zelf de woning betrekken, huurden niet buitenkrijgen

slilfje
Topic Starter

zelf de woning betrekken, huurden niet buitenkrijgen

#1 , 26 aug 2010 17:08

Het betreft een woning eind vorig jaar aangekocht. Deze was verhuurd met een vast contract die mits opzegging ten einde loopt 31/10 dit jaar. Mits wij deze woning zelf willen betrekken (alsook moeten voor het klein beschrijf te hebben) hebben wij meteen na aankoop een aangetekende opzeggingsbrief gestuurd om de huurders ruim de tijd te geven om iets te zoeken. In maart stuurden wij nog een herhalingsbrief.zij hebben ons onlangs toch laten voelen dat ze niet schikken te vertrekken. De uitspraak aan telefoon : jij zegt dat wij buiten moeten, ik betaal correct en heb 3 kleine kinderen.... U kan mij niet op straat zetten!! Kunnen wij al voordien stappen ondernemen? Of moeten wij normaal wachten tot die effectieve datum er is? Hoelang kan zo'n situatie aanslepen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 aug 2010 17:38

Heeft u de huurders een opzegging gestuurd waarbij hun huidig contract niet vernieuwt wordt of heeft u hen een opzeg gestuurs voor eigen bewoning?

Is het een contract van bepaalde duur of eentje van 9 jaar?

Was het contract geregistreerd of niet?

slilfje
Topic Starter

#3 , 27 aug 2010 13:11

Het betreft een vast contract (bepaalde duur) die eindigd op 31/10
Hierdoor moesten we de huurders deze termijn laten uitdoen.
Er werd een opzegging gedaan met vermelding dat wij deze zelf gaan betrekken. Met duidelijke vermelding dat die datum hun einddatum is.
Het contract werd mss door de vorige eigenaars geregistreerd (niet zeker).
Wij hebben in onze eerste brief geschreven dat het huidige huurcontract werd overgenomen tot die datum (31/10), maar werd door ons niet opnieuw geregistreerd. Is dit nodig om hem buiten te krijgen die datum mss?

Reclame

Tmespreu

#4 , 27 aug 2010 13:32

De overeenkomst van korte duur kan door geen van beide partijen voortijdig worden beëindigd, tenzij zij in dat opzicht bijzondere contractuele bepalingen inlassen.

De overeenkomst eindigt van rechtswege bij het verstrijken van de contractueel overeengekomen termijn (art. 1737 B.W.), maar indien de huurder na het verstrijken van die termijn door de verhuurder in het goed wordt gelaten of indien er geen tijdig betekende opzegging is, dan wordt de overeenkomst geacht aangegaan te zijn voor een duur van negen jaar met als aanvangsdatum de datum van inwerkingtreding van de eerste huurovereenkomst van korte duur. De huurovereenkomst wordt dan op alle punten behandeld zoals een huurovereenkomst van negen jaar. De huurprijs en alle andere voorwaarden blijven dezelfde als die in de eerste overeenkomst van korte duur, zelfs al zouden de partijen een andere overeenkomst sluiten.

Indien de partijen (maar voornamelijk de verhuurder, omdat vroegtijdige beëindiging in het negenjarige regime moeilijker is voor hem) de automatische omzetting naar een negenjarige overeenkomst willen voorkomen, dient een van hen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging te betekenen.

Aangezien de opzeg ruimschoots op tijd is zou ik je niet te veel zorgen maken..

Houdt er echter wel rekening mee dat de huurder een aanvraag tot verlenging wegens buitengewone omstandigheden kan opwerpen, gezien zijn sociale situatie zou dit eventueel nog tot problemen kunnen leiden..

slilfje
Topic Starter

#5 , 27 aug 2010 13:41

De overeenkomst van korte duur kan door geen van beide partijen voortijdig worden beëindigd, tenzij zij in dat opzicht bijzondere contractuele bepalingen inlassen.

De overeenkomst eindigt van rechtswege bij het verstrijken van de contractueel overeengekomen termijn (art. 1737 B.W.), maar indien de huurder na het verstrijken van die termijn door de verhuurder in het goed wordt gelaten of indien er geen tijdig betekende opzegging is, dan wordt de overeenkomst geacht aangegaan te zijn voor een duur van negen jaar met als aanvangsdatum de datum van inwerkingtreding van de eerste huurovereenkomst van korte duur. De huurovereenkomst wordt dan op alle punten behandeld zoals een huurovereenkomst van negen jaar. De huurprijs en alle andere voorwaarden blijven dezelfde als die in de eerste overeenkomst van korte duur, zelfs al zouden de partijen een andere overeenkomst sluiten.

Indien de partijen (maar voornamelijk de verhuurder, omdat vroegtijdige beëindiging in het negenjarige regime moeilijker is voor hem) de automatische omzetting naar een negenjarige overeenkomst willen voorkomen, dient een van hen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging te betekenen.

Aangezien de opzeg ruimschoots op tijd is zou ik je niet te veel zorgen maken..

Houdt er echter wel rekening mee dat de huurder een aanvraag tot verlenging wegens buitengewone omstandigheden kan opwerpen, gezien zijn sociale situatie zou dit eventueel nog tot problemen kunnen leiden..
Kan ik voor de einddatum (31/10) al iets ondernemen? Of moet ik die datum afwachten en dan pas de vrederechter contacteren?
Mits wij weten dat ze niet echt op zoek zijn naar een andere woonst.

Vandebos

#6 , 27 aug 2010 14:36

U zendt de huurders op 01/10/2010 een laatste aangetekend schrijven waarin u hen herinnert aan de reeds van in het begin van die jaar meegedeelde niet verlenging van het contract en uw intentie om het pand zelf te betrekken. U herinnert hen er even vriendelijk aan dat bij niet vertrek onmiddellijk op hun kosten het vredegerecht zal ingeschakeld worden om ten spoedigste een uitdrijving te bekomen dewelke kosten hiervan samen met de rpv ook op hen verhaald zullen worden.

U sluit het schrijven af met de mededeling "enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

met vriendelijke groeten uiteraard.

JohnD

#7 , 27 aug 2010 15:01

Miserie, miserie .. maar dan wel gezochte hier door de verhuurder die een woning koopt met familie van 3 kinderen erin. Die huurder die beweert dat het niet makkellijk zal zijn (uiteindellijk zal het uiteraard natuurlijk wel lukken) hem eruit te krijgen omdat hij correct betaald en 3 kinderen heeft, heeft een punt. Hangt natuurlijk ook een beetje van de vrederechter af.

Kan in elk geval heel lang duren. Waarom mensen altijd een woning kopen die nog bewoond is begrijp ik niet ? Beseffen die niet dat het niet altijd van een leien dakje loopt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#8 , 27 aug 2010 16:00

Miserie, miserie .. maar dan wel gezochte hier door de verhuurder die een woning koopt met familie van 3 kinderen erin. Die huurder die beweert dat het niet makkellijk zal zijn (uiteindellijk zal het uiteraard natuurlijk wel lukken) hem eruit te krijgen omdat hij correct betaald en 3 kinderen heeft, heeft een punt. Hangt natuurlijk ook een beetje van de vrederechter af.

Kan in elk geval heel lang duren. Waarom mensen altijd een woning kopen die nog bewoond is begrijp ik niet ? Beseffen die niet dat het niet altijd van een leien dakje loopt.
Contract is ten einde en er is rechtmatig en meer dan tijdig meegedeeld dat het niet verlengd wordt. Termijn voor aanvraag uitzonderlijke verlenging is bijna verstreken. Waar zijn er in dit verhaal moeilijkheden? Vrederechter zal hier korte metten mee maken.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 aug 2010 16:29

Waarom mensen altijd een woning kopen die nog bewoond is begrijp ik niet ? .
Moet een eigenaar/verhuurder dan volgens u altijd wachten totdat zijn eigendom leeg komt om zijn pand te verkopen?
Als ik morgen geld nodig heb, dan verkoop ik mijn eigendommen, al zit er een familie in met 10 kinderen.
Dat kan niemand mij beletten.

JohnD

#10 , 27 aug 2010 16:39

Vrederechter zal hier korte metten mee maken.
Zeker en vast niet te voorspellen, want zoals ik zei is de ene vrederechter de andere niet. Alsof ze allemaal er dezelfde redeneringen op na houden. En 3 kinderen ? Het is toch zeker niet de eerste huurder die er na een jaar nog blijkt in te zitten. Het forum staat er vol van van verhuurders die hun huurders niet buitenkrijgen. Maar je zal bedoelen korte metten met zijn uitspraak zeker ? Ik wil dit hier natuurlijk niet goedpraten, maar de realiteit is wat anders dan de wet.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#11 , 27 aug 2010 16:45

Moet een eigenaar/verhuurder dan volgens u altijd wachten totdat zijn eigendom leeg komt om zijn pand te verkopen?
Dat heb ik niet gezegd, het is in dit geval die nieuwe koper die een veiligere koop kan doen. Moest ik koper zijn zou ik toch eerder een keuze maken tussen de woningen die niet bewoond zijn, en dan toch zeker niet een woning waar nog 3 arme dutskes in zitten.
Als ik morgen geld nodig heb, dan verkoop ik mijn eigendommen, al zit er een familie in met 10 kinderen.
Dat kan niemand mij beletten.
Had ik ook niet anders verwacht, en beletten zal u niemand natuurlijk.

Vandebos

#12 , 27 aug 2010 18:03

Als opzeg of niet verlenging tijdig werd gegeven en huurder verzuimt uitzonderlijke omstandigheden tijdig in te roepen is zelfs een vrederechter verplicht de wetgeving van dwingend recht te volgen, ongeacht zijn eigen overtuiging. Anders doet de rechtbank van de eerste aanleg dat wel in beroep met leuke gevolgen voor zijn reputatie en carrière.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 aug 2010 19:15

aan JohnD.
En wat met het volgende een groot huis wordt verkocht - nieuwe eigenaar gaat zelf in een vrij appartement wonen
Huurder van gelijkvloers heeft zijn contract laten registreren - wat zijn goed recht is.
Aan beide huurders wordt gezegd dat eigenaar gans het gebouw gaat renoveren maar steekt niet op een jaar.
Huurders 1ste oudere mensen zeggen wij staan op de lijst voor sociale woning .. geen probleem -
Huurders gelijkvloers zegt ik heb vorige week contract laten registreren mij krijg je hier niet uit en daarbij en dan een ganse lijst van gebreken die duidelijk van voor de aankoop zijn :)
Nu komt het na 3 jaar blijkt dat hij er weg wil - werkte bij gemeente en kon een sociale woning kopen.
Nu moest ik hem onmiddellijk laten gaan ... tja maar hij moest nog 6 jaar blijven gezien contract .... of telt dat dan niet?? :D

j.demoor

#14 , 28 aug 2010 10:52

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Ik ga ervan uit dat u ‘met een vast contract die mits opzegging ten einde loopt 31/10 dit jaar‘ zulke overeenkomst bedoelt. Onderzoek daartoe zorgvuldig het contract.

Indien de huurders u het pand niet teruggegeven hebben op 01 november 2010,om 00u00,vorder dan bij verzoekschrift hun uitdrijving aan de vrederechter.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

“Art.11.Wanneer een huurovereenkomst...eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van BUITENGEWONE omstandigheden, om een verlenging verzoeken. Deze verlenging wordt, op straf van NIETIGHEID, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief. Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

U kan hierop niet vooruitlopen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#15 , 28 aug 2010 16:59

Er wordt teveel in zwart-wit gedacht. Arm tegen rijk...
Realiteit is meestal anders. Veel woningen (die nog bewoond zijn) worden te koop aangeboden door erfgenamen die uit onverdeeldheid willen gaan of die de opbrengst nodig hebben om de erfenisrechten te kunnen betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”