voortijdig opzeggen huurcontract?

jayjay15
Topic Starter

voortijdig opzeggen huurcontract?

#1 , 07 okt 2010 21:25

Beste

Ik vroeg mij af in hoeverre ik mijn huurcontract voortijdig kan opzeggen? maw wat de gevolgen zijn en
welke geldige redenen ik eventueel kan inroepen om aan deze gevolgen te 'ontsnappen'?

Het gaat om een huurovereenkomst - hoofdverblijf (mijn naam staat ook op het contract, maar
ik ben nog student en het is wel degelijk mijn vriend die er gedomicilieerd staat)

Hieronder vindt u het artikel mbt de duur, letterlijk uit het contract overgenomen (met alle schrijffouten inbegrepen ;-)!):

De huurovereenkomst word gesloten voor een periode van 3 jaar (zogenaamde huurovereenkomst van korte duur
en van ten hoogste drie jaar), die ingaat op 20/09/2010 en verstrijkt op 20/09/2013 opzegbaar bij het verstrijken
van elke periode van 3 jaar door middel van een opzegging die ten minste 3 maanden...
Een huurovereenkomst van korte duur kan slechts eenmaal, schriftelijk en tegen dezelfde voorwaarden
worden verlengd zonder dat de totale huurtijd meer dan drie jaar mag bedragen.
Bovendien en tenzij een van de partijen een opzegging betekent per aangetekend schrijven ten minste drie maanden
voor het verstrijken van de overeengekomen korte duur, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan
voor een periode van negen jaar vanaf de datum van inwerkingtreding van deze overeenkomst.
Bovendien, indien de huurovereenkomst is gelosten voor een vaste periode van drie jaar, kan de huurder de
overeenkomst beëindigen wegens buitengewone omstandigheden, met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie
maanden die aangetekend moet worden betekend en met betaling, benevens de betaling van de vervallen en nog te
vervallen huur, van een vergoeding gelijk aan drie, twee of één maand huur naargelang de overeenkomst verstrijkt
tijdens het 1ste, 2de of 3de jaar.

Mijn eerste vraag: is al hetgene opgenomen in dit artikel rechtsgeldig?
Kunnen wij ook vroeger vertrekken (ipv 3 maanden opzeg)? Wat indien wij een nieuwe huurder vinden, dit moet
ik waarschijnlijk bespreken en overeenkomen met de huisbaas?

Onze voornamelijke reden om te vertrekken is devolgende: geluidsoverlast!
Wij hadden hem op voorhand letterlijk gevraagd of het een rustige woning was want ik ben studente
en zoek een rustige omgeving en mijn vriend werkt merendeel 's nachts en slaapt overdag
graag wat uit. Maar de huisbaas heeft een bedrijf en soms komen zijn werkmensen om 4u50 toe
met hun bromfiets over de oprit (uit grind) en maken heel wat lawaai!
Daarnaast heeft hij buiten in een kooi 2 waakhonden zitten die te pas en te onpas de ganse nacht en dag
blaffen! Ik word er eerlijk gezegd horendol van! Ik heb hem dit al verteld, maar hij gaat
zijn honden zeker niet wegdoen.
Het is ook zo dat er geen dubbele beglazing aanwezig is.. Misschien indien er wel dubbele beglazing
aanwezig zou zijn, zou de geluidsoverlast verminderen, kunnen wij dit eisen van de huisbaas?
Is dit een geldige reden om het contract op te zeggen, zonder gevolgen?
Moeten wij daarvoor de geluidsoverlast laten vaststellen door de politie?

Het is ook zo dat hij boven ons woont (wij op gelijksvloers) en elke beweging die hij maakt,
horen wij ook. Hier kunnen we waarschijnlijk weinig aan doen?

Ik denk ook dat er gefoefeld wordt met de elektriciteitsmeters?

Dank bij voorbaat
JJ

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 okt 2010 21:44

Mijn eerste vraag: is al hetgene opgenomen in dit artikel rechtsgeldig?
Kunnen wij ook vroeger vertrekken (ipv 3 maanden opzeg)? Wat indien wij een nieuwe huurder vinden, dit moet
ik waarschijnlijk bespreken en overeenkomen met de huisbaas?
In beginsel is een contract van bepaalde duur niet opzegbaar; enkel verbreekbaar. De verhuurder is hier contractueel van afgeweken waardoor hij blijkbaar wel akkoord is dat je kan opzeggen. Wat die buitengewone omstandigheden betreffen weet ik niet hoe hij/jij deze zou invullen :roll:

Geluidsoverlast
Is dit een geldige reden om het contract op te zeggen, zonder gevolgen?
Moeten wij daarvoor de geluidsoverlast laten vaststellen door de politie?
Zoals ik reeds zei zijn de buitengewone omstandigheden in jouw geval niet gespecifieerd (ivm bv. verlening wegens buitengewone omstandigheden worden wel opgesomd in de wet).

Ik zou de opzeg doen met de omstandigheid van overlast, zeggen dat jij dit ziet als een buitengewone omstandigheid en wachten op de verhuurder zijn reactie..

Vandebos

#3 , 08 okt 2010 12:24

Beding in contract is geldig en op de spellingsfouten na een mooi voorbeeld.

Dubbel glas kan je niet verplichten.

Aangezien de byzondere omstandigheden niet worden toegelicht kan je in functie van nachtwerk en studeren trachten geluidsoverlast als een byzondere omstandigheid te zien.

Als de verhuurder weigert deze opzeg te aanvaarden, zou ik voor naar de vrederechter te stappen de bewijzen van geluidsoverlast laten vastleggen..

Reclame

baldwyn

#4 , 08 okt 2010 15:09

Ik denk ook dat er gefoefeld wordt met de elektriciteitsmeters?
Dat kan je mits eenvoudige aanvraag laten nakijken maar indien het niet het geval is, rekenen ze je de controle aan.

Overigens is zoiets wel heel makkelijk te testen gezien je huisbaas er boven woont en het lijkt over een klein pand te gaan: Zet gewoon je hoofdschakelaar eens uit wanneer hij thuis is, of bv. wanneer jij op weekend vertrekt, en hou dat in het oog. Als de schakelaar is teruggezet op 'aan', dan weet je per definitie dat er een probleem is. Vooral wanneer hij thuis is zou je dingen kunnen zien zoals zaken die ineens uitgingen bij hem, of zelfs gemeenschappelijke zaken zoals de verlichting in de tuin of de gang kunnen ondertussen zijn op jouw netwerk gezet.

Het is perfect mogelijk om af te tappen bij de electriciteit, normaal in de kelder. Je kan dat zelfs als toevallige passant, je hebt gewoon toegang nodig en kennis van zaken, en het systeem moet de mogelijkheid hebben (bv. verouderd)

jayjay15
Topic Starter

#5 , 08 okt 2010 18:24

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik had gisteren nog een volledig antwoord teruggetypt, maar dit
is blijkbaar niet doorgekomen. Ik kon de hele avond ook niet meer inloggen!

Jullie spreken allemaal van de opzeg, is dit dan 3 maand opzeg + 3 maand vergoeding?
Of kan ik dit wegens de geluidsoverlast zonder de vergoeding en zonder de 3 maand opzeg?

Ivm de elektriciteit, ik zal dit allemaal eens testen. Het is nl. zo mijn huisbaas is elektricien van beroep,
dus hij heeft wel degelijk kennis van zaken!

mvg
JJ

Vandebos

#6 , 08 okt 2010 19:17

Zal drie + drie zijn.

JohnD

#7 , 09 okt 2010 13:16

Dat kan je mits eenvoudige aanvraag laten nakijken maar indien het niet het geval is, rekenen ze je de controle aan.
Of door een officieel erkend controleorganisme. Ik dacht dat degene die het controleorganisme aanspreekt sowieso zal betalen. Zelfs eerst betalen en later via de rechtbank kan "trachten" het bedrag te rekupereren.
Overigens is zoiets wel heel makkelijk te testen gezien je huisbaas er boven woont en het lijkt over een klein pand te gaan: Zet gewoon je hoofdschakelaar eens uit wanneer hij thuis is, of bv. wanneer jij op weekend vertrekt, en hou dat in het oog. Als de schakelaar is teruggezet op 'aan', dan weet je per definitie dat er een probleem is. Vooral wanneer hij thuis is zou je dingen kunnen zien zoals zaken die ineens uitgingen bij hem, of zelfs gemeenschappelijke zaken zoals de verlichting in de tuin of de gang kunnen ondertussen zijn op jouw netwerk gezet.
Dit zou misschien best kunnen gedaan worden in het bijzijn van de bovengenoemde inspecteurs.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”