Een tank laten keuren is normaal voor de huisbaas en een nieuwe brander is ook voor de huisbaas.
Enkel het onderhoud van het stooktoestel is voor de huurder, maar tegenwoordig spelen sommige huisbazen het heel slim, en proberen bvb. zoals bij u de kosten te laten delen maar eigenlijk zijn die kosten wel voor hem.
Die vraag kom ik bijna wekelijks tegen van huurders. Als we opgeropen zijn voor een depanage aan een stooktoestel dan is het de 1ste vraag die ze stellen.
Een depanage is normaal ook voor de huisbaas tenzij de huurder het stooktoestel niet jaarlijks laat reinigen en het defect daaruit voortkomt.
Wij verhuren zelf ook 3 huizen en bij ons staat vermeld op de huurovereenkomst dat ze verplicht zijn hun stooktoestel ieder jaar te laten reinigen door onze firma. (Het zou maar schamel zijn dat je het door iemand andersders laat doen natuurlijk)
Een huisbaas op zijn plaats zal hetgeen ik schrijf zeker beamen.
Alvast veel succes
Groetjes Steve
Het is een heel grijze materie. Als er al fakturen voorgelegd worden door de eigenaar is het zo dat je als huurder moet weten dat enkel de onderhoudskosten
zonder stukken ten laste van de huurder zijn. Meestal worden die stukken echter samen opgeteld met de onderhoudskosten (werkuren). Ook het keuren word in dat totaalbedrag dan opgenomen. Dat totaalbedrag word dan verdeeld onder de huurders. In feite zou men moeten weten wat een doorsnee onderhoud qua werkuren kost (het enige dus waarin de huurder moet in bijdragen). Is dat te hoog zit er ofwel het bedrag van de keuring mee in verwerkt en/of de onderdelen/stukken. Ik weet zelf niet of een keuring jaarlijks verplicht is of niet. Ik spreek hier trouwens over app't blokken met huurders in.
bij ons staat vermeld op de huurovereenkomst dat ze verplicht zijn hun stooktoestel ieder jaar te laten reinigen door onze firma
= Inbreuk op de wet op de koppelverkoop en als dusdanig strafbaar. Getekend of niet door de huurder maakt in feite niets uit.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard