Sinds december huren we een huis dat gebouwd is in de jaren 70.
In de living en in de slaapkamer ligt vast tapijt dat inmiddels 33 jaar oud is.
Hoewel het op het eerste zicht nog in 'redelijk' staat is (al zie je wel waar al de meubels van de vorige bewoner stonden), is het de rubber aan de achterzijde helemaal verduurd.
Op de naad en aan de randen komt het tapijt ook voordurend los.
We hebben al geprobeerd het terug vast te plakken maar dat lukt niet met dat de onderkant van het tapijt simpelweg uiteenvalt.
Verder is het tapijt ongeloofelijk smerig maar door de verschillende schakeringen in de kleur ('mooi' jaren 70 oranje) is dit niet dadelijk te zien.
Daarbij komt nog dat zowel ik als mijn partner en wellicht ook ons zoontje allergisch zijn aan huisstofmijt.
sinds we hier wonen heeft ons zoontje constant een verstopte neus met nu een hartnekkige oorontsteking die al een maand duurd tot gevolg.
Het is nog een kruipertje, hij zit dikwijls te likken aan het tapijt en geeft regelmatig over.
Dit kuisen we dadelijk op maar hygienisch is het niet.
Voor we het huis huurden hebben we 2 keer met de verhuurder het huis bezocht .
2 Keer werd gezegd dat we het tapijt mochten vervangen door bv laminaat.
1 Keer zelfs in aanwezigheid van een medewerker van het immo-kantoor via dewelke we het huis huren.
Nu gingen we vorige week de plaatsbeschrijving tekenen (iets dat naar ons idee ook belachelijk lang blijft aanslepen).
We hadden bij onze bemerkingen ook alle mondelinge afspraken op papier gezet voor de zekerheid.
opeens is ze echter van gedachte veranderd en moeten we het tapijt laten liggen.
Om alle bovenstaande redenen kunnen we hier echt niet mee leven.
Kan de verhuurder ons nu echt weigeren een oud, vuil, versleten tapijt van 33 jaar oud te vervangen?????
We hadden al gedacht het op te rollen en op zolder te stokkeren, maar ik vrees dat het gewoon uiteen zal vallen...
Verder had ze ook gezegd dat we de muren, bedekt met stoffen behang mochten overschilderen, wel op voorwaarden dat we over het behang heen zouden schilderen. dit mag opeens ook niet meer!
Alleen met heel dat getreuzel (van de verhuurder zijn kant) met die plaatsbeschrijving is dit al lang gebeurd.
Dit kunnen we niet meer ongedaan maken.
Kan dit consequenties voor ons hebben???