nieuwe ramen in huur-handelspand

Bibelotje
Topic Starter

nieuwe ramen in huur-handelspand

#1 , 10 aug 2010 22:12

Hallo,
helemaal nieuw in deze wereld, stappen we morgen in een groot avontuur. Ik hoop hier dus nog snel enkele antwoorden te krijgen...
We hebben eindelijk een geschikt handelspand gevonden om een kinderdagverblijf in te openen.
Maar dit pand heeft overal nog enkel glas, de keuken is alles behalve in orde (lees heel erg verouderd en rot), en de trap in niet veilig genoeg voor kind en gezin (een open draaitrap)
welke kosten moet ik zelf als huurder doen, en welke kosten moet een verhuurder dragen?
Ik vermoed dat de eigenaar zal zeggen dat er een trap in staat, en als ik een andere wil, dat ik dat zelf moet betalen.
Maar die verouderde, niet bruikbare keuken en het enkel glas overal, kan ik eisen van de verhuurder dat hij dat betaald?
groetjes!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 11 aug 2010 07:23

Hallo,
helemaal nieuw in deze wereld, stappen we morgen in een groot avontuur. Ik hoop hier dus nog snel enkele antwoorden te krijgen...
We hebben eindelijk een geschikt handelspand gevonden om een kinderdagverblijf in te openen.
Maar dit pand heeft overal nog enkel glas, de keuken is alles behalve in orde (lees heel erg verouderd en rot), en de trap in niet veilig genoeg voor kind en gezin (een open draaitrap)
welke kosten moet ik zelf als huurder doen, en welke kosten moet een verhuurder dragen?
Ik vermoed dat de eigenaar zal zeggen dat er een trap in staat, en als ik een andere wil, dat ik dat zelf moet betalen.
Maar die verouderde, niet bruikbare keuken en het enkel glas overal, kan ik eisen van de verhuurder dat hij dat betaald?
groetjes!
Nee, je huurt een gebouw in de staat zoals hij is. Zolang de minimumvoorzieningen gerespecteerd worden (vooral zaken qua veiligheid, anderen kunnen hier beter op antwoorden), kan je van de verhuurder geen herstellingen eisen. En in een handelspand is een keuken nog altijd geen minimumvoorziening en enkel glas is ook nog altijd wettelijk toegelaten.

Bibelotje
Topic Starter

#3 , 12 aug 2010 14:22

Hallo,
groetjes!
Nee, je huurt een gebouw in de staat zoals hij is. Zolang de minimumvoorzieningen gerespecteerd worden (vooral zaken qua veiligheid, anderen kunnen hier beter op antwoorden), kan je van de verhuurder geen herstellingen eisen. En in een handelspand is een keuken nog altijd geen minimumvoorziening en enkel glas is ook nog altijd wettelijk toegelaten.
Het is een handelspand met woonst. wordt er dan niet verwacht dat er een leefbare keuken in staat, en niet één waarvan het hout rot is en de planken doorhangen? En geldt dat van de ramen dan ook?

Reclame

JPV

#4 , 12 aug 2010 14:42

Het is een handelspand met woonst. wordt er dan niet verwacht dat er een leefbare keuken in staat, en niet één waarvan het hout rot is en de planken doorhangen? En geldt dat van de ramen dan ook?
Ik dacht dat zelfs voor een gewone woning (geen nieuwbouw) een "uitgeruste" keuken nog steeds geen vereiste is (iemand bevestiging?):

http://www.verhuurder.be/koninklijk_bes ... 201997.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vermoed dat de vereisten voor een handelswoning nog een stuk minder streng zijn.

Met enkel-glas-ramen op zich is er niks mis mee. Deze worden nog altijd geproduceerd en geplaatst. Voor nieuwbouw zijn die, dacht ik, wel niet meer toegelaten (of gewoon niet meer mogelijk te gebruiken gezien de strenge energie-eisen)

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2010 15:18

Er is geen verschil in de vereisten van woonst tussen een gewoon appartement en een woonst boven een handelszaak. De minimumuitrusting van een keuken is een spoelbak met lopend water(zelfs geen warm water)

JPV

#6 , 12 aug 2010 15:29

Er is geen verschil in de vereisten van woonst tussen een gewoon appartement en een woonst boven een handelszaak. De minimumuitrusting van een keuken is een spoelbak met lopend water(zelfs geen warm water)
ik veronderstel dat dit dan dit is uit m'n link:

"Artikel 6. De woning moet ten minste voorzien zijn van :
1° een eigen, permanent toegankelijk tappunt voor drinkbaar water;
indien het gebouw verscheidene woningen bevat waarvan één of meer gemeenschappelijke gedeelten gebruikt worden voor andere activiteiten dan het wonen en slapen, dan volstaat de aanwezigheid van een gemeenschappelijk tappunt voor drinkbaar water in de gemeenschappelijke delen;"

mava105

#7 , 12 aug 2010 16:26

ik veronderstel dat dit dan dit is uit m'n link:

"Artikel 6. De woning moet ten minste voorzien zijn van :
1° een eigen, permanent toegankelijk tappunt voor drinkbaar water;
indien het gebouw verscheidene woningen bevat waarvan één of meer gemeenschappelijke gedeelten gebruikt worden voor andere activiteiten dan het wonen en slapen, dan volstaat de aanwezigheid van een gemeenschappelijk tappunt voor drinkbaar water in de gemeenschappelijke delen;"
Klopt als een bus.
Als het hout van de ramen rot is, dan kan je natuurlijk wel vragen aan de eigenaar om deze te willen vervangen.

Franciscus

#8 , 12 aug 2010 20:19

Gezien handelspand kan je als huurder - alles zowat casco afbreken en nieuw plaatsen.
Laat de verhuurder tekenen dan kan je deze kosten terugvorderen op eind evan de huur en kan hij je niet verplichten het teru in 'oorspronkelijke staat' te brengen.
Ik snij hier nu wel enkel bochtjes maar rons dit onderwerp kan je snel wel wat vinden via de zoekmachines.
link
http://handelshuur.be/index.php?option= ... 3&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”