domicilie in studentenstudio

Ine J
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

domicilie in studentenstudio

#1 , 22 aug 2023 13:54

Ik verhuur een studentenstudio waar een student nu een domicilie gezet heeft [u][b]zonder mijn akkoord en medeweten[/b][/u], wat in principe niet kan vermits dit zo vermeld staat in de studenten huurovereenkomst.
Volgens de stad kan dit echter wel omdat deze student "werkstudent" is en financieel onafhankelijk.
Dus mijn huurovereenkomst is niks waard.
Met het nieuwe academiejaar in zicht, krijg ik verschillende aanvragen van nieuwe studenten om deze studio te huren waar nu dus iemand woont met domicilie.
Wat zijn mijn opties/mogeijkheden? bedankt.

Sirkii

#2 , 22 aug 2023 14:00

Heb je financieel nadeel van die domicilies? Zoniet, leven en laten leven. Zowel: doorfactureren.

LeenW

#3 , 22 aug 2023 14:02

Er zijn hier twee dingen die u apart moet bekijken:
- De wet, die de stad en de student moeten volgen.
- De contractuele overeenkomst tussen u en de student, die hier mogelijk geschonden is.

Reclame

Ine J
Topic Starter

#4 , 28 aug 2023 22:40

Bedankt voor alle info. Ik heb voor de zekerheid toch maar een advocaat onder de arm genomen. Want het is blijkbaar toch niet zo eenvoudig in dit geval.

Franciscus

#5 , 28 aug 2023 23:19

https://www.vlaanderen.be/studentenhuurovereenkomsten

Hier staat toch de uitleg die nodig is.
Aan uw wijkinspecteur en gemeente meldt u dat er niemand mag ingeschreven worden zonder uw toestemming.
In de grote studentensteden wordt op dat soort zaken strikt toegezien .

eylis

#6 , 29 aug 2023 10:41

Als dit een huurcontract betreft dat eigenlijk onder de woninghuurwet valt (en géén huurcontract voor een studio die als studentenpand bij de gemeente is aangegeven) dan gelden alle rechten voor een woninghuur en mag uw contract geen afbreuk doen aan de rechten van de bewoner. Daar ligt het probleem en een advocaat kan proberen druk uit te oefenen op de bewoner, maar meer eigenlijk ook niet. Vermoedelijk zal u kunnen proberen het huurcontract te laten ontbinden bij de vrederechter, maar dat is niet zeker dat het lukt. Immers: zijn er andere plichten die de huurder niet volgt; en welk nadeel ondervindt u van deze domiciliering? Is dit een huurcontract van beperkte duur? Dan loopt deze toch af na dit studiejaar?

bosprocureur

#7 , 29 aug 2023 11:07

euh.... ook een huurcontract van beperkte duur moet toch opgezegd worden om het te beëindigen ?

Terug naar “Huren”