Vraag ivm opzegging

steve_ve
Topic Starter

Vraag ivm opzegging

#1 , 30 dec 2010 12:33

Aan iedereen hier op het forum

Ik zou graag gwn advies willen krijgen. Ik heb een huurcontract van 3 jaar afgesloten die ingegaan is op 1/09/2005 en die liep dus af op 31/08/2008 en nadien is het automatisch een contract van 9 jaar beschouwd zoals in het contract staat. Ik heb al naar het registratiekantoor gebeld om te informeren of mijn contract geregistreerd was en dit is niet het geval. Nu heb ik ergens gelezen dat indien het een contract van 9 jaar is die niet geregistreerd was, dat er dan geen opzeggingstermijn (wel opzegging) in acht genomen moet worden. Hoe correct is deze informatie? In het contract is wel de verplichting tot registratie in mijn handen gelegd, maar er zou een wetswijziging geweest zijn dat vanaf 01 juli 2007 die verplichting sowieso voor de verhuurder is. Er staat ook een opzeggingstermijn van 3 maanden in mijn contract, maar hier moet ik volgens de wet geen rekening mee houden indien het niet geregistreerd is of wel? Graag een beetje advies aub hoe het allemaal juist in mekaar staat.

Grtjes

Steve

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 dec 2010 13:20

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing. <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
Maw u moet geen opzegtermijn, noch een opzegginsvergoeding voor ogen houden.

Vandebos

#3 , 30 dec 2010 13:38

In theorie had de verhuurder begin 2007 dienen na te gaan of zijn contract wel geregistreerd was door zijn huurder zoals hij wettig voor 2007 van deze kon eisen. U heeft maw in het verleden niet de contractuele vereisten vervuld die van u verwacht werden.

In praktijk komt dit erop neer dat u momenteel effectief een zonder opzeg kan vertrekken uit het pand (wederverhuring is reeds lang vervallen) doch dat de verhuurder kan trachten verhaal te halen bij het lokale vredegerecht. Ik geef hem geen hoge kansen om te winnen maar je komt soms vreemde vonnissen tegen...

Het beste stuurt u uw verhuurder een AS dat u vanop datum X het pand niet zal bewonen, de opzeggingstermijn is wel vervallen maar de plicht om de opzeg te betekenen niet.

Reclame

Terug naar “Huren”