verjaring jaarlijkse afrekening huurwoning

ndlanghe
Topic Starter

verjaring jaarlijkse afrekening huurwoning

#1 , 01 okt 2010 13:05

Kan iemand mij zeggen of er een verjaringstermijn bestaat voor de afrekening van de algemene jaarlijkse kosten bij een huurwoning? Ik betaal sinds oktober 2005, nu dus 5 jaar maandelijks 75 euro en heb ondanks herhaaldelijk aandringen nog steeds geen enkele jaarlijkse afrekening ontvangen.

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 okt 2010 13:10

Wat staat in uw huurcontract dat het gaat om een vaste bijdrage of om een voorschot op de jaarlijkse afrekening?

ndlanghe
Topic Starter

#3 , 01 okt 2010 13:15

Voorschot op de jaarlijkse afrekening

Reclame

Vandebos

#4 , 01 okt 2010 13:24

jaarlijkse onkosten zijn geen achterstallen op huurgelden. Ik dacht dat bijgevolg deze gedurende 10jaar opeisbaar blijven.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2010 14:30

Er is discussie mogelijk. Mij is althans één (niet gepubliceerde) uitspraak bekend van een rechtbank van eerste aanleg, zetelend in beroep tegen een vonnis van de vrederechter, dat besliste dat de verjaringstermijn van vijf jaar van art. 2277 B.W. van toepassing is. Tegenwoordig wordt hoe langer hoe meer aangenomen dat alles wat periodiek betaalbaar is onder die verjaringstermijn valt. Men denke maar aan kosten van mobiele telefoon, levering gas en electriciteit ... Het lijkt dan ook onlogisch de vijfjarige verjaringstermijn toe te passen t.a.v. de leverancier van het gas met de motivering dat de schuldenaar moet beschermd worden tegen oplopende kosten en hetzelfde niet te doen als deze kosten door de verhuurder worden betaald aan de leverancier en daarna worden doorgerekend aan de huurder.

Terug naar “Huren”