huur zus en schoonbroer

ina
Topic Starter

huur zus en schoonbroer

#1 , 09 jun 2010 17:46

Mijn zus en schoonbroer wonen in het huis van mijn vader, die vruchtgebruik heeft van het huis. Mijn moeder is overleden.
Ze hebben geen huurcontract, maar betaalden elke maand 200 Euro aan mij en 200 aan mijn vader.
Nu zitten ze in een (v)echtscheiding en mijn schoonbroer wil nu geen huur meer betalen. Kunnen we hier iets tegen beginnen? Krijgen we hem zomaar het huis uit?
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, want voel me als 4de partij hier helemaal niet goed meer bij :-( omdat hij mijn vader, mij en mijn zus al begint te chanteren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 jun 2010 10:40

Uit ‘Mijn zus en schoonbroer’ leid ik af dat beiden getrouwd zijn. Ik ga ervan uit dat zij trouwden onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract.

‘maar betaalden elke maand 200 Euro aan mij en 200 aan mijn vader’ houdt in dat er een mondeling woninghuurcontract is.

“Art.215...§ 2. Het recht op de huur van het onroerend goed dat een der echtgenoten gehuurd heeft, zelfs voor het huwelijk, en dat het gezin geheel of gedeeltelijk tot voornaamste woning dient, behoort aan beide echtgenoten gezamenlijk, niettegenstaande enige hiermede strijdige overeenkomst. De opzeggingen, kennisgevingen en exploten betreffende die huur moeten gezonden of betekend worden aan elk der echtgenoten afzonderlijk of uitgaan van beide echtgenoten gezamenlijk...Elk geschil tussen de echtgenoten omtrent de uitoefening van dat recht wordt beslist door de vrederechter...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1414.Gemeenschappelijke schulden kunnen zowel verhaald worden op het eigen vermogen van elk der echtgenoten als op het gemeenschappelijk vermogen”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ina
Topic Starter

#3 , 11 jun 2010 17:36

Bedankt voor je antwoord! Ze zijn idd gehuwd, ik heb geen idee welk huwelijkscontract ze hebben. Ik krijg één van de dagen een copie.
Het zal alleszins niet simpel worden, want mijn schoonbroer doet héél moeilijk.

Reclame

Terug naar “Huren”