Huurcontract opgezegd omdat wonng wordt verkocht

ellen_e
Topic Starter

Huurcontract opgezegd omdat wonng wordt verkocht

#1 , 03 jul 2009 15:19

Normaal loopt mijn huurcontracct dit jaar ten einde (na 3 jaar). Nu heeft de huisbaas mij onlangs (6maand voor einde) aangetekend laten weten dat hij de overeenkomst niet wenst te verlengen wegens verkoop van het huis.

Voor mij geen probleem, wij hebben net ook een huis gekocht.

Nu stelt zich wel een probleem bij het feit dat hij(of de immomakelaar) vanaf deze week reeds, m.a.w. gedurende 6 maand, 2 maal in de week zal langskomen met eventuele kopers die het huis willen bezichtigen.

Ik begrijp wel dat dit noodzakelijk is voor de verkoop, maar kan hij me dat vanaf nu reeds verplichten?? Het is uiteindelijk nog 6 maanden te gaan eer het contract ten einde loopt.

Bijkomende vraag is ook of ik verplicht ben in te stemmen met het nemen v an foto's in de woning? Die worden dan uiteraard op elke mogelijk immosite geplaatst en dat vind ik toch niet je dat... Mijn man is zelfstandig, hier staat heel veel materiaal gestockeerd wat wel voor menig boevenbende aantrekkelijk is....

Graag jullie advies...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 jul 2009 15:39

- Bezoek, kan u niet tegenhouden, wel kan je vragen dat men jullie tijdig verwittigt wanneer er met kandidaten wordt langsgekomen. dat zijn punten die je eventueel best met de verhuurder afspreekt ipv het immokantoor.. deze kan het immers hard maken bij het agentschap.

- Voor foto's is het zo dat je je grondwettelijk recht op privacy en onschendbaarheid van de woning kan laten gelden. Best is dus weer dat je met de eigenaar en het agentschap afspreekt welke foto's wel en welke niet kunnen. Hierbij niet vergeten dat de eigenaar wel een representatief beeld van de woning moet kunnen tonen aan de hand van die foto's; zomaar elke foto weigeren is dus uit den boze.

ellen_e
Topic Starter

#3 , 03 jul 2009 19:31

Alvast bedankt voor het antwoord.

Dat ik bezoek niet kan vermijden, daar ben ik me heus van bewust. Ik wil gerust akkoord gaan om de laatste drie maanden van het contract volgens afspraak mensen te laten langskomen maar in elk geval nu nog niet. Het gaat immers vanaf nu over een periode van 6 maanden, dat vind ik persoonlijk toch wel iets té.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 jul 2009 22:22

Tracht afspraken te maken met de eigenaar en het agentschap. Dat is de enige wijze. Een eigenaar heeft immers het recht vanaf het ogenblik dat de opzeg rechtmatig is gegeven zijn pand opnieuw op de markt te plaatsen, of dat nu voor verhuur of verkoop is. (of hij dan onmiddellijk een contract kan afsluiten voordat uw verzetsmogelijkheden of uitzonderlijke omstandigheden zijn uitgeput, laat ik in het midden)
Als je ermee rekening houdt dat de gemiddelde termijn voordat een pand verkocht wordt op dit ogenblik tussen de 120 en de 150 dagen schommelt kan ik hem eerlijk gezegd geen ongelijk geven.

Jelle

#5 , 07 jul 2009 12:00

Zodra een eigenaar zijn woning te koop zet, heeft hij (meestal voorzien in de huurovereenkomst) het recht het pand te laten bezichtigen.

Of u al dan niet als huurder werd opgezegd is niet ter zake, men kan immers zijn huis ook te koop zetten, belast met een huurovereenkomst.

JohnD

#6 , 07 jul 2009 22:26

Normaal zijn de bezoeken slechts tijdens de laatste 3 maanden van een huurkontrakt. Ik vraag me hierbij trouwens af wat de verplichting van een huurder in dit geval is en of hij bezoeken tijdens 6m zoals hier moet dulden als er in het huurkontrakt enkel gesproken word over een bezoekrecht tijdens de laatste 3m.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#7 , 07 jul 2009 23:31

Maar nergens in de wet staat beschreven dat dit zich dient te beperken tot de laatste drie maanden. Als de huurders voor dit punt naar de vrederechter gaan zal deze hoogstwaarschijnlijk bezoekrecht toekennen gedurende de laatste drie maanden voor 2 of 3 wekelijkse periodes die samen de 6 uur niet overschrijden. Maar vergeet niet dat de officiële statistieken op dit ogenblik duidelijk aantonen dat het gemiddeld langer dan 3 maanden duurt om een pand te verkopen. De vrederechter zal zeker oren hebben naar deze argumentatie.

Ik blijf erbij dat het het beste is te trachten met de eigenaar af te spreken zodat hij jullie verwittigt wanneer er kandidaten zijn die het pand wensen te zien. Dan kunnen jullie samen afspreken wanneer dit het beste past 1 à 2 dagen later. Op die wijze voorkom je 2-3 maal per week open deur te moeten houden, blijft de relatie eigenaar/huurder vriendelijker tijdens deze vervelende periode en is het ook mogelijk om het bezoekschema op een flexibele manier aan te passen die iedereen het minste overlast bezorgt... eens dat die man met zijn grijze pruik heeft beslist mag je dag met het handje wuiven naar die flexibiliteit...

JohnD

#8 , 08 jul 2009 00:13

Maar nergens in de wet staat beschreven dat dit zich dient te beperken tot de laatste drie maanden. Als de huurders voor dit punt naar de vrederechter gaan zal deze hoogstwaarschijnlijk bezoekrecht toekennen gedurende de laatste drie maanden voor 2 of 3 wekelijkse periodes die samen de 6 uur niet overschrijden. Maar vergeet niet dat de officiële statistieken op dit ogenblik duidelijk aantonen dat het gemiddeld langer dan 3 maanden duurt om een pand te verkopen. De vrederechter zal zeker oren hebben naar deze argumentatie.
Ik dacht aan een opzeg van 6m. waarbij geen verkoop van het pand gemoeid is maar waar er in het kontrakt enkel over het aantal uren/dagen bezoekrecht gesproken word tijdens de laatste 3m. Dat argument van de moeillijke verkoopbaarheid zal dan niet gelden. Is de huurder dan enkel verplicht kandidaat huurders toe te laten tijdens de laatste 3m. zoals het in het kontrakt staat ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#9 , 08 jul 2009 08:54

Als in het contract staat dat het enkel gedurende de laatste drie maanden kan is het een ander verhaal...

Vele oude contracten (en huidige contracten van privéverhuurders) zetten echter geen termijn.

Terug naar “Huren”