vraagje ivm huurcontract en vorige huurders

bobke
Topic Starter

vraagje ivm huurcontract en vorige huurders

#1 , 17 jan 2011 20:32

Kan er iemand mij dringend helpen?
Ik heb een huurcontract afgesloten op 1/01/2011 doch de vorige huurders hadden nog niets anders gevonden en bleven erin tot ze iets anders hadden. Ik vond dat maar niet maar een gezin op straat zetten doe ik niet. Nu willen ze dat ik een bepaalde som betaal (ze hebben de maand januari betaald) omdat ik er snel in wil trekken. Eerst zeggen ze neen de 1ste februari pas, dan ging de 17de wel en omdat ik niet zeker was dat het hun ging lukken heb ik die som niet betaald en wacht ik op 1 februari
nu dreigen ze met het appartement terug te huur te zetten als ik tegen morgen niet heb betaald.
Kunnen zij dat zomaar te huur zetten en kan de huurbaas dat contract zomaar opzeggen (als zij slecht praten over mij en die gelooft hen ipv mij)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 jan 2011 20:49

U heeft als huurder enkel een overeenkomst met de eigenaar van het pand, niet met de vorige huurders die ondertussen het pand onrechtmatig bezetten en u financiële schade berokkenen. Bij de volgende dreigementen zou ik hen eenvoudigweg het vredegerecht inschakelen, het fluiten zal snel gedaan zijn...

bobke
Topic Starter

#3 , 24 jan 2011 13:51

hoi,

ik kreeg net telefoon van de vorige huurders da ze mij voor het vredegerecht gingen trekken tenzij ik hun die som zou betalen.
Ik wil die niet betalen omdat ikzelf kosten heb gehad zoals tijdelijk onderkomen meubelopslag enzo heb moeten regelen.
Ik had wel gezegd dat ik de som ging betalen uit schrik dat ik t appartement zou kwijt zijn, maar een vriend raadde dat af en heb ik dat dus niet gedaan.
Staan ze sterk?

Reclame

Vandebos

#4 , 24 jan 2011 13:54

Neen ze staan nergens. Er is geen schriftelijke afspraak, integendeel, u zou van hen een schadevergoeding moeten eisen wegens kosten door hun onrechtmatige bezetting van het pand.

bobke
Topic Starter

#5 , 24 jan 2011 14:48

en als ik hun schadevergoeding vraag, hoe kan ik dat berekenen?

Vandebos

#6 , 24 jan 2011 15:25

De kosten van opslag van goederen om te beginnen.

U heeft een contract getekend met de huisbaas. zolang u zich aan de maandelijkse afspraken houdt (huurgeld) kan deze een contract zo maar niet beëindigen...

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jan 2011 15:51

Ik zie niet in wat U te maken heeft met de vorige huurders. Zowel U als de vorige huurders hebben een contract met de verhuurder. Elk van U moet zijn grieven dan ook regelen met de verhuurder en niet met elkaar. Ik zie dus niet in hoe de vorige huurders iets van U kunnen eisen en evenmin hoe U iets van hen zou kunnen eisen. Uiteraard kan U wel de verhuurder verantwoordelijk stellen, die op zijn beurt de vorige huurders zal moeten aanspreken.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 24 jan 2011 21:07

Mijn buikgevoel vertelt me dat de vraag onduidelijk is gesteld en dat het de verhuurder is die betaling eist. Ik veronderstel dat noch de "blijvers", noch "vragensteller" huur hebben betaald aan de verhuurder en dat de verhuurder nu dreigt het huis terug te huur te stellen.
Verhuurder staat trouwens recht in zijn schoenen want het is de nieuwe huurder die vrijwillig toelating heeft gegeven aan de vorige huurders om nog wat te blijven (en niet de verhuurder). Dus vragensteller moet de huur wel degelijk betalen en zal moeten trachten ze te recupereren van de vorige huurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bobke
Topic Starter

#10 , 26 jan 2011 18:36

Neen de verhuurder vraagt niets
Het zijn de vorige huurders die dit eisen van mij.
Ik zal de situatie nog eens schetsen:
Ik zie appartement te huur staan
Ik krijg het en teken contract dat ingaat vanaf 01/01/2011.
Er is wel een mondelinge afspraak als de vorige huurders er eerder uit gaan, dat ik erin kan. EN als zij een week langer ofzo moesten blijven dan was dat voor mij geen probleem.
Nu ik hoor niets van hun dus ik ga ervan uit dat ik de 1ste erin kan, ik sms hun bel hun maar krijg geen antwoord (dit een week voordat ik erin trek)
Opeens krijg ik sms van hun dat ze erin blijven tot 15 februari want dat was zo toch afgesproken (dat ik hun liet blijven zolang nodig is, wat nooit de afspraak is)
Ik zeg NEEN want ik moet er zelf uit voor de 31ste december. Dan komen zij af uiteindelijk dat ik er de 12de januari in kan en dat ik de helft van de huur moet betalen voor mijn gedeelte. Op zich was dat geen probleem, maar door m'n werk kon ik er de 12de niet geraken en vraag ik om de 17de alles af te handelen en toen zat het spel op de wagen, want dat kon niet en ik kon kiezen de 12de en betalen of de 1ste februari. Ik heb toen gezegd ik betaal maar nadat ik met iemand gepraat heb hierover (raadde me af om te betalen vermits ik toch al maand huur voor tijdelijk onderkomen en opslag meubels betaald had) heb ik besloten erin te trekken op 1 februari. en toen begonnen zij met te dreigen met vredegerecht enzovoorts (het appartement te huur zetten enzo...)
Hadden zij mij eerder alles laten weten had ik zelf nog iets kunnen regelen, nu laat ik niet meer met mijn voeten rammelen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jan 2011 19:29

En van wanneer gaat uw huur met de huisbaas in??

bobke
Topic Starter

#12 , 26 jan 2011 21:28

die ging normaal van de 1ste januari in.
Nu is eraf gesproken met huisbaas dat ik de 1ste februari de sleutels krijg

Vandebos

#13 , 26 jan 2011 21:54

Aangezien u pas vanaf 01/02/2011 het genot van het pand kan hebben kan men geen eerdere genoegdoening eisen. De vorige huurders hadden hun zaakjes maar op orde moeten hebben zodat een bezetting van het pand niet nodig was....

bobke
Topic Starter

#14 , 01 feb 2011 18:59

the sequel:
de dames kwamen niet opdagen vandaag (vandaag zouden we de sleutels krijgen enzovoorts) zowel ik als de huurbaas kunnen ze niet bereiken op hun beide gsmnr's, welke mogelijkheden zijn er nu?
Kan ik met mijn contract een slotenmaker halen om de deuren te openen?

Vandebos

#15 , 01 feb 2011 20:19

Huisbaas laat dames best weten (sms en ingesproken boodschap, mail indien adres gekend) dat morgen op hun kosten (waarborg) om 09.00 de deur door een slotenmaker in bijzijn van een deurwaarder zal worden geopend om de leegstand te laten vaststellen tenzij ze alsnog vandaag voor 23.00 contact met hem opnemen om voor het gestelde uur de sleutels te overhandigen.

Terug naar “Huren”