Probleem huur: defecte verwarmingsinstallatie
Geplaatst: 16 sep 2010 20:10
Beste,
Ik beschik over een mondelinge overeenkomst vanaf 2007, die is voortgezet uit een schriftelijk, 3-jarig contract uit 2004 en 2001. Dit geschil werd reeds aan de huisbaar gemeld, ook de onderhoudsfirma verklaart per brief contact genomen te hebben:
Op 08 December komt de firma jaarlijks voor het onderhoud van de boiler in de douchekamer. Het betreft een junkers van 1967. De firma ondervindt dat meerdere stukken defect zijn, en dringt aan op een vervanging in plaats van een reparatie bij de huisbaas, wat zij ook noteren in mijn attest van onderhoud. Ondertussen is het erg moeilijk om nog warm water te verkrijgen, hartje winter.
De huisbaas neemt met mij contact op en zegt dat firma's het druk hebben in de winterperiode en hij niemand op korte termijn krijgt wegens het te veel aan werk, en zou in de lente hiermee aanvangen. Zij komen zelf product in de leidingen gieten waarmee in eerste instantie het warme water weer werkt.
In de lente loop ik de huisbaas tegen het lijf. Deze beweren van geen defect te weten. Ik neem contact op met de firma. Deze wensen langs te komen voor een reparatie maar zij sturen een expert omdat het apparaat helemaal defect met risico's is. Op 08 Augustus komt deze expert en stelt vast dat het apparaat tevens niet conform is geïnstalleerd: er is niet voldoende luchtverversing en de gas kan niet voldoende weg, waardoor er een verstikkingsgevaar zou zijn. Bovendien is de boiler nu zo terminaal kapot dat er ook risico's zijn bij het gebruik. De boiler maakt nu een immens sissend geluid bij gebruik, waardoor ik bijna bang ben hem te gebruiken. Op 31 Augustus stuurt de firma mij een declaratie dat de boiler finaal kapot is en door de niet conforme installatie alsook het uitblijven van een reparatie, de firma niet meer wil overgaan tot het reinigen van stukken of ontkalken maar een loodgieter dient alles na te kijken. Risico's zijn o.a. verstikking en mogelijke gaslekken.
Ik neem contact op met de huisbaas, maar gezien in deze wijk waar ik woon een Europese school is komen vestigen na mijn intrek in het appartement, redeneren zij enkel te willen alle installaties te veranderen nadat ik er uit trek, omdat de huur volgens hen te laag ligt en ze meer kunnen vragen ondertussen, voor een gerenoveerd appartement in deze Brusselse wijk gezien de toename aan eurocraten. Ik meld dat ik dan geen keuze heb met de risico's om te verhuizen, maar zij verplichten mij om de huur uit te zitten tot eind 2010, gezien de 3 maanden opzegging dus startend vanaf 01 Oktober tot dus 31 December.
Ondertussen vond ik een nieuwe woning vanaf 1 November. Ik plan om het appartement reeds verlaten te hebben vanaf 15 November. Ik heb tevens een potentiële nieuwe huurder vanaf 1 December, maar de huisbaas weigert dit omdat zij zelf alles wensen herinstalleren en de huur denken met meer dan honderd euro te kunnen verhogen. De aangetekende brief is vandaag verstuurd voor opzegging met nogmaals duidelijk de melding van de problemen en de datum van opzegging.
Mijn vraag is, kan ik mij indekken voor de mogelijke risico's als brand met deze defecte boiler in de periode die ik verplicht word te blijven huren? Ik heb een verzekering bij mijn bankinstelling maar deze konden mij niet verder helpen, maar kan ik mij vrijwaren van enige aansprakelijkheid en zo ja, waar dien ik dit te doen? Ook de politie en dienst urbanisme kon mij niet verder helpen.
Verder stel ik mij ook de vraag of mijn huisbaas mij kan verplichten de laatste maand huur te betalen door de wettelijke opzegtermijn te hanteren, als ik duidelijk kan aantonen dat er een dergelijk gevaar is? De huurwaarborg staat op een geblokeerde rekening dus zelfs al stap ik naar de vrederechter, vrees ik enigzins voor het maandenlang moeten wachten op de deblokering van dit geld wat op meer neerkomt dan 1 maand huur.
Ik beschik over een mondelinge overeenkomst vanaf 2007, die is voortgezet uit een schriftelijk, 3-jarig contract uit 2004 en 2001. Dit geschil werd reeds aan de huisbaar gemeld, ook de onderhoudsfirma verklaart per brief contact genomen te hebben:
Op 08 December komt de firma jaarlijks voor het onderhoud van de boiler in de douchekamer. Het betreft een junkers van 1967. De firma ondervindt dat meerdere stukken defect zijn, en dringt aan op een vervanging in plaats van een reparatie bij de huisbaas, wat zij ook noteren in mijn attest van onderhoud. Ondertussen is het erg moeilijk om nog warm water te verkrijgen, hartje winter.
De huisbaas neemt met mij contact op en zegt dat firma's het druk hebben in de winterperiode en hij niemand op korte termijn krijgt wegens het te veel aan werk, en zou in de lente hiermee aanvangen. Zij komen zelf product in de leidingen gieten waarmee in eerste instantie het warme water weer werkt.
In de lente loop ik de huisbaas tegen het lijf. Deze beweren van geen defect te weten. Ik neem contact op met de firma. Deze wensen langs te komen voor een reparatie maar zij sturen een expert omdat het apparaat helemaal defect met risico's is. Op 08 Augustus komt deze expert en stelt vast dat het apparaat tevens niet conform is geïnstalleerd: er is niet voldoende luchtverversing en de gas kan niet voldoende weg, waardoor er een verstikkingsgevaar zou zijn. Bovendien is de boiler nu zo terminaal kapot dat er ook risico's zijn bij het gebruik. De boiler maakt nu een immens sissend geluid bij gebruik, waardoor ik bijna bang ben hem te gebruiken. Op 31 Augustus stuurt de firma mij een declaratie dat de boiler finaal kapot is en door de niet conforme installatie alsook het uitblijven van een reparatie, de firma niet meer wil overgaan tot het reinigen van stukken of ontkalken maar een loodgieter dient alles na te kijken. Risico's zijn o.a. verstikking en mogelijke gaslekken.
Ik neem contact op met de huisbaas, maar gezien in deze wijk waar ik woon een Europese school is komen vestigen na mijn intrek in het appartement, redeneren zij enkel te willen alle installaties te veranderen nadat ik er uit trek, omdat de huur volgens hen te laag ligt en ze meer kunnen vragen ondertussen, voor een gerenoveerd appartement in deze Brusselse wijk gezien de toename aan eurocraten. Ik meld dat ik dan geen keuze heb met de risico's om te verhuizen, maar zij verplichten mij om de huur uit te zitten tot eind 2010, gezien de 3 maanden opzegging dus startend vanaf 01 Oktober tot dus 31 December.
Ondertussen vond ik een nieuwe woning vanaf 1 November. Ik plan om het appartement reeds verlaten te hebben vanaf 15 November. Ik heb tevens een potentiële nieuwe huurder vanaf 1 December, maar de huisbaas weigert dit omdat zij zelf alles wensen herinstalleren en de huur denken met meer dan honderd euro te kunnen verhogen. De aangetekende brief is vandaag verstuurd voor opzegging met nogmaals duidelijk de melding van de problemen en de datum van opzegging.
Mijn vraag is, kan ik mij indekken voor de mogelijke risico's als brand met deze defecte boiler in de periode die ik verplicht word te blijven huren? Ik heb een verzekering bij mijn bankinstelling maar deze konden mij niet verder helpen, maar kan ik mij vrijwaren van enige aansprakelijkheid en zo ja, waar dien ik dit te doen? Ook de politie en dienst urbanisme kon mij niet verder helpen.
Verder stel ik mij ook de vraag of mijn huisbaas mij kan verplichten de laatste maand huur te betalen door de wettelijke opzegtermijn te hanteren, als ik duidelijk kan aantonen dat er een dergelijk gevaar is? De huurwaarborg staat op een geblokeerde rekening dus zelfs al stap ik naar de vrederechter, vrees ik enigzins voor het maandenlang moeten wachten op de deblokering van dit geld wat op meer neerkomt dan 1 maand huur.