Omgevallen boom in huurhuis, wie is eigenaar van het hout? Mag de huurder zonder overleg de boom aanslaan als stookhout?

Earlgrey
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Omgevallen boom in huurhuis, wie is eigenaar van het hout? Mag de huurder zonder overleg de boom aanslaan als stookhout?

#1 , 03 nov 2023 19:48

Ik verhuur een huis en er is met de storm een boom omgevallen.
Nu ging ik vandaag de schade opmeten, omdat ik elders nog omgevallen bomen heb en deze wilde gebruiken als 'vergoeding' (stookhout) voor de tuinman.
Vandaag blijkt de omgevallen boom zonder bericht van de huurders al te zijn opgeruimd (zij hebben een houtkachel)
Mag dit zomaar?

LeenW

#2 , 03 nov 2023 20:29

De boom is nu opgeruimd, dan lijkt het probleem toch opgelost?

Franciscus

#3 , 03 nov 2023 21:14

Volgens mij is de verhuurder eigenaar van de boom - zeker als hij deze geplant heeft.
Snoeien kan voor huurder zijn maar de boom opstoken lijkt me net iets te vergaand.
Huurder is geen eigenaar.
Kan zijn dat eigenaar verzekerd is en schadevergoeding kan krijgen.

Reclame

Earlgrey
Topic Starter

#4 , 05 nov 2023 21:20

Volgens mij is de verhuurder eigenaar van de boom - zeker als hij deze geplant heeft.
Snoeien kan voor huurder zijn maar de boom opstoken lijkt me net iets te vergaand.
Huurder is geen eigenaar.
Kan zijn dat eigenaar verzekerd is en schadevergoeding kan krijgen.
Precies dat.

Ik krijg constant vervelende berichten van hen en nu dit heimelijke gedoe...
Was voor mij precies de spreekwoordelijke druppel...

mava105

#5 , 06 nov 2023 09:37

Stap gewoon naar de VR. Natuurlijk hun EERST aangetekend ingebreke stellen, en vragen dat ze die boom vergoeden

bosprocureur

#6 , 06 nov 2023 10:02

Stap gewoon naar de VR. Natuurlijk hun EERST aangetekend ingebreke stellen, en vragen dat ze die boom vergoeden
Wat is dan de "waarde" van die boom die daar in de weg lag? Misschien toch eens afwegen tegen welke prijs u (eventueel) uw gelijk kan halen, en hoeveel dat gelijk u kan opbrengen?

mava105

#7 , 06 nov 2023 12:30

Iedere boomheeft een waarde, afhankeliojk van hun ouderdom en soort.
Tuinatchitekten of tuinaannemers hebben hiervan soms lijsten.

bosprocureur

#8 , 06 nov 2023 12:56

Iedere boomheeft een waarde, afhankeliojk van hun ouderdom en soort.
Tuinatchitekten of tuinaannemers hebben hiervan soms lijsten.
Zover ik weet geeft bewuste lijst een indicatie van de waarde van een min of meer gezonde, in nog onbeschadigde staat. TS zoekt hier blijkbaar naar een financiële tegenprestatie voor het wegnemen van een gevallen boom, en daar telt m.i. vooral de waarde als brandhout.

LeenW

#9 , 06 nov 2023 13:10

TS wou het hout gebruiken om de tuinman te vergoeden voor het weghalen van de boom. Dus als de huurder dit volledig zelf doet, zie ik (pragmatisch) het probleem niet.

Luc6580

#10 , 06 nov 2023 14:07

Inderdaad, boom is opgeruimd en het kost je geen cent; dat was toch de bedoeling met de omgewaaide boom?

Franciscus

#11 , 06 nov 2023 15:33

Op ons buitenverblijf zijn er bij twee zware stormen een aantal bomen gesneuveld.
Een aantal zijn zelfs in een appelboomgaard naast ons terrein terecht gekomen.
Teler werd vergoed via fonds overheid.
Onze verzekering is dus tweemaal komen kijken en heeft tweemaal de kosten van het opruimen van de bomen en de minwaarde betaald.
Beide zaken waren telkens meerdere duizenden € aan schadevergoeding die we terugbetaald hebben gekregen.
Dus een omgevallen boom heeft sowieso een zekere 'hout' waarde
Nu ook weer niet overdrijven een vrachtwagen brandhout (berk) was ongeveer € 600 10 maanden geleden.

lukasi

#12 , 06 nov 2023 17:32

Uniforme waardebepaling van bomen.
Speelt gene rol of ze nog levend zijn of illegaal gekapt of omgewaaid.
Belangrijkste factoren
Eenheidsprijs per cm² ( centimeter ) jan 2023 7,28€/cm²
Soort , inderdaad een beuk is waardevoller dan een berk.
Stamomtrek op 1 meter hoogte geeft ons devierkante centimeters.
Soortwaarde : in de groep beuken zijn er cc 40 verschillende soorten.
Standplaatswaarde : gaande van 0,6 ( ruraal gebied) tot 1 voor stadscentrum
conditiewaarde : van 0 ( natuurlijk afsterven ) tot 1 kerngezond
plantwijze waarde van 0.2 bos tot 1 solitair

Voor de volledigheid , even een rode treurbeuk ( Fagus sylvatica ' Purpurea Pendula ' door het rekenblad laten lopen.
Stamomtrek 100cm oftewel diameter 31 cm ot anders gezegd 796,18 cm²
Soortwaarde volgens de tabellen = 2.3
Boom staat in halfopen bebouwing, vitaal en kerngezond en solitair
waarde 10664,97€

Meer en meer volgen rechters en verzekeringen deze waardebepaling.

bosprocureur

#13 , 06 nov 2023 17:47

Uniforme waardebepaling van bomen.

..../....

Voor de volledigheid , even een rode treurbeuk ( Fagus sylvatica ' Purpurea Pendula ' door het rekenblad laten lopen.
Stamomtrek 100cm oftewel diameter 31 cm ot anders gezegd 796,18 cm²
Soortwaarde volgens de tabellen = 2.3
Boom staat in halfopen bebouwing, vitaal en kerngezond en solitair
waarde 10664,97€

Meer en meer volgen rechters en verzekeringen deze waardebepaling.
Ik denk dat er hier toch een onderscheid moet gemaakt worden tussen de aangebrachte schade of waardevermindering veroorzaakt door de storm, en de restwaarde van het wrak van de boom, of het hout.

TS heeft er m.i. vooral een probleem mee dat de huurder ongevraagd met het hout is gaan lopen. Maar de eventuele vergoeding hiervoor moet men toch los zien van de waardevermindering, of die nu dan niet gedekt is door de brandverzekering ?

lukasi

#14 , 06 nov 2023 19:29

Ik antwoordde op de vraag/opmerking van mava
Uniforme waardebepaling wordt ook gebruikt als er een boom afknapt door externe oorzaak. Bij storm zal er natuurlijk geen schuldige zijn, maar in sommige gevallen komt de verzekering wel tussen bij het verlies vd boom.
Geval meegemaakt waarbij een zelkova met waardebepaling van 18.450€ was neer gegaan bij een storm. Klant was verzekerd voor de omgeving dus ook tuin. Verzekering kwam af met een waarde van 750€

Earlgrey
Topic Starter

#15 , 08 nov 2023 01:03

Ik antwoordde op de vraag/opmerking van mava
Uniforme waardebepaling wordt ook gebruikt als er een boom afknapt door externe oorzaak. Bij storm zal er natuurlijk geen schuldige zijn, maar in sommige gevallen komt de verzekering wel tussen bij het verlies vd boom.
Geval meegemaakt waarbij een zelkova met waardebepaling van 18.450€ was neer gegaan bij een storm. Klant was verzekerd voor de omgeving dus ook tuin. Verzekering kwam af met een waarde van 750€
Klopt.
De waarde van de boom overstijgt wel het maximale bedrag dat de verzekering wil uitkeren nl 608 euro.

Mij ging het erover dat ik die omgevallen boom beloofd had aan tuinman in ruil voor opruim. (ik heb nog andere stormschade op andere percelen.)
Mijn huurder is dus met 'betaling in natura' gaan lopen en heeft die onrechtmatig toegeëigend. (dan is het wel ineens 'snel' opgeruimd)
Toegegeven, het is slechts een van de problemen met de huurders...

In een ander topic bespreek ik de andere.

Dank voor uw antxoord

Terug naar “Huren”