Is dit huurschade?

C&J
Topic Starter

Is dit huurschade?

#1 , 26 jul 2010 10:23

Wij huren een nieuwbouwappartement tot onze bouw af is, we hebben hier 2 jaar gewoond.
Alles was splinternieuw. Nu zijn er krassen op de kookplaat van ze te onderhouden en zijn er cijfertjes verdwenen, dit zijn zaken die onvermijdelijk waren, de cijfers zijn er na een tijdje gewoon af gekomen. Ik vraag mij nu af of dit huurschade is.

En nog een vraagje: putjes in de muur van bijvoorbeeld met een stoel te haperen is dit ook huurschade?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2010 11:25

Krassen op de kookplaat en putjes in de muren zijn huurschade. Spijtig voor u.

JohnD

#3 , 26 jul 2010 12:59

Hangt er van af. Als je de post goed leest staat er dat het krasjes zijn ontstaan door het onderhoud. De poster schrijft dan ook duidelijk: onvermijdbaar. Absoluut geen huurschade dus, maar sleet door ouderdom > dus ten laste van de verhuurder. Die putjes in de muur ook niet. En moest het zo zijn kost zo'n putje (waarbij ik aanneem dat je het kunt vergelijken met een boorgat). Indien door de verhuurder hersteld kan hij (en bvb. een expert kan dat bevestigen) daar zo ongeveer 2€ per gaatje voor aanrekenen. Je kan het zelf plamuren en dan kan hij hiervoor 0,0€ aanrekenen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

C&J
Topic Starter

#4 , 26 jul 2010 13:32

Die kookplaat is in een soort blinkend inox met elektrische platen, als er eens iets over loopt heb je direkt vlekken die er bijna niet meer uit kunnen. Vanaf de eerste weken vertoonden er zich al krassen van de kookplaat dagelijks te kuisen, die cijfers die verdwenen zijn zijn ook van te kuisen :?
Die putjes in de muren zijn volgens mij ook onvermijdbaar, kindjes duwen al eens iets tegen de muur, het zijn eerder sneetjes en kleine brokjes, het zijn gekalkte nog niet geschilderde muren...

Vandebos

#5 , 26 jul 2010 13:37

Butsen en botsen in muur dichtplamuren (met kalk wel te verstaan)

Kookplaat: hangt af van het type van plaat en de kwaliteit ervan. (je hebt reeds platen vanaf € 200 tot diegene die een veelvoud ervan kosten)

Hangt ook ervan of de plaat met het correcte product werd gekuist of niet. Moeilijk te bepalen van op dit forum.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jul 2010 13:43

. Absoluut geen huurschade dus, maar sleet door ouderdom > dus ten laste van de verhuurder.
Sleet door ouderdom na 2 jaar ?????

C&J
Topic Starter

#7 , 26 jul 2010 13:48

Het is een gewone kookplaat van zanussi, geen keramische voor alle duidelijkheid.
Werd altijd met keukenreiniger (geen schuurmiddel of schuurspons) schoongemaakt, en met een zachte doek, daarom dat ik denk dat het onvermijdbaar is...
Die vlekken op de vlakken die warm worden daar kan ik al helemaal niets aan doen...

Deze kookplaat: http://www.vergelijk.be/kookplaat/zanus ... 3godYRPncA" onclick="window.open(this.href);return false;

C&J
Topic Starter

#8 , 26 jul 2010 13:49

. Absoluut geen huurschade dus, maar sleet door ouderdom > dus ten laste van de verhuurder.
Toch volgens mij door de kwaiteit van de kookplaat.
Ik heb hem altijd piekfijn onderhouden en toch krassen...
Op de pompbakken heb ik ook krassen op de plaats waar de vaat uitlekt, die worden ook piekfijn onderhouden en er zijn ook krassen op gekomen...

JohnD

#9 , 26 jul 2010 16:11

Wel ja, prorata natuurlijk. Maar zelfs die 2 jaar doen mee in het verouderingsproces bij een normaal onderhoud. Je kan van een huurder die een kookplaat gebruikt toch niet verwachten dat hij je die in dezelfde toestand opleverd als zijn toestand in een toonzaal. En krasjes in inox plaat kan je toch moeillijk vermijden. De verhuurder is verantwoordelijk voor de normale slijtage. Dus tussen haakjes ook muren en zo en parket ook. Zoek het eens op op het forum, het is hier reeds een aantal malen aan bod geweest. Veel huurders denken dat ze verplicht zijn het parket op te boenen (kostelijk !) en de muren te herschilderen bij hun vertrek. Als je die redenering volgt zou een verhuurder nooit geen enkele muur moeten herschilderen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

C&J
Topic Starter

#10 , 23 sep 2010 12:17

Het was dus geen huurschade!! :)

Terug naar “Huren”