Je jaarverbruik voor water is dus gestegen van 40€ naar 300€
Was bij die 40€ de milieuheffing inbegrepen?
Hebben jullie wel degelijk een watermeter voor het
gebouw? en in je vorige woning?
Zijn alle appartementen in je gebouw identiek van grootte?
Ik ben even in mijn oude afrekeningen gedoken want ik heb er altijd een erezaak van gemaakt om deze kosten zo correct mogelijk op te splitsen, ware apothekersrekeningen maakte ik ervan (ook rekening gehouden met het beetje 'gratis' water per gedomicilieerde).
In de 3 studio's die wij verhuren (waarvan 2 identieke en 1 grotere duplex) hebben wij begin 2006 individuele watermeters laten plaatsen per studio. De 2 jaren daarvoor (nadien hadden wij geen inzicht meer in de waterfacturen van de huurders) bedroeg het jaarlijks waterverbruik volgens het oude forfetaire systeem en inclusief de milieuheffing ca. 14€ per maand voor de kleinere studio's en 19€ per maand voor de grotere. Dat kwam voor de jaren 2004 en 2005 neer op
168€ en 228€ per jaar per huurder - in studio's zonder wasmachine nota bene.
Ondertussen zijn de tarieven van de AWW met rasse schreden blijven stijgen, o.a. omwille van extra dienstverleningen (zij moeten nu instaan voor de kosten/werken tussen de hoofdafvoer van het gebouw en de aansluiting op de stadsriolering, werken die vroeger door de eigenaar moesten betaald worden).
Je ziet mij al aankomen..... Als je voorheen 10€ per kwartaal betaalde was dat eigenlijk onwaarschijnlijk weinig. Ik betaalde vroeger in een klein huurappartementje tussen 1987 en 1997 al 150 bef/maand, exclusief milieuheffing.
Vraag eens het gemiddelde waterverbruik op aan de AWW.
Volgens de AWW is dat 50m3 perpersoon per jaar.
maar ik dacht dat het sinds 2007 verplicht was om voor elk appartement een apparte waterteller en een apparte stroommeter te hebben. Het hoeft zelfs geen watermeter van de maatschappij te zijn. Gewoon een individuele watermeter op de inleiding van jouw appartement. Aan de hand van de cijfers van deze meter wordt je aandeel in de waterkosten berekend.
Rond die periode (2007) werd het verplicht om minstens een watermeter op het
gebouw te plaatsen, om zo het reële waterverbruik te kunnen meten en af te stappen van het forfetaire systeem.
Ik dacht dat individuele - of tussenmeters (niet hetzelfde!) nog niet verplicht waren, zijn zelfs niet altijd technisch mogelijk in oudere gebouwen waar geen stijgleidingen liggen.
Zie hierover de topics
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12385 en
http://www.juridischforum.be/forum/view ... terfactuur
John, ik weet dat ik je probleem hiermee niet oplos en je zal het me niet graag horen zeggen, maar als je in recente, vorige jaren slechts 40€ per jaar voor je water betaalde, dan was dat een uitzonderlijk laag bedrag.
Ik zie ook hoe in het huis waarin we zelf wonen, de waterfactuur fenomenaal gestegen is, ondanks identiek waterverbruik.
Het opsplitsen van waterfacturen, als er gedeeld wordt per appartement of per bewoner zal altijd natte vingerwerk en nooit fair zijn. Allicht zal een groot gezin meer verbruiken dan een alleenstaande of koppel, maar hoe groot dat verschil is kan je nooit precies inschatten, zolang je het niet kan meten.
Ik ben o zo blij dat wij dat niet meer moeten doen omdat er nu individuele meters zijn, al vind ik het schandalig dat onze huurders
nu elk 5€ per maand huur voor die meters moeten betalen + uiteraard hun verbruik, nadat wij zelf een stevige investering hebben gedaan om ze op onze eigen kosten te laten plaatsen.
Tot slot: zijn er in je gebouw stijgleidingen? Zoja verzoek vriendelijk aan de verhuurder om individuele- of tussenmeters te plaatsen.