Vrijgeven huurwaarborg en niet betaling huur

Gunseg
Topic Starter

Vrijgeven huurwaarborg en niet betaling huur

#1 , 14 jan 2011 20:46

Mijn huurder heeft begin januari 2011 via aangetekend schrijven laten weten de huurovereenkomst met onmiddellijke ingang te willen beëindigen. De huurder vermeld tevens het pand op 15 februari 2011 te zullen verlaten.
Kan ik ingeval van niet betaling van de resterende 3 maanden huur opzeg (februari, maart en april) de huurwaarborg aanslaan of kan deze alleen gebruikt worden om eventuele schade te herstellen?
Kan ik eisen dat de huur opzeg betaald moet zijn alvorens over te gaan tot een kontrole van de plaatsbeschrijving?
Normaliter heeft de huurder de beschikking over het pand gedurende de huur opzeg. Wat indien de huurder het pand verlaat voor het einde van de huur opzeg?
EGWN

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 jan 2011 22:25

Eerst en vooral is meer informatie nodig:

Gaat het om een negenjarig contract? of een contract van bepaalde duur?
Werd dit geregistreerd voor de opzeg werd betekend?
Ingangsdatum contract?

Gunseg
Topic Starter

#3 , 18 jan 2011 08:13

Het betreft hier een standard kontrakt zonder vermelding van de duur. De huurder huurt reeds 4 jaar (dus meer dan 3 jaar).
Het kontrakt werd geregistreed bij de gemeente.
EGWN

Reclame

Vandebos

#4 , 18 jan 2011 09:32

U heeft recht op drie maanden opzeg. Indien de huurder deze niet betaald kan op het einde van het contract de huurwaarborg gebruikt worden. Als deze op een geblokkeerde rekening staat een de huurder doet moeilijk zal u een vonnis van de vrederechter nodig hebben om de vrijgave ervan te bekomen.

Registratie bij de gemeente? U bedoelt het lokale registratiekantoor?

Gunseg
Topic Starter

#5 , 18 jan 2011 14:53

Inderdaad ik bedoel het lokaal registratiekantoor.
Kunt u mij eventueel het wetsartikelnummer geven dat stipuleert dat de huurwaarborg kan gebruikt worden igv. niet betaling van de huur.
Wat als de huurder voor de huuropzeg het pand verlaat. Blijft het pand ter beschikking van de huurder tot afloop van de hooropzeg?
Tenslotte wanneer moet de kontrole van de plaatsbeschrijving ten laatste plaatsvinden? Kan ik dit uitstellen tot op vertrek van de huurder en/of einde van de huuropzeg?

Alvast bedankt,
EGWN

Vandebos

#6 , 18 jan 2011 15:39

Het pand blijft ter beschikking van de huurder tot het einde van de huuropzeg. Lijkt me logisch.

Art. 1752
Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.
Art 10 huurwetgeving
§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.

Kort, je kan de huurwaarborg slechts op het einde van de huurovereenkomst gebruiken om schade en achterstallen te verrekenen en mits beide partijen akkoord zijn. Bij gebrek aan een akkoord zal het de vrederechter zijn die beslist hoe de waarborg bij vrijgave verdeeld dient te worden. Het lijkt me bij discussie raadzaam de huurder erop te wijzen dat hij bij huurachterstand voor de vrederechter altijd in het ongelijk zal gesteld worden, dat de waarborg bij vonnis zal worden vrijgegeven en dat er een meer dan gerede kans is dat hij de gerechtskosten zal mogen betalen.

Terug naar “Huren”