Opzeg en verlening eenjarig huurcontract

jacquezzz
Topic Starter

Opzeg en verlening eenjarig huurcontract

#1 , 15 jan 2011 13:01

Beste,

Ik ben een huurder, en wil mijn huurcontract opzeggen.
Dit huurcontract ging in op 11/2008, dus loopt nu twee jaar en enkele maanden.
In het huurcontract staat dat het een overeenkomst is "voor de duur van 12 maanden, dat daarna stilzwijgend voor eenzelfde periode wordt verlengd".

Ik heb wat opgezocht, en meen te hebben begrepen dat:

- deze huurovereenkomst na één jaar stilzwijgend werd verlengd met eenzelfde eenjarig contract.

- de overeenkomst na twee jaar stilzwijgend werd omgezet naar een standaard negenjarig contract, omdat een contract van korte duur slechts eenmaal kan worden verlengd. (dit staat echter niet beschreven in het huurcontract)

- Dit negenjarig contract ingaat op 11/2008, de datum waarop we de woning betrokken.

- we bijgevolg een opzegperiode van 3 maanden moeten respecteren, en een vergoeding van één jaar moeten betalen, omdat we de overeenkomst in het 3de jaar opzeggen.

Maar voor ik een nieuw contract teken zag ik dit toch graag even bevestigd.

Dank bij voorbaat!
Jacques.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 15 jan 2011 13:58

- deze huurovereenkomst na één jaar stilzwijgend werd verlengd met eenzelfde eenjarig contract.

- de overeenkomst na twee jaar stilzwijgend werd omgezet naar een standaard negenjarig contract, omdat een contract van korte duur slechts eenmaal kan worden verlengd. (dit staat echter niet beschreven in het huurcontract)
Een contract van beperkte duur kan niet stilzwijgend verlengd worden voor beperkte duur. Dat wil zeggen dat als uw contract niet schriftelijk verlengd werd voor het tweede jaar, het reeds op 1/11/2009 is overgegaan in een 3-6-9.
- Dit negenjarig contract ingaat op 11/2008, de datum waarop we de woning betrokken.

- we bijgevolg een opzegperiode van 3 maanden moeten respecteren, en een vergoeding van één jaar (je bedoelt waarschijnlijk één maand) moeten betalen, omdat we de overeenkomst in het 3de jaar opzeggen.
Dat klopt onder voorbehoud dat het contract geregistreerd werd. Indien dat niet het geval is vervallen de opzegtermijn van 3 maanden en de wederverhuringsvergoeding van 1 maand.

Vandebos

#3 , 15 jan 2011 15:20

Controleren of het contract werd geregistreerd zoal artemis aanraadt. In de links in onderschrift vindt je een pdf terug die je helpt je lokale registratiekantoor te vinden.

Reclame

jacquezzz
Topic Starter

#4 , 15 jan 2011 19:14

Allebei erg bedankt voor de hulp!
Artemis, in ons contract staat letterlijk: "...indien huurder of verhuurder, het gehuurde niet 3 maanden op voorhand per aangetekend schrijven opzegt dan zal er een stilzwijgende verlenging van het gehuurde ingaan op einddatum, voor eenzelfde periode (1 jaar) als deze die in deze overeenkomst werd bedongen."
Sindsdien is er geen nieuw contract geweest. (Sowieso doet het er in ons geval niet toe, denk ik)
Ik bedoelde uiteraard een wederverhuringsvergoeding van 1 maand!
Nogmaals bedankt, nu weten waar we staan!

lagavulin

#5 , 18 jan 2011 14:49

1. Zeker aangetekend opzeggen en bij voorkeur de huisbaas hiervan niet op voorhand verwittigen
2. Nagaan bij de dienst registraties of het huurcontract geregistreerd is

Dat aangetekende aspect is sowieso belangrijk, maar zeker met betrekking tot de registratie van het contract. Indien de huisbaas bijvoorbeeld weet dat je gaat opzeggen, kan hij nog snel zijn contract registreren vooraleer jij de aangetekende brief verstuurt. Dan heb je pech... Indien de datum van de aangetekende brief VOOR het moment van registratie valt, dan ben je niet gehouden tot enigerlei opzeg of betaling van vergoeding. Dan kan je dus in principe van dag op dag vertrekken zonder nog 1 cent te betalen (huurschade niet te na gelaten natuurlijk...).

Terug naar “Huren”