Bedankt voor de snelle reactie. Ik had inderdaad moeten vermelden dat ik de verhuurder ben.Als u een verhuurder bent kan ik deze keuze begrijpen, als u nog twijfels hebt over de huidige huurders.
Als huurder maakt u vreemde gedachten bij verhuurder (zoals andere meedelen).
Concreet: huurcontract van korte duur kan slechts één keer schriftelijk verlengd worden onder dezelfde voorwaarden waardoor de totale duurtijd niet meer dan 3jaar bedraagt. Men dient hiervoor 3 maand voor het verstrijken van het huurtermijn aangetekend te schrijven (overeenstemming).
*@huurder: Heeft het te maken met een opzegvergoeding en/of een wederbeleggingsvergoeding dat u het huurcontract wilt verlengen voor 1 jaar ipv lange duur?
Bedankt voor de snelle reactie. Ik had moeten vermelden dat ik de verhuurder ben.Ik zou niets doen, een kortlopend contract moet opgezegd worden door een van de partijen, bij gebrek aan opzeg word het een contract van 9 jaar.
Wanneer u zelf gaat vragen voor verlenging en uw huisbaas wil niet dan heb je hem wakker gemaakt en kan hij je opzeggen met 3 maanden tegen het einde van die 2 jaar. Ik zou dus niks doen en afwachten en kijken of hij wil verlengen of bij gebrek aan opzeg het contract laat overgaan in een van 9 jaar.
Voor u blijft dit dan hetzelfde. tegen het einde van het 3e jaar kan u alsnog opzeggen met 3 maanden.
Bedankt voor de reactie.Ik veronderstel dat u, als verhuurder, toch nog wil voorzien dat het contract eindigt na drie jaar.
Dan is het inderdaad best dat u een schriftelijke verlenging toestaat van een jaar, dan kan u indien nodig toch nog opzeggen tegen het einde van de derde jaar zonder vergoeding. Laat u niets weten tegen het einde van het derde jaar met die schriftelijke verlengen, dan loopt het gewoon door als een negen-jarig contract.
Het gaat over een huurcontract in het Vlaamse gewest. Dit loopt voor 2 jaar, maar aangezien het om een correcte huurder gaat zou ik graag verlengen met 1 jaar (samen dus het maximale aantal van 3 jaar).Ik heb nog een vraag voor de topic starter.
Het huurcontract waarover je het hebt, gaat dit over een goed in het Brussels gewest, of in het Vlaams gewest.
De manier van behandelen zou inderdaad serieus verschillen van gewest tot gewest.
Bedankt voor de uitleg, het is over dit dat ik dus niet zeker ben. Als ik aan het contract nog een jaar extra wil toekennen zag ik twee mogelijkheden:Ik wens niet in discussie te gaan, maar ik wil wel aanhalen wat ik al heb vermeld dat een kortlopend contract dat bepaald is in de tijd tot 2 jaar niet wettelijk kan verlengd worden, door gewoon een onderlinge overeenkomst op te stellen. Bij gebrek aan een tijdige opzeg van dit contract word dit een contract van 9 jaar of er moet een clausule in staan dat een eventuele verlenging met 1 jaar mogelijk maakt.
Voor mij is dit de enige rechte weg. dwingend recht kan niet teniet gedaan worden door een akkoord tussen partijen.
Hernieuwing van het huurcontract van korte duur
Er staat geen beperking op het aantal opeenvolgende contracten maar de gecumuleerde looptijd mag niet meer bedragen dan 3 jaar.
Het vorige huurcontract moet zijn opgezegd met een kennisgeving van minstens 3 maanden vóór de vervaldag