Huurwaarborg - Schade herstellen vs volledig vervangen

Syvdm
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg - Schade herstellen vs volledig vervangen

#1 , 08 aug 2023 11:36

Beste,

Huidige situatie op een rij:
- Opzeg huurwoning (3 jaar woonachtig) gedaan om samen te gaan wonen met partner
- Nieuwe huurders voor mijn woning gevonden die er sneller wouden intrekken
- Verhuurder was hier mee akkoord, onder bepaalde voorwaarden:
  • Nieuwe huurder moet het volledige genot van de woning hebben alvorens ik vrij ben van mijn verplichtingen (Huur betalen tot dan)
  • Er moet een akkoord zijn voor de uittredende plaatsbeschrijving en getekend (Anders vervalt de vervroegde regeling)
  • Alle verplichtingen als huurder moeten volbracht zijn
- Plaatsbeschrijving, overdracht sleutels, meterstanden zijn opgenomen op 06/08/23
- Nieuwe huurders trekken er in op 12/08/23
- Ik was verplicht nog huur te betalen tot 12/08/23 (Verhuurder eiste de betaling te doen voor plaatsbeschrijving anders ging dit niet door)
- Uittredende & intredende plaatsbeschrijving werden gecombineerd

Uit deze plaatsbeschrijving zijn volgende zaken bovengekomen:
- Groot schuifraam naar de tuin heeft krassen gekregen door mijn honden
- Niet geschilderde deurframe heeft kleine krasschade
- Deur heeft verfschade

- Constructie in de tuin moet worden afgebroken (Had deze geplaatst om de fietsen uit de regen te houden)
  • Had hier enkel een mondeling akkoord over
- Tuin was volledig overwoekerd bij intredende plaatsbeschrijving, ondertussen wel onderhouden (Op eigen kosten) maar in deze tuin lag afgebrokkeld bouwmateriaal (Waaronder vermoedelijk asbest), verhuurder wilt dat we dit nog allemaal weghalen.

De verhuurder is van plan om de volledige huurwaarborg in te houden en extra kosten aan te rekenen. Hij wil alle schade volledig laten vervangen (Nieuw raam & volledig nieuwe deurframe/deur) Hij verwacht dus dat we een heel nieuw raam gaan betalen terwijl het raam op zich nog perfect functioneert, buiten dat er krassen zijn op het glas. (Deze schade is ook niet overdreven, op foto is het nauwelijks zichtbaar tenzij je er met de camera echt op zit)

Mijn vragen:
- Tot hoe ver kan hij hier in gaan?
- Wat moet hij exact kunnen voorleggen om hier recht uit te halen?
- Kan hij deze kosten doorrekenen zonder deze stukken dan daadwerkelijk te vervangen?
- Kan hij alsnog de vroegtijdige stopzetting van het contract omkeren (Overdracht sleutels, meterstanden & plaatsbeschrijving is al gebeurd) wetend dat ik nog wel huur betaal tot 12/08/2023 (Dit is ook zijn hoofddreigement)

Extra info:
- De verhuurder heeft meermaals een poging ondernomen om mij mee te vragen op date, ik heb dit keer op keer afgewezen want heb absoluut geen interesse in de man. (Deze vragen heb ik nog op bericht)
- Hij heeft toen wel mondeling aangegeven dat hij het niet kon verkroppen dat ik hier geen interesse voor had.
- Toen ik mijn opzeg heb gegeven en gemeld dat ik ga samenwonen met mijn partner heeft hij zijn ongenoegen hier meermaals over geuit.

Ik heb het gevoel dat hij deze persoonlijke kwestie niet kan verkroppen en als "wraak" omdat zijn gevoelens niet beantwoord zijn nu allemaal stokken aan het zoeken is om me rond te oren te slaan.

mava105

#2 , 08 aug 2023 12:13

Verhuurder kan GEEN nieuw raam eisen voor een paar schrammen op het glas. Hij kan hoogstens de vervanging vragen van die ruit, mits aftrek van vetusteit. Van waar was dat afbraakpuin in tuin afkomstig, en hoe lang lag het er al?

Syvdm
Topic Starter

#3 , 08 aug 2023 13:50

Verhuurder kan GEEN nieuw raam eisen voor een paar schrammen op het glas. Hij kan hoogstens de vervanging vragen van die ruit, mits aftrek van vetusteit. Van waar was dat afbraakpuin in tuin afkomstig, en hoe lang lag het er al?
Het is een groot schuifraam bestaande uit 2 ruiten, ze bevatten allebei weliswaar een paar krassen. Het raam doet voor de rest nog wel perfect dienst.

Geen idee waar dit puin vandaan komt, heel de tuin was volledig overwoekerd. Na het kort te wieden zagen we dat er stukken baksteen in de tuin lagen, die hebben we er ook grotendeels uitgehaald maar blijkbaar niet alles. (Het is een vrij grote tuin)

Reclame

Syvdm
Topic Starter

#4 , 08 aug 2023 15:17

Uit deze plaatsbeschrijving zijn volgende zaken bovengekomen:
- Groot schuifraam naar de tuin heeft krassen gekregen door mijn honden
- Niet geschilderde deurframe heeft kleine krasschade
- Deur heeft verfschade

- Constructie in de tuin moet worden afgebroken (Had deze geplaatst om de fietsen uit de regen te houden)
  • Had hier enkel een mondeling akkoord over
- Tuin was volledig overwoekerd bij intredende plaatsbeschrijving, ondertussen wel onderhouden (Op eigen kosten) maar in deze tuin lag afgebrokkeld bouwmateriaal (Waaronder vermoedelijk asbest), verhuurder wilt dat we dit nog allemaal weghalen.

De verhuurder is van plan om de volledige huurwaarborg in te houden en extra kosten aan te rekenen. Hij wil alle schade volledig laten vervangen (Nieuw raam & volledig nieuwe deurframe/deur) Hij verwacht dus dat we een heel nieuw raam gaan betalen terwijl het raam op zich nog perfect functioneert, buiten dat er krassen zijn op het glas. (Deze schade is ook niet overdreven, op foto is het nauwelijks zichtbaar tenzij je er met de camera echt op zit)

Mijn vragen:
- Tot hoe ver kan hij hier in gaan?
- Wat moet hij exact kunnen voorleggen om hier recht uit te halen?
- Kan hij deze kosten doorrekenen zonder deze stukken dan daadwerkelijk te vervangen?
- Kan hij alsnog de vroegtijdige stopzetting van het contract omkeren (Overdracht sleutels, meterstanden & plaatsbeschrijving is al gebeurd) wetend dat ik nog wel huur betaal tot 12/08/2023 (Dit is ook zijn hoofddreigement)
UPDATE

Hij heeft iemand laten langskomen en die heeft de totale kost geraamd op €8800
Vervanging raam: € 7000
Vervanging sloten: € 300
Vervanging deurframen: € 700
Verwijdering constructie: € 400
Herstelling trap: € 400

We spreken hier over kleine gebruikschade na 3 jaar er te wonen en meneer wilt alles gaan vervangen op mijn kosten...

mava105

#5 , 08 aug 2023 16:59

Als je er niet uitkomt, stap zonder verwijl naar de VR. Laat verhuurder echter eerst weten per AS dat je zijn voorstel niet kan aanvaarden.

Terug naar “Huren”