huurachterstand terugvorderen

BAMBAM
Topic Starter

huurachterstand terugvorderen

#1 , 04 aug 2010 17:49

Ik verhuur ondertussen al 2jaar een appartement. Van in het begin zijn er al problemen met deze huurder en zijn er al verschillende aangetekende brieven over en weer gegaan.

Het appartement betreft een nieuwbouw toen hij erin kwam en er was eens een leiding die lekte en vocht aan een buitenmuur,
maar deze problemen zijn altijd binnen de week opgelost. Na een tijdje nam de huurder contact met mij op en zei dat hij het appartement niet warm kreeg, dit was ongeveer na een jaar toen heb ik de meterstand opgenomen en het verbruik uitgerekend en toen bleek dat hij
maar voor gemiddeld 35€/maand verwarmingskosten had (app.is 110m²). Dit heb ik toen als reactie gegeven, toen heeft de huurder op eigen houtje beslist om maar de helft van de huurprijs te betalen. Ik ben toen een paar keer langsgeweest en er waren verschillende chauffages gewoon uitgeschakeld. Na 4 maanden heb ik dan iemand van Ariston laten komen en die heeft dan een onderhoud uitgevoerd en sindsdien betaalde de huurder terug volledig. Ik heb ook een voorstel gedaan om een deel van de huur te laten vallen en om toch nog een deel te kunnen recupereren maar de huurder is hier nooit op ingegaan.

Nu in het begin van dit jaar waren er problemen met zijn terras, niet voor hem persoonlijk maar dit lekte in de garage onder het terras.
Dit hebben we toen uitgebroken en terug met roefing bedekt, toen heb ik beslist hem onder druk te zetten door te stellen dat als er geen overeenkomst zou komen over de achtergestelde huur, ik geen nieuw terras zou aanleggen. Hierop reageerde de huurder met de eis dat ik dit binnen de 2weken een terras zou moeten aanleggen. Ik heb gerageerd met een de opzeg van de huur met 3maanden opzeg (dit staat als clausule in het contract).
Maar nu betaalt hij zelfs zonder reden weer maar de helft.

Wat kan ik nu het beste doen om dit zo snel mogelijk op te lossen en niet financieel met een kater achter te blijven?
In totaal zou het gaan om 7 keer 360€.

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 04 aug 2010 22:09

Met tegenzin moet ik zeggen dat uw huurder een aantal stommiteiten gedaan heeft, nl. 2x stoppen met huur betalen. U zal nr. de vrederechter moeten stappen om de achterstallige huur te verkrijgen van die IMHO slechte huurder.

U kan natuurlijk ook weigeren om de borg vrij te geven, maar dan hebt u nog uw achterstallige huur niet terug; hij zal dan wel zelf nr. de vrederechter moeten stappen om zij waarborg vrij te krijgen.

Hoe u op 3 maanden huuropzeg komt lijkt me vreemd. Is het contract niet geregistreerd ? Het is niet omdat u in het contract hebt gezet dat de vooropzeg 3m. is, dat dit overeenstemt met de huurwet. Over welk soort contract gaat het hier trouwens ?
Laatst gewijzigd door JohnD op 04 aug 2010 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 04 aug 2010 22:18

Gaat het om een contract van bepaalde duur of een negenjarig contract?

Reclame

BAMBAM
Topic Starter

#4 , 06 aug 2010 00:55

Het gaat om een contract van 3 jaar, waarbij een aantal clausules zijn toegevoegd.
De huurder kon het contract na één jaar al opzeggen of na drie jaar zonder kosten
mits een vooropzeg van 3 maanden en ik kan dit ten allen tijde stond in het contract.

Om naar de vrederechter te gaan heb ik geen advocaat nodig dacht ik? En hoe gaat
dit dan juist in zijn werk?

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 aug 2010 08:30

Het gaat om een contract van 3 jaar, waarbij een aantal clausules zijn toegevoegd.
De huurder kon het contract na één jaar al opzeggen of na drie jaar zonder kosten
mits een vooropzeg van 3 maanden en ik kan dit ten allen tijde stond in het contract.
is alvast een beding dat met haken en ogen aan elkaar hangt.

1) Een contract van 3 jaar waarbij je moet opzeggen op 3 jaar mét 3 maanden vooropzeg, spreekt zichzelf tegen.
2) Jij kan het om het even wanneer opzeggen, maar je huurder niet? kan ook niet.

Anderen kunnen beter dan ik zeggen wat de gevolgen zijn van zo'n clausule in je huurovereenkomst, het lijkt me alvast dat dit geen 3-jarige huurovereenkomst zal zijn, maar een langere.

Vandebos

#6 , 06 aug 2010 08:32

Zoek op dit forum eens naar art 1344bis. Dan vindt je de uitleg verscheidene keren terug.

Wel even een paar zaken op een rijtje zetten:

-opzeg: opzegregels in een huurcontract van bepaalde duur zullen door een vrederechter geaccepteerd worden op voorwaarde dat er een evenwicht is tussen de mogelijkheden voor de huurder en de verhuurder. Uzelf de mogelijkheid geven het contract ten alle tijde te verbreken en de de huurder slechts op jaarlijkse basis schendt dit principe. Het is dus pefect mogelijkj dat de vrederechter de opzeg zal ongedaan maken of een veranderen naar een opzegtermijn van bv zes maanden. (indien u merkt in de loop van het geding dat de vrederechter hieraan tilt is het altijd aan te raden zelf het initiatief te nemen en bv een langere opzegtermijn voor te stellen.)

- ingehouden huurgelden: heeft de huurder u schriftelijk in gebreke gesteld? Heeft hij aangetekend zijn intentie bekend gemaakt vanaf datum x een deel van de huur in te houden als genotsderving? Was was volgens de reparateur het specifieke probleem aan de verwarming?
Hierop kan u inspelen dat, aangezien de schade werd gerepareerd en de huurder blijkbaar voldaan was ( volledige huur werd terug betaald) het hier niet ging om een genotsderving doch slechts een tiijdelijk inhouden van een deel van de huur tot de verwarming in orde was.
In het algemeen zijn vrederechters niet zo happig op huurders die unilateraal beslissen wat voor schade ze oplopen, zelf vonnissen en zelf het vonnis uitvoeren. Hierop discreet inspelen dat meneer aanklager, jury en uitvoerder van het vonnis speelt kan nooit kwaad.

In de link in onderschrift vindt u verscheidene documenten terug die u verder kunen helpen met deze zaak. Er is een modelvoorbeeld verzoekschrift art 1344bis ev Ger.w., een PDF wie doet wat die een mooi schema bevat van hoe uw huurder had dienen te corresponderen mbt de verwarming en inhouding huur, de standaard infofolder mbt tot de courante huurwetgeving. Indien het u interesseert heb ik ook nog ergens een documentje liggen met een meer volledige lijst van wie nu voor welke reparaties verantwoordelijk is in een huurpand. Stur me dan maar een pb'tje met een mail adres.

Vandebos

#7 , 06 aug 2010 08:37

is alvast een beding dat met haken en ogen aan elkaar hangt.

1) Een contract van 3 jaar waarbij je moet opzeggen op 3 jaar mét 3 maanden vooropzeg, spreekt zichzelf tegen.
2) Jij kan het om het even wanneer opzeggen, maar je huurder niet? kan ook niet.

Anderen kunnen beter dan ik zeggen wat de gevolgen zijn van zo'n clausule in je huurovereenkomst, het lijkt me alvast dat dit geen 3-jarige huurovereenkomst zal zijn, maar een langere.
Een contract van bepaalde duur dient door een van de partijen altijd minstens drie maanden voor het verstrijken van de termijn opgezegd te worden, anders zal het van rechtswege automatisch omgezet worden in een negenjarig contract.

Terug naar “Huren”