huur vorige woning

Peter2209
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huur vorige woning

#1 , 16 aug 2023 18:07

Ik heb gemerkt dat onze vorige huurbaas de index aanpassing deed maar ook de vaste kosten er mee in verrekende. 730€ huur volgens contract en 40€ vaste kosten. Huurindex werd steeds op 770 € berekent.
Normaal word de huurindex toch berekent op huurprijs.
Kan ik terug vragen wat ik al die jaren te veel huur heb betaalt?

Sirkii

#2 , 16 aug 2023 18:30

Als je met een forfait voor de vaste kosten werkte dan was het toch logisch dat die ook geïndexeerd werd …

Lanox

#3 , 16 aug 2023 20:54

U mag dat logisch vinden, de vraag is of dat wettelijk kan.

Leesvoer:
https://seeds.law/nl/nieuws-inzichten/k ... jn-huurder

Reclame

basejumper

#4 , 16 aug 2023 21:02

Beste

Dat is inderdaad niet correct.
Enerzijds is er je huurprijs die geïndexeerd wordt.
Anderzijds je onkosten waarop je een voorschot betaalt.
Die onkosten
Moeten jaarlijks verrekend worden met de bewezen onkosten. Dan moet blijken of de voorschotten dan niet voldoende was.
Gesteld dat het voorschot kosten ook geïndexeerd werd (wat niet gangbaar is) maar er jaarlijks wel een correcte afrekening gebeurde die ook rekening hield met de verhoogde voorschotten dan heeft uiteen nadeel geleden. En dan valt er niets terug te vorderen.
Vraag is hier vooral of er een jaarlijkse afrekening van de onkosten gemaakt werd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

justice speaker

#5 , 17 aug 2023 09:24

Er kan in je huurovereenkomst wel staan dat het forfait jaarlijks wordt aangepast aan het indexcijfer. Het moet dan expliciet vermeld staan in het contract.
Gaat je als huurder akkoord dan kan het forfait verhogen. Maak ik dat geval een addendum op aan de huurovereenkomst die je beiden tekent. Men kan ook voorstellen om in onderling akkoord over te stappen naar een systeem van werkelijke kosten.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Terug naar “Huren”