#1 , 08 aug 2023 13:44
Mijn huurder betaalt al 2 maanden geen huur. in het contract staat "De huurachterstand wordt van rechtswege vermeerderd met een intrest van 1% per maand en verhoogd met een forfaitair bedrag gelijk aan 10% van de huurprijs wegens veroorzaakte administratie" Dus ik heb haar na de eerste maand al een aangetekende brief gestuurd met de vermelding van de intrest. Dit was dus 795€ + 7,95€ + 79,50€ = 882,45€ Hier stond bij dat als ze niet binnen de 5 dagen zou betalen, ze hierop opnieuw 1% intrest en 10% forfaitaire kost zou moeten betalen. Dit heeft ze niet gedaan en nu ook de 2de maand niet betaald. Hoe bereken ik dit juist? Is het dan voor de eerste maand 882,45 + 8,82€ + 88,25€ + voor de 2de maand 795 + 7.95 + 79.5€ ? En als ze weer niet betaalt? Hoe bereken je dit juist als de intresten beginnen accumuleren? op het totaal terug 1% en 10%? of elke maand apart berekenen en dan optellen? Ik vrees ervoor dat ze ook nu niet zal betalen... Ik lees vaak dat vrederechters niet snel geneigd zijn over te gaan tot een ontbinding van het huurcontract als een huurder niet betaalt. Ik wil niet nog extra geld verliezen aan een proces als dit geen uitkomst zal bieden. De gerechtskosten zijn misschien wel voor haar, maar wat als ze geen geld heeft?!