syndicus

hpanman
Topic Starter

syndicus

#1 , 02 sep 2010 22:37

Beste,ik ben nieuw op het forum en zit met een prangende vraag waarvan ik niet weet bij welk topic ik dit dien te plaatsen.
Mijn probleem luidt als volgt:Mijn vriendin verhuurt haar appartement sedert een jaar of vier/vijf. Het gebouw bestaande uit zeven appartementen wordt beheerd door een aangestelde geregistreerde syndicus.De man zorgt voor alle gemakken en ongemakken die zich kunnen voordoen in een appartements gebouw. (brandverzekering, verzekering diefstal en inboedel, onderhoud gang (door poetsvrouw), laten ontstoppen van afvoeren, lekkage's enz)Nu komt de aap uit de mouw, na verschillende jaren geen rekening gestuurd te hebben (totaal van zes jaar)stuurt de man in kwestie een rekening op met het totaal bedrag. Weliswaar netjes uitgewerkt van jaar tot jaar beginnende vanaf 2004. Om het het nog straffer te maken, beschikken we over twee rekeningen van 2003-2004 met twee verschillende bedragen. (188.17 en 211.24 euro)Hij is zelfs verplicht (contractueel vastgelegd, via statuten) om jaarlijks een vergadering te beleggen waarop de jaarverslagen dienen voorgelegd worden, inclusief de eindafrekenning. De laatste vergadering dateert ondertussen van 2003.Mijn vraag tot jullie,kan ik in deze zaak nog spreken over een goed huisvader beleid? Wat kan ik hier tegen doen, is er een beperking van facturatie in tijd? Is het een verstandige zaak om de rekeningen niet te betalen en een aangetekend schrijven te richten waarin ik mijn ongenoegen kan uiten? Indien ik met deze zaak verder ga, is er dan een kans dat ik hierin gelijkgesteld wordt ( vredegerecht)
Alvast vriendelijk bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2010 22:48

het helpt echt niet om dit nog een aantal keer te posten hoor... even geduld, als iemand kan antwoorden zal die dat wel doen.

Vandebos

#3 , 02 sep 2010 22:55

Er zijn op zijn minst 3 punten waardoor u onmiddellijk met een eenvoudig verzoekschrift voor de vrederechter een voorlopige syndicus kan laten aanstellen:

- de syndicus is verplicht met schriftelijk contract te werken dat maximaal 5 (sinds 1 september 3) jaar mag duren en dat niet stilzwijgend kan verlengd worden.

- de syndicus is bij wet verplicht minstens eenmaal per jaar een algemene vergadering samen te roepen om het beheer van het gebouw toe te lichten en werken te laten stemmen.

- de syndicus is verplicht rekenschap af te leggen over zijn financieel beheer en hiervoor kwijting van de AV te bekomen.

Niet naleven van deze verplichtingen is voldoende reden tot schorsing bij het BIV zelf.

Ik ben er zeker van dat nog andere redenen gevonden kunnen worden bij de summiere beschrijving die je hier hebt gegeven maar deze zouden slechts icing on the cake vormen gelet op deze drie reeds zeer zware inbreuken op goed beheer.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2010 13:36

Wat hoopt u juist te bereiken? Indien u enkel voor de goede orde wil zorgen, en dat de syndicus in regel is en zich aan de regels houdt, dan kunt u inderdaad langs het vredegerecht passeren. Indien u hoopt om niets van de kosten te moeten betalen, dan gaat u toch van een kale reis thuis komen.

hpanman
Topic Starter

#5 , 06 sep 2010 19:49

Beste Lanox,

dat klopt. De rekeningen die de man al die jaren betaald heeft zal ik zeker dienen te vergoeden. OP zich is dit niet meer dan correct.
Maar de attitude waarmee de man te werk gaat, kadert zeker niet in de deontologie van een "goed syndicus". Bijgevolg heb ik niet het idee
dat ik zijn verloning dien te vergoeden.
Bovendien, er dienen nog vergoedingen betaald te worden van 2003-2004. Dit vind ik er ver over.

Hpanman

P.S.
mijn excuus voor het bericht tweemaal gepost te hebben. Blijkbaar was er iets mis gelopen.

Terug naar “Huren”