Huisbaas verkoopt pand na slechts een jaartje huren

Rita_Lien
Topic Starter

Huisbaas verkoopt pand na slechts een jaartje huren

#1 , 24 jan 2011 13:46

Inmiddels genieten wij een 9-jarig contract (3-6-9) en tussen de soep en de patatten door laat de huisbaas ons weten zijn appartement te gaan verkopen.

Goed, wat zijn mijn rechten als de nieuwe koper erin wil, want na zo kort huren denk ik dat het wel voor zich spreekt dat ik niet sta te springen om weer te gaan zoeken en verhuizen.

Alvast bedankt :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 jan 2011 13:57

Eens bij het lokale registratiekantoor verifiëren of het contract werd geregistreerd. Indien niet onmiddellijk zelf registreren. Dat maakt dat de nieuwe eigenaar de huurwetgeving dient te volgen indien hij wenst op te zeggen.

Buiten dat is er niets dat u kan ondernemen.

Rita_Lien
Topic Starter

#3 , 24 jan 2011 13:58

Eens bij het lokale registratiekantoor verifiëren of het contract werd geregistreerd. Indien niet onmiddellijk zelf registreren. Dat maakt dat de nieuwe eigenaar de huurwetgeving dient te volgen indien hij wenst op te zeggen.

Buiten dat is er niets dat u kan ondernemen.
Werd geregistreerd dus dat is in orde, maar als de nieuwe eigenaar wil komen wonen dan wacht hij gewoon tot hij de sleutel heeft, geeft mij 6 maanden de tijd om te vertrekken en that's it?

Reclame

Vandebos

#4 , 24 jan 2011 15:12

Dat klopt.

Meestal loopt het wel niet zo'n vaart. Vele panden met huurder erin worden aangeschaft als investering.

Rita_Lien
Topic Starter

#5 , 24 jan 2011 17:47

Ok, bedankt voor de snelle reacties.

Rita_Lien
Topic Starter

#6 , 24 jan 2011 22:05

Kleine annex en misschien ook een beetje tegenstrijdig, maar wat als ik er zelf uitstap en niet wacht tot ik eruit gezet wordt. Hoe zit dat dan met opzeg in dit 9-jarig (3-6-9) contract.

Vandebos

#7 , 24 jan 2011 22:27

2 mogelijkheden:

- ofwel stapt u zelf uit het huurcontract met een opzeg van drie maanden. Uit de post meen ik te mogen opmaken dat u zich momenteel in het tweede jaar huur bevindt. Indien nog steeds het geval is op het einde van de opzeg kan de verhuurder 2 maanden wederverhuringsvergoeding vragen. Hij heeft daar wettelijk recht op. Indien het contract zou eindigen tijdens het derde jaar wordt dit 1 maand wederverhuringsvergoeding.

- u wacht tot de nieuwe eigenaar u een opzeg betekent, normaliter is dit er eentje van zes maanden. Als u tijdens die zes maanden een ander pand vindt en er snel kan intrekken, kan u een tegenopzeg geven van 1 maand zonder hierdoor ook maar enige extra vergoeding schuldig te zijn.

Rita_Lien
Topic Starter

#8 , 25 jan 2011 14:51

Dus ik kan er op eigen initiatief niet uit zonder schadevergoeding te betalen tot de 9 jaar om zijn? Begrijp ik dat goed.

Vandebos

#9 , 25 jan 2011 15:08

Neen,

U kan als huurder altijd met drie maanden vooropzeg kan opzeggen. de wetgever zegt wel dat gedurende de eerste drie jaar van het negen jarig huurcontract de huurder bij een dergelijke opzeg de verhuurder een wederverhuringvergoeding verschuldigd is respectievelijk 3 maand wanneer deze opzeg eindigt tijdens het eerste jaar, 2 maand wanneer deze opzeg eindigt tijdens het tweede jaar, één maand wanneer deze opzeg eindigt tijdens het derde jaar, vanaf het vierde jaar is er geen wederverhuringsvergoeding meer verschuldigd.

Duidelijker?

Rita_Lien
Topic Starter

#10 , 25 jan 2011 17:53

Ik denk het wel: schadevergoeding/wederverhuringsvergoeding geldt enkel in de eerste drie jaar.

Bedankt.

Terug naar “Huren”