Financiën controleren potentiële huurders

Laura81
Topic Starter

Financiën controleren potentiële huurders

#1 , 27 dec 2010 13:51

Hallo,

Ik ben nieuw in het wereldje van het verhuren, vandaar mijn vraag via dit forum.
Ik zou graag vanaf volgend jaar mijn appartement verhuren, liefst zou ik dit eerst zonder een immokantoor doen.
Nu is mijn vraag hoe ik de financiële draagkracht kan controleren van potentiële huurders. Ik weet dat een huurder een loonbrief moet kunnen voorleggen maar hoe kan ik weten of die persoon een vast contract heeft? Want dit vind ik toch belangrijk, de persoon kan dit wel zeggen maar dit hoeft perse niet correcte informatie te zijn. Kan ik bijvoorbeeld naar zijn werkgever bellen voor die informatie te krijgen of is dit inbreuk op de privacy?
Kan een immokantoor dit bijvoorbeeld dan wel doen?

Mvg,

Laura

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 dec 2010 14:45

Mijn twee cent?

Als groentje (niet negatief bedoeld) in verhuur zou ik u de eerste keer toch ernstig aanraden via een ernstig immokantoor te verhuren. Dit gewoon om volgende redenen:

- u krijgt een sluitend voorbeeld van een contract
- idem voor plaatsbeschrijving
- u kan misschien met het kantoor een rentmeester overeenkomst sluiten, dan vangen zij alle vragen en verzoeken van de huurder op tijdens de looptijd van het contract. (kostprijs afhankelijk van kantoor tot kantoor 3 à 5%)
- Wanbetalers blijven meestal weg van immokantoren om de heel eenvoudige reden dat velen informele regionale lijsten hebben van dergelijke lieden, omdat de ervaring van dagelijks met een aantal kandidaat huurders geconfronteerd te worden je snel leert de zorgenkinderen eruit te halen.
- het degelijke immokantoor kan u tegen een schappelijke prijs een rechtplegingsverzekering en/of een dubbelborg systeem aanbieden.

Kwestie van niet de eerste keer reeds met slopers geconfronteerd te worden. De kans bestaat nog steeds natuurlijk doch ze is beduidend kleiner.

Tope

#3 , 27 dec 2010 14:50

Een vriendin verhuurt haar appartement via een immokantoor en is zeer tevreden over de service.
Bij elk nieuw huurcontract moet je één maand huur aan het immokantoor afgeven, maar je hoeft je zelf niks aan te trekken.
Als je niet té vaak nieuwe huurders hebt dan is dat bedrag heel redelijk voor al het werk dat ze verzetten, vind zij.

Reclame

artemis

#4 , 27 dec 2010 15:14

Kan ik bijvoorbeeld naar zijn werkgever bellen voor die informatie te krijgen of is dit inbreuk op de privacy?
Kan een immokantoor dit bijvoorbeeld dan wel doen?
Wat u niet mag doen mag een immokantoor ook niet doen. Weet eerlijk gezegd niet of dat mag.
Je kan bv wel vragen naar de gegevens van de vorige verhuurder en die contacteren. De kandidaat is niet verplicht die gegevens te bezorgen maar jij bent ook niet verplicht om aan hem te verhuren. Ik ken zelfs een verhuurder die een bewijs van goed gedrag en zeden vraagt.
Ik staar me niet teveel blind op bepaalde gegevens qua loon. Wat stelt een vast contract de dag van vandaag nog voor tenzij iemand ambtenaar ofzo is? En iedereen kan boven zijn stand leven... Ik ga helemaal niet beweren dat het inkomen niet in verhouding met de huurprijs moet staan, maar ingeval de verhouding reëel is heb ik bv vrij goede ervaring met huurders die van een uitkering leven.

VDB, Ik begrijp je goede raad best maar hoe vind je een degelijk en ernstig immokantoor als je er geen kent? Wat ik hier op het forum ondertussen geleerd heb is dat er in dat wereldje veel kaf onder het koren zit en dat ze vaak niet correct naar de huurders toe zijn. Daar heb je als verhuurder niet altijd snel zicht op.

Terug naar “Huren”