Opzegtermijn huurder 3 maanden

denn1svc
Topic Starter

Opzegtermijn huurder 3 maanden

#1 , 16 aug 2023 11:02

Ik heb een nieuwe woning gekocht die momenteel door de eigenaar wordt verhuurd. Ik wens de woning zelf te betrekken.

In de aankoopbelofte staat dat de woning beschikbaar is vanaf opzeg huurder (6 maanden) na het verlijden vd akte.

Het verlijden van de akte heeft een maximale termijn van 4 maanden.

Worst case wil dat dus zeggen dat ik na maximaal 10 maanden na de compromis er zelf kan in trekken.

Mijn vraag is:
Kan de huurder, aangezien zij reeds weten dat ze toch moeten verhuizen, reeds vroeger verhuizen? Mogelijks dus nog vóór het verlijden van de akte? Of moeten zij perse hun opzegtermijn van 6 maanden uitdoen?

In theorie weten ze immers vanaf de compromis dat ze op zoek zullen moeten gaan naar een andere (huur)woning.

In het beste geval zou ik er dan bij het verlijden van de akte kunnen in trekken, dus na max. 4 maanden dus ipv 10 maanden.
Laatst gewijzigd door denn1svc op 16 aug 2023 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

denn1svc
Topic Starter

#2 , 16 aug 2023 11:15

Opzegtermijn met als motief zelf de woning te willen bewonen is 6 maanden, niet 3.
Ja klopt, aangepast.

bosprocureur

#3 , 16 aug 2023 11:20

Als de akte verleden is, bent u het die beslist. U kan dus vanaf dan opzeggen, wel volgens de regels.

Niets belet u om contact te nemen met de huurder, en een kortere termijn af te spreken. Hij/zij zal dat ook wel min of meer verwachten, als het pand waar zij wonen verkocht wordt. Verder, een akte moet niet echt de volle vier maand na het compromis verleden worden, maar dat is dan iets waar vooral uw notaris èn uw bank eventueel invloed op hebben.

Reclame

bambipower

#4 , 17 aug 2023 13:53

Als je uw huurder een opzeg geeft van 6 maand... zoals wettelijk bepaald... kan de huurder daarna een tegenopzeg doen, met een andere termijn, minder dan 6 maand. Hij hoeft dan zijn 6 maand niet uit te zitten....

Maar jij als verhuurder moet hem 6 maand geven. Komen jullie samen een vroegere datum overeen is dat ook ok

Terug naar “Huren”