huurcontract en huisdier

a171398
Topic Starter

huurcontract en huisdier

#1 , 12 apr 2010 21:20

Ik heb een huurcontract ondertekend waarin staat het volgende:
1. de gewone huisdieren worden toegelaten mits naleving van de wetgeving en voor zover ze geen, zelfs sporadisch, last of hinder veroorzaken.
2. het huishoudreglement moet nageleefd worden, hierin staat dat er geen huisdieren mogen gehouden worden

Welke van de 2 regelgeving is nu wettelijk diegene die geldt?

Bovendien zijn de medebewoners gaan klagen dat mijn hond continu blaft, en dat ze geuroverlast hebben. Wat kan de verhuurder tegen mij doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 apr 2010 22:10

Als je op dit forum zoekt op huisdieren vindt je gegarandeerd een hele reeks discussies terug die hieromtrent zijn gevoerd een kleine 9 maanden geleden.

Kort; er zijn vonnissen waarin wordt gesteld dat men het houden van huisdieren niet kan verbieden aangezien ze een sociale functie uitoefenen en deel uitmaken van het gezinsleven dat grondwettelijk beschermd wordt.

MAAR uw huisdier mag geen overlast veroorzaken, cfr flork het hangbuikvarken. Als uw buren overlast laten vaststellen door bv de politie, dierenbescherming of een deurwaarder kunnen ze met een gerede kans een geding aanspannen.

In de tussentijd kan u hier de vonnissen eens opzoeken die het houden van huisdieren toelaten en naar deze refereren mocht men u schriftelijk wijzen de contradictie tussen huurcontract en reglement.

a171398
Topic Starter

#3 , 13 apr 2010 11:02

ok, en wat kan de verhuurder ondertussen tegen mij beginnen?
Of zijn het enkel de medebewoners van het appartement die iets tegen mij kunnen beginnen?

Reclame

Vandebos

#4 , 13 apr 2010 12:21

Zoals vermeld zal er overlast dienen bewezen te worden. Dat dit een langdurig proces kan zijn is met Flork het varken bewezen...

Zoek de vonnissen op en verwijs er vriendelijk naar indien men opmerkingen maakt. Verwijs de verhuurder vriendelijk naar zijn contract en het feit dat u het appartement nooit had gehuurd indien duidelijk was dat het houden van huisdieren verboden was door het reglement in tegenstelling met de clausule in zijn contract.

Adviseer de bewoners contact op te nemen met de syndicus...

moeki

#5 , 28 feb 2012 09:42

Beste

Mijn huisbaas wist van in het begin dat ik 2 honden heb ;1 grote en 1 kleine
Toch wilde ze enkel vermelden in het huurcontract dat ik er maar 1 heb!
Ze zei dat als er geen schade was dat er volgend jaar een nieuw huurcontract wordt gemaakt met bijde huisdieren...
Nu kreeg ik vandaag een brief in de bus dat ze wil dat ik de grote hond "verwijder", kan zij dit?

Vriendelijkegroetjes
Kate kids en de beestjes

eylis

#6 , 28 feb 2012 09:52

moeki,géén nieuwe vragen posten onder de vraag van iemand...
als posters een nieuwe vraag hebben, post je dat in een nieuwe topic.
Het is ontzettende verwarrend (en vervelend voor de oorspronkelijke vraagsteller) om op een bepaalde vraag ipv antwoorden en tips een andere vraag te zien verschijnen.
Dan volgen er antwoorden op de nieuwe vraag en staat de oorspronkelijkke poster in de kou met zijn probleem...

Terug naar “Huren”