Kan ik voor de einddatum (31/10) al iets ondernemen? Of moet ik die datum afwachten en dan pas de vrederechter contacteren?De overeenkomst van korte duur kan door geen van beide partijen voortijdig worden beëindigd, tenzij zij in dat opzicht bijzondere contractuele bepalingen inlassen.
De overeenkomst eindigt van rechtswege bij het verstrijken van de contractueel overeengekomen termijn (art. 1737 B.W.), maar indien de huurder na het verstrijken van die termijn door de verhuurder in het goed wordt gelaten of indien er geen tijdig betekende opzegging is, dan wordt de overeenkomst geacht aangegaan te zijn voor een duur van negen jaar met als aanvangsdatum de datum van inwerkingtreding van de eerste huurovereenkomst van korte duur. De huurovereenkomst wordt dan op alle punten behandeld zoals een huurovereenkomst van negen jaar. De huurprijs en alle andere voorwaarden blijven dezelfde als die in de eerste overeenkomst van korte duur, zelfs al zouden de partijen een andere overeenkomst sluiten.
Indien de partijen (maar voornamelijk de verhuurder, omdat vroegtijdige beëindiging in het negenjarige regime moeilijker is voor hem) de automatische omzetting naar een negenjarige overeenkomst willen voorkomen, dient een van hen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging te betekenen.
Aangezien de opzeg ruimschoots op tijd is zou ik je niet te veel zorgen maken..
Houdt er echter wel rekening mee dat de huurder een aanvraag tot verlenging wegens buitengewone omstandigheden kan opwerpen, gezien zijn sociale situatie zou dit eventueel nog tot problemen kunnen leiden..
Contract is ten einde en er is rechtmatig en meer dan tijdig meegedeeld dat het niet verlengd wordt. Termijn voor aanvraag uitzonderlijke verlenging is bijna verstreken. Waar zijn er in dit verhaal moeilijkheden? Vrederechter zal hier korte metten mee maken.Miserie, miserie .. maar dan wel gezochte hier door de verhuurder die een woning koopt met familie van 3 kinderen erin. Die huurder die beweert dat het niet makkellijk zal zijn (uiteindellijk zal het uiteraard natuurlijk wel lukken) hem eruit te krijgen omdat hij correct betaald en 3 kinderen heeft, heeft een punt. Hangt natuurlijk ook een beetje van de vrederechter af.
Kan in elk geval heel lang duren. Waarom mensen altijd een woning kopen die nog bewoond is begrijp ik niet ? Beseffen die niet dat het niet altijd van een leien dakje loopt.
Moet een eigenaar/verhuurder dan volgens u altijd wachten totdat zijn eigendom leeg komt om zijn pand te verkopen?Waarom mensen altijd een woning kopen die nog bewoond is begrijp ik niet ? .
Zeker en vast niet te voorspellen, want zoals ik zei is de ene vrederechter de andere niet. Alsof ze allemaal er dezelfde redeneringen op na houden. En 3 kinderen ? Het is toch zeker niet de eerste huurder die er na een jaar nog blijkt in te zitten. Het forum staat er vol van van verhuurders die hun huurders niet buitenkrijgen. Maar je zal bedoelen korte metten met zijn uitspraak zeker ? Ik wil dit hier natuurlijk niet goedpraten, maar de realiteit is wat anders dan de wet.Vrederechter zal hier korte metten mee maken.
Dat heb ik niet gezegd, het is in dit geval die nieuwe koper die een veiligere koop kan doen. Moest ik koper zijn zou ik toch eerder een keuze maken tussen de woningen die niet bewoond zijn, en dan toch zeker niet een woning waar nog 3 arme dutskes in zitten.Moet een eigenaar/verhuurder dan volgens u altijd wachten totdat zijn eigendom leeg komt om zijn pand te verkopen?
Had ik ook niet anders verwacht, en beletten zal u niemand natuurlijk.Als ik morgen geld nodig heb, dan verkoop ik mijn eigendommen, al zit er een familie in met 10 kinderen.
Dat kan niemand mij beletten.