Beste allemaal,
Ik hoop hier toch een paar antwoorden te kunnen krijgen in verband met vragen bij de huur van ons huis, waarbij de relatie huurders-verhuurder op zijn zachts gezegd nogal stroef verloopt.
Het probleem is kort gezegd hetvolgende. Vanochtend stond er plots een voor mij onbekende man aan de deur. Ik begreep al heel snel dat het ging om iemand die door de verhuurder gestuurd was en kon onmiddellijk vermoeden dat het om een reparateur moest gaan (de huisbaas gaat op termijn immers een aantal werken in ons huis moeten uitvoeren, in dat verband is hij gisteren nog samen met iemand van het huursyndikaat op inspectie gekomen). De reparateur wilde zich echter niet kenbaar maken en heeft ook nooit geantwoord op de vraag wat hij kwam doen. (3ieme etage, arrière, meer weet ik nog steeds niet).
Vandaar al direct VRAAG 1. Mag de huisbaas zomaar mensen/onbekenden naar ons sturen zonder ons op voorhand te verwittigen?
Ondertussen had ik hem wel al binnengelaten, maar hier begonnen de problemen helemaal. De man ging naar de derde verdieping, ik volgde hem. En op de derde verdieping wilde hij de badkamer binnengaan. Omdat de deur in het slot zat en ik water hoorde stromen wist ik dat iemand in huis zich aan het douchen was, dus ik vroeg hem om even te wachten voordat hij de badkamer kon zien. In eerste instantie wilde hij toch de deur openen, maar ik kon hem gelukkig toch nog tegenhouden. Op dit punt was hij al vrij kordaat en aggressief, maar ik ben gewoon voor de deur gaan staan en kon hem blijkbaar 'sussen' door hem een andere kamer te tonen (3ieme, arriere...)
Om een lang verhaal kort te maken. Die reparateur was een breedgeblokte kerel (armen ongeveer even dik als mijn middel) verbaal aggressief (vanaf dat moment begonnen de beledigingen) en werd hij ook fysiek aggressiever. Niet door te gaan slaan, maar wel door me weg te duwen en dat soort dingen. Twee andere huisbewoners waren door het tumult al komen kijken wat er gebeurde. Ik heb die mens toen opnieuw gevraagd om het huis te verlaten. Een huisgenoot heeft de verhuurder opgebeld om te horen wat de bedoeling was.
Op dat moment werd hij weeral aggressief ("Waarom kijk jij zo naar mij?" "Heb je schrik van me of wat, haha"), begon hij weer te duwen (wijsvinger een aantal keer fors tegen mijn borstkas, niet dat hij mij pijn deed, maar soit). De huisbaas vroeg om die mens te mogen spreken, wat hij weigerde, en daarna weeral dat geroep en geduw. (Dit zou ook de huisbaas luid en duidelijk moeten gehoord hebben). Even nadien heeft die reparateur na aandringen dan toch ons huis verlaten.
VRAAG 2: Wat kunnen we tegen dit soort mensen doen? Telefonisch heb ik de huisbaas al laten weten dat ik niet wil dat die mens nog ooit in ons huis komt. Reactie: nieuwe "afspraak" voor morgen, de huisbaas wil zelf meekomen. Via email heb ik de huisbaas opnieuw gevraagd om die mens NIET meer naar ons huis te sturen. Maar hebben we het recht om eender welke afspraak met die repateur te weigeren?
Dank voor alle soorten tips?