Weigeren huurder??

Racing32
Topic Starter

Weigeren huurder??

#1 , 21 dec 2010 16:50

Hallo

Ik heb een appartement te huur staan, en heb een kandidaat-huurster. Het gaat over iemand met 2 kinderen die budgetbeheer doet bij het OCMW. Het OCMW zou zorgen voor de waarborg, maar de verhuurster zou elke maand zorgen voor de huur i.s.m. het OCMW. Het contract zou ook op naam komen van de huurster.

Ze heeft elke maand een uitkering van ongeveer 1300 euro per maand. Het bedrag voor de huur bedraagt 550 euro per maand.

Langs de ene kant vertrouw ik het zaakje wel omdat het OCMW haar budget beheert, maar langs de andere kant kan ze met dat geld dat ze van het OCMW krijgt voor de huur te betalen, natuurlijk ook andere dingen kopen en kan ze ook van de ene op de andere dag stoppen met dat budgetbeheer en dan is de huur niet meer gegarandeert.

Het gaat hier om een huurcontract van 3 jaar.

Ik heb haar al eens gebeld om te zeggen dat ik het niet vertrouwde omdat ze van de ene op de andere dag kan stoppen met dat budgetbeheer en ze kan ook met geld van het OCMW dat ze krijgt voor de huur ook iets anders kan kopen. Nu stond ze hier gisteren met haar vader voor de deur en vroeg ze om toch eens met het OCMW gaan te praten, waarin ik heb toegestemd. Het OCMW zou mij vandaag bellen, maar heb er nog niks van gehoord.

Kan ik deze huurster weigeren als het bij het OCMW tegenvalt en zij mij niet kunnen waarborgen dat ik de huur 3 jaar zal krijgen en dat zij ook alle kosten van dingen die stuk gaan door de schuld van de huurster en die meer dan de waarborg van 2 maanden bedragen zullen betalen of kan ik dan beschuldigd worden van discriminatie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 dec 2010 17:24

Als zich andere huurders in de tussentijd aandienen met een bredere financiële draagkracht kan u weigeren aan mevrouw te verhuren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2010 17:35

....vader borg laten staan vb??

Reclame

Racing32
Topic Starter

#4 , 21 dec 2010 17:46

Als zich andere huurders in de tussentijd aandienen met een bredere financiële draagkracht kan u weigeren aan mevrouw te verhuren.
Ik heb voorlopig nog niemand anders, dus als ik niemand anders zou hebben en ik weiger, kan ze me wel aanklagen voor discriminatie. Ook als ze maar 1300 euro per maand verdient voor haar en haar 2 kinderen, wat moet ze normaal niet 1/3 van de maandelijkse huurprijs verdienen?

Racing32
Topic Starter

#5 , 21 dec 2010 17:47

En hoe werkt dit dan? Moet ik dit gewoon in het contract zetten en haar vader dit ook laten tekenen?

laiko

#6 , 21 dec 2010 17:55

Ga zelf met haar naar het OCMW en vraag om de huur rechtstreeks aan jou te betalen, met de rest kan ze dan doen wat ze wil.
Heb ik een 10-tal jaren geleden ook met iemand gedaan, spijtig genoeg ging die daarna werken en begonnen de problemen.

Vandebos

#7 , 21 dec 2010 18:03

En hoe werkt dit dan? Moet ik dit gewoon in het contract zetten en haar vader dit ook laten tekenen?
Klopt als haar vader hiertoe bereid is...

bosprocureur

#8 , 21 dec 2010 21:11

Schulden beheerd door OCMW, beperkt vervanginkomen, twee kinderen ten laste..... Wat wil je nog meer?

Ik zou zeggen : wacht liever tot je een betere huurder vindt.
Discriminatie? op grond van wat ? Zij biedt gewoon onvoldoende waarborgen. Deze dame zal nog problemen geven, laat een andere verhuurder zijn kans wagen.

Als je een beroep moet doen op iemand die borg staat, betekent dit dat er al problemen zijn. De borg moet dan ook nog wat meewerken...

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 22 dec 2010 00:26

Het is duidelijk dat er een wanverhouding is tussen de huur en het inkomen. OCMW bemiddelt maar waarborgt NIETS.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje

#10 , 22 dec 2010 07:28

eerlijk gezegd vind ik het heel erg dat het altijd de mensen zijn die met het ocmw te maken hebben, die geen woning vinden. Ik zoek al bijna twee jaar een nieuwe huurwoning. In augustus moet ik uit dit appartement en ik vind niks omdat ik een leefloon heb. Schandalig gewoonweg

Tope

#11 , 22 dec 2010 08:49

Er zijn veel te weinig sociale woningen met als gevolg lange wachttijden.
Een pand van 550 Euro verhuren aan een leefloner met een inkomen van 1300 Euro kan bijna niet anders dan de verhuurder problemen geven.
Wat blijft er na aftrek van de onkosten nog over om met 2 kinderen van te leven en om de woonst als goede huisvader te onderhouden?

Bijtje

#12 , 22 dec 2010 08:57

Er zijn veel te weinig sociale woningen met als gevolg lange wachttijden.
Een pand van 550 Euro verhuren aan een leefloner met een inkomen van 1300 Euro kan bijna niet anders dan de verhuurder problemen geven.
Wat blijft er na aftrek van de onkosten nog over om met 2 kinderen van te leven en om de woonst als goede huisvader te onderhouden?
niet akkoord ! Ik betaal meer huur dan 550 en kan bewijzen dat ik elke maand stipt mijn huur betaal en toch weigeren ze mij.
Nog even bijvermelden dat ik zelfs nog geen 1300 euro heb per maand ! Niet iedereen smijt met geld ... er zijn ook mensen die er verantwoord mee omgaan maar die worden gewoon mee gediscimineerd

Vandebos

#13 , 22 dec 2010 10:42

Kijk, het is absoluut niet de bedoeling leefloners te stigmatiseren maar de meeste verhuurders komen vaker problemen tegen als er aan hen verhuurd wordt dan met andere groepen. Moet je dan iedereen over dezelfde lijn scheren? Neen, maar kan jij mij een methode bezorgen waarmee een gewone verhuurder de "goede" eruit kan halen?

Tot dan zal er spijtig genoeg op een arbitraire wijze worden geoordeeld aan wie men verhuurd.

Dat men al maar eens begint naar analogie van het bankenstelsel een lijst op te stellen van huurders bij wie bij vonnis het huurcontract wordt verbroken wegens wanbetaling of verwaarlozing pand. Dat verhuurders zich kunnen registreren (zijn toch gekend via KI en belastingen) en deze raadplegen.

Maar wat gebeurt er nu? Door gebrek aan sociaal beleid en gemeentelijk favoritisme (iedereen kent wel een paar voorbeelden) is er een tekort aan sociale woningen om minder gefortuneerden te huisvesten. In plaats van hier retroactief op te reageren worden net zoals na WO I en WO II de rechten huurder/verhuurder bij wet bijgesteld in het voordeel van de huurders. De enige mogelijkheid die verhuurders dan ook overblijft is zo zeker mogelijk spelen dat de huurder aan wie ze het pand verhuren degelijk gescreend is en dat men kandidaten bij wie men twijfelt radicaal weigert. Men is op een punt aangekomen waar het voor een verhuurder soms financieel interessanter is een pand een paar maand leeg te laten staan om toch maar een huurder te hebben die aan de eisen tegemoet komt dan de beste uit de huidige kandidaten te nemen en het reële risico te lopen X maanden later weer voor de vrederechter te staan en meerdere duizenden euro's aan achterstallen te horen uitspreken waarvan hij weet dat de kans ze te incasseren minder dan 1 op 4 is.

Zolang onze waarde politiek verkozen heerschappen niets aan die spiraal veranderen zal de privatieve verhuurmarkt alsmaar kleiner worden, de selectiecriteria van de verhuurders almaar strenger en zullen steeds meer kapitaalkrachtigen het respect en de rendabiliteit ontdekken die men in de buurlanden wel heeft voor diegenen die hun kapitaal in vastgoed willen investeren. (rendabiliteit kan tot meer dan 200% hoger liggen)

Bijtje

#14 , 22 dec 2010 10:53

Als ik kan bewijzen dat ik de huur kan betalen en ze steeds betaald heb aan de huidige verhuurder dan is het toch heel simpel ... in mijn ogen. Op dit moment vraag ik me af waarom ik eigenlijk nog huur betaal ... ik woon in een app vol schimmel waar niks aan gedaan wordt en vind niks anders. Ik moet er in augustus uit en in juni moet ik bevallen ... en NIEMAND helpt mij. Sorry maar in mijn ogen zijn het dan toch de verhuurders die meer chance hebben

BELOKI

#15 , 22 dec 2010 11:15

Waarom een contract voor 3 jaar , je kan éénmalig een contract voor één jaar afsluiten en dan kun je besluiten of je verder gaat of niet ,

Terug naar “Huren”