Huur niet betalen ? Zowat de slechtste raad die je in dit geval kan geven. Wat als de huisbaas nu eens "stout" zou reageren ?Een hééél stoute tip hier, maar die in laatste instantie in zo'n gevallen wel werkt....
Wel enkle voorwaarden nodig:
- Resten er nog een paar maanden voor het contract afloopt?
- Is de huurwaarborg NIET op een geblokkeerde rekening gezet?
-En er is dus géén plaatsbeschrijving?
Dan laat je bij de bank eens berekenen wat die waarborg inmiddels zou moeten bedragen (en dat kan best veel zijn)
zonder rekening te houden met de boeterente die er wettelijk normaal ook nog bij gerekend zou worden (Ik geloof dat die wettelijke boete-intrest als de verhuurder dit NIET op een geblokkeerde rekening heeft gezet: zo'n 9¨% jaarlijks bedraagt...) )
Hou de laatste maanden de huur in ten belope van het "minnelijke" berekende bedrag met de "mondelinge" melding dat vermits er geen plaatsbeschrijving bestaat en de huurwaarborg NIET op een geblokkeerde rekening staat: wat wettelijk moet.
- u dus Géén enkele garantie hebt dat dit eerlijk kan berekend worden (wat schade is en wat niet: HOe dat berekenen? )
-de huisbaas in principe met die waarborg gewoon kan doen wat ie wenst (want niet geblokkeerd voor beide partijen).
-u uitgaat van een "minnelijke" berekening van het totale bedrag van de huurwaarborg met intresten: zodat hij niet de "wettelijk" huurwaarborg zal moeten terugbetalen als het voor de rechtbank komt.
En die dus inhoudt van de laatste huurbedrgen. Dat u weet dit niet de gang van zaken is, maar dat de verhuurder op minstens 2 zaken de huurwet niet naleeft.
Ik weet uit enkele gevallen dat het werkt.
Maar t'is natuurlijk stout. Maar oude dames uitpersen ook, nietwaar?
Ik dacht dat beide gevallen al uitvoerig besproken zijn op dit forum en dat de uitkomst ongeveer als volgt kan samen gevat worden:Dan laat je bij de bank eens berekenen wat die waarborg inmiddels zou moeten bedragen (en dat kan best veel zijn)
zonder rekening te houden met de boeterente die er wettelijk normaal ook nog bij gerekend zou worden (Ik geloof dat die wettelijke boete-intrest als de verhuurder dit NIET op een geblokkeerde rekening heeft gezet: zo'n 9¨% jaarlijks bedraagt...) )
Hou de laatste maanden de huur in ten belope van het "minnelijke" berekende bedrag met de "mondelinge" melding dat vermits er geen plaatsbeschrijving bestaat en de huurwaarborg NIET op een geblokkeerde rekening staat: wat wettelijk moet.
- u dus Géén enkele garantie hebt dat dit eerlijk kan berekend worden (wat schade is en wat niet: HOe dat berekenen? )
-de huisbaas in principe met die waarborg gewoon kan doen wat ie wenst (want niet geblokkeerd voor beide partijen).
-u uitgaat van een "minnelijke" berekening van het totale bedrag van de huurwaarborg met intresten: zodat hij niet de "wettelijk" huurwaarborg zal moeten terugbetalen als het voor de rechtbank komt.
Als hij daarna met de schadeclaim afkomt moet ik dan doen wat je in je eerste post zei?Als de eigenaar met een lijst van schadeposten afkomt vraagt u hem vriendelijk deze op papier te zetten met de schadederving erbij u hiervan een kopie te bezorgen. Je "regelt" niets op de dag van plaatsbeschrijving zelf.
Moet dit verzoekschrift niet gemotiveerd zijn? Hoe lang gaat het ong. duren vooraleer de vrederechter uitspraak doet en kan de huisbaas niet in verzet komen?Indien de verhuurder je grootmoeder niet contacteert binnen de in je AS gestelde termijn een eenvoudig verzoekschrift 1344bis/ev Ger. W. naar het lokale vredegerecht met het verzoek dat de waarborg bij vonnis wordt vrijgegeven. Dan is het voldoende dat je grootmoeder met het vonnis en haar id naar de bank stapt om de waarborg op haar rekening te laten storten.