Electriciteitsverlies in huurappartement

melissa2011
Topic Starter

Electriciteitsverlies in huurappartement

#1 , 02 jan 2011 22:53

Mijn situatie is de volgende, ik woon al gedurende 4 jaar in hetzelfde appartement. Voorgaande 3 jaren was mijn electriciteitsrekening mooi volgens het gemiddelde van een 1 persoonsgezin. Maar dit jaar is zonder aanduidbare reden vanaf mijn kant (situatie precies hetzelfde als voorgaande jaren), mijn rekening 4x zo hoog. Voor een appartement van 65 vierkante meter heb ik een energieverbruik van 8000kwh, wat volgens mij niet normaal is als je niet beschikt over wasmachine, droger en dergelijke apparatuur.

Na onderzoek door de electricien van de verhuurder blijkt dat er bij de accumulatieverwarming 4 defecte weerstanden zijn.
De accumulatieverwarming laadt dus niet alleen s nachts op maar kennelijk continu ook overdag.

Door dit defect aan de accumulatieverwarming zit ik met een ontzettende hoge electricteitsrekening dit jaar.

Wie is hiervoor aansprakelijk? Kan ik de verhuurder hiervoor aansprakelijk stellen?

Melissa.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 jan 2011 23:00

Als de weerstanden door ouderdom versleten zijn kan u de reparatiekosten terugvragen van de eigenaar. Het verbruik is echter een geheel ander verhaal, de verwarming was in orde op het ogenblik dat u het pand betrad. Het is pas tijdens uw verblijf dat er een defect is opgetreden. U had regelmatig uw meterstand in het oog dienen te houden en een dergelijk verschil opmerken. (ik weet het, niemand bekijkt die meterkasten meer dan éénmaal per jaar, maar dat is wat men u zal zeggen.) De eigenaar van het pand heeft geen kristallen bol die begint te flikkeren als er wat scheelt in zijn huurpand(en) (alhoewel ik uit de grond van mijn hart soms wel wens dat er een dergelijk ding bestond...).

melissa2011
Topic Starter

#3 , 02 jan 2011 23:06

Bedankt voor uw antwoordt.
Dus ik kan er niets meer aandoen?
Ik bekijk idd die meterkasten maar 1x per jaar:(.
Er is wel een burgelijke aansprakelijkheidsverzekering wat betreft het gebouw, kan ik hier geen aanspraak op doen?

Reclame

Vandebos

#4 , 02 jan 2011 23:13

Verzekeringen zijn niet mijn forte maar ik betwijfel het ten zeerste.

Het enige wat ik weet dat soms helpt is eens met uw energiemaatschappij gaan spreken. (niet telefonisch, ga naar het regionale inschrijvingspunt) U kan aan de hand van de reparaties en uw jaarlijks stroomgebruik aantonen dat er iets verkeerd is gelopen. Soms willen ze hier wel naar luisteren en een akkoord sluiten of een degelijke afbetalingsregeling voorstellen.

Tope

#5 , 03 jan 2011 00:00

Ter vergelijking:
Ik had met de laatste eindafrekeningheb een electriciteitsverbruik van 3532 kWh (1720 kWh piek en 1812 kWh dal).
Ik woon alleen in een huis en heb een grote ijskast (14 jaar oud dus helemaal niet energiezuinig!), een wasmachine, een afwasmachine, een droogkast, een PC die quasi altijd aanstaat, 2 TV's op standby, enz.

Ik laat mijn huishoudapparaten uitsluitend 's nachts draaien wat op een appartement niet altijd mogelijk is wegens burenhinder.

8000 kWh voor een appartement van 65 m2 zonder electrische apparatuur is wel giga veel.
Misschien komt je energiemaatschappij je wel een eind tegemoet daar je toch kan bewijzen dat het om een defect gaat.

melissa2011
Topic Starter

#6 , 03 jan 2011 06:47

Zal eens met de electriciteitsleverancier gaan praten, maar ik betwijfel ten zeerste.

Vind het ook raar dat er 4 weerstanden kennelijk tegelijkertijd kapot zijn, moet de verhuurder niet jaarlijks dit apparaat nakijken.
Er staat niets in mijn contract dat de verhuurder aansprakelijk is voor onderhoud hiervan?

Vandebos

#7 , 03 jan 2011 09:29

Nazicht is normaliter voor diegene die het genot heeft, De huurder. download de pdf wie doet wat eens uit de documenten in onderschrift.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jan 2011 11:52

Heb je de verhuurder hierover al aangesproken? Mogelijks is hij zeer plichtbewust en wil wel een deel van de meerkost tenlaste nemen.

Terug naar “Huren”