Ik vroeg mij af in hoeverre ik mijn huurcontract voortijdig kan opzeggen? maw wat de gevolgen zijn en
welke geldige redenen ik eventueel kan inroepen om aan deze gevolgen te 'ontsnappen'?
Het gaat om een huurovereenkomst - hoofdverblijf (mijn naam staat ook op het contract, maar
ik ben nog student en het is wel degelijk mijn vriend die er gedomicilieerd staat)
Hieronder vindt u het artikel mbt de duur, letterlijk uit het contract overgenomen (met alle schrijffouten inbegrepen

De huurovereenkomst word gesloten voor een periode van 3 jaar (zogenaamde huurovereenkomst van korte duur
en van ten hoogste drie jaar), die ingaat op 20/09/2010 en verstrijkt op 20/09/2013 opzegbaar bij het verstrijken
van elke periode van 3 jaar door middel van een opzegging die ten minste 3 maanden...
Een huurovereenkomst van korte duur kan slechts eenmaal, schriftelijk en tegen dezelfde voorwaarden
worden verlengd zonder dat de totale huurtijd meer dan drie jaar mag bedragen.
Bovendien en tenzij een van de partijen een opzegging betekent per aangetekend schrijven ten minste drie maanden
voor het verstrijken van de overeengekomen korte duur, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan
voor een periode van negen jaar vanaf de datum van inwerkingtreding van deze overeenkomst.
Bovendien, indien de huurovereenkomst is gelosten voor een vaste periode van drie jaar, kan de huurder de
overeenkomst beëindigen wegens buitengewone omstandigheden, met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie
maanden die aangetekend moet worden betekend en met betaling, benevens de betaling van de vervallen en nog te
vervallen huur, van een vergoeding gelijk aan drie, twee of één maand huur naargelang de overeenkomst verstrijkt
tijdens het 1ste, 2de of 3de jaar.
Mijn eerste vraag: is al hetgene opgenomen in dit artikel rechtsgeldig?
Kunnen wij ook vroeger vertrekken (ipv 3 maanden opzeg)? Wat indien wij een nieuwe huurder vinden, dit moet
ik waarschijnlijk bespreken en overeenkomen met de huisbaas?