Hallo iedereen
Graag wens ik informatie te bekomen inzake het volgende:
Mijn vriendin en ik huurden een appartement (waar we inmiddels niet meer wonen) en door een probleem met de aansluiting van het bad, is er waterschade ontstaan bij onze voormalige onderbuur (toen we er dus wel nog woonden). Het probleem van het bad lag aan de veiligheidsknop waarmee je de stop open en dicht draait en waar overtollig water langs wegloopt bij een goed gevuld bad. Deze was niet goed aangesloten, met alle gevolgen van dien. Zoals vermeld in de titel hadden we op het moment van de vaststelling geen familiale verzekering afgesloten (erg dom natuurlijk). Na wat onderzoekswerk online (o.a. op dit forum) lijkt het dat de aansprakelijkheid van de schade aan de huurder toegewezen kan en waarschijnlijk zal worden. De schadevaststelling dateert reeds van november vorig jaar, de aanleiding en ook de schade zelf is ondertussen verholpen. Het door onze onderbuur geraamde bedrag van de gemaakte kosten ligt rond de 1.000 EUR. Indien de aangerichte schade effectief onder onze aansprakelijkheid valt, hebben we er geen problemen mee om dit te betalen. Echter is ons nooit gevraagd geweest om de schade te vergoeden, maar is meteen de verzekering van de syndicus ingelicht, er door de onderbuur vanuitgaande dat dit onder de blokpolis valt. Nu kregen wij vorige week een mail en brief toegestuurd waarin vermeld wordt dat een expert werd aangesteld door de verzekering van de syndicus, die in september de geleden schade zal komen onderzoeken en een raming zal maken van de herstellingskosten. Nu zitten we echter met de volgende vragen:
1. Is het correct dat de aangerichte schade effectief onder onze aansprakelijkheid valt?
2. Wie betaalt de kosten van de expert? Het enige wat ik hierover online terug kon vinden, is dat het de persoon/verzekering die de expert aanstelt, degene is die de expert betaalt. Maar is dit wel correct? Of kunnen ook deze kosten achteraf nog op ons verhaald worden? En indien dit laatste mogelijk is, kunnen wij dit dan betwisten door te stellen dat ons nooit gevraagd is om de oorspronkelijke schade te vergoeden, dat we eigenlijk zelfs niet eens wisten dat de verzekering hiermee bezig was? Want zoals gezegd, de onderbuur ging (en gaat ook nu nog) er vanuit dat de geleden schade onder de blokpolis valt. Hij heeft de syndicus ingelicht en is nooit bij ons komen aankloppen. Wij zijn dus pas sinds de mail vorige week op de hoogte van wat er allemaal gaande is. Het enige wat wij wisten is dat er schade was bij onze onderbuur en dat we ons bad moest laten herstellen, wat we hebben gedaan. En indien de schade onder onze aansprakelijkheid valt, hebben wij er ook geen enkel probleem mee deze schade te vergoeden. Maar waar we dus wel een probleem mee zouden hebben, is dat alles boven onze hoofd geregeld wordt, ons helemaal niks gevraagd werd en we plots naast de oorspronkelijke schade, mogelijk ook nog de kosten van een expert zouden moeten vergoeden, dewelke niet eens nodig zou zijn, gezien wij helemaal niks betwisten en dat ook nooit hebben gedaan of zullen doen. Daarnaast vragen we ons ook af wat het nut is van het aanstellen van een expert. De schade is hersteld, het oorspronkelijke probleem is verholpen, de kosten zijn bekend. Het enige probleem is dus nog de mogelijke aansprakelijkheid, die wij, nogmaals, nooit hebben betwist.
Dit alles boezemt ons toch wel wat angst in. De prijzen van een expert kunnen variëren, maar een kost van 1.500 EUR is blijkbaar niet uitzonderlijk. Dit zou naar ons gevoel helemaal niet in verhouding zijn tot de kosten van de herstellingen en al helemaal over the edge zijn omdat wij helemaal niks betwisten. De enige reden dat de expert überhaupt aangesteld wordt, is omdat de onderbuur de kosten niet bij ons wil verhalen, maar bij de verzekering van de blokpolis.
Kan iemand ons hieromtrent dus alsjeblieft adviseren, zodanig dat we weer met een iets geruster gemoed in slaap kunnen vallen? Het voelt namelijk allemaal echt behoorlijk oneerlijk en buitenproportioneel. Het enige wat iemand zou moeten doen, is ons in gebreke stellen en we zullen de schade binnen de dag vergoeden. Maar alles wordt boven onze hoofden geregeld en nu lijkt het alsof we achteraf met een nog grotere financiële kater zullen eindigen dan effectief nodig zou zijn...
Hopelijk is het verhaal niet te lang en alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groeten
Erik