Financiën controleren potentiële huurders

Laura81
Topic Starter

Financiën controleren potentiële huurders

#1 , 27 dec 2010 13:51

Hallo,

Ik ben nieuw in het wereldje van het verhuren, vandaar mijn vraag via dit forum.
Ik zou graag vanaf volgend jaar mijn appartement verhuren, liefst zou ik dit eerst zonder een immokantoor doen.
Nu is mijn vraag hoe ik de financiële draagkracht kan controleren van potentiële huurders. Ik weet dat een huurder een loonbrief moet kunnen voorleggen maar hoe kan ik weten of die persoon een vast contract heeft? Want dit vind ik toch belangrijk, de persoon kan dit wel zeggen maar dit hoeft perse niet correcte informatie te zijn. Kan ik bijvoorbeeld naar zijn werkgever bellen voor die informatie te krijgen of is dit inbreuk op de privacy?
Kan een immokantoor dit bijvoorbeeld dan wel doen?

Mvg,

Laura

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 dec 2010 14:45

Mijn twee cent?

Als groentje (niet negatief bedoeld) in verhuur zou ik u de eerste keer toch ernstig aanraden via een ernstig immokantoor te verhuren. Dit gewoon om volgende redenen:

- u krijgt een sluitend voorbeeld van een contract
- idem voor plaatsbeschrijving
- u kan misschien met het kantoor een rentmeester overeenkomst sluiten, dan vangen zij alle vragen en verzoeken van de huurder op tijdens de looptijd van het contract. (kostprijs afhankelijk van kantoor tot kantoor 3 à 5%)
- Wanbetalers blijven meestal weg van immokantoren om de heel eenvoudige reden dat velen informele regionale lijsten hebben van dergelijke lieden, omdat de ervaring van dagelijks met een aantal kandidaat huurders geconfronteerd te worden je snel leert de zorgenkinderen eruit te halen.