Huurwaarborg

Tope
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 27 jan 2011 09:07

Twee van mijn kinderen huurden een pand in hetzelfde gebouw.
Na het overlijden van de huisbaas werd alles in handen gegeven van een advokaat, omdat de 8 erfgenamen niet tot een vergelijk konden komen.
Ondertussen zijn ze al maanden geleden verhuisd en nu pas wordt de geblokkeerde huurwaarborg vrijgegeven.
De bank in kwestie wil de waarborg niet storten, want ze herkennen de handtekening van de verhuurder op het dokument voor vrijgave niet.
Mijn kinderen moeten zich persoonlijk op de bank aanbieden willen ze hun geld krijgen.
Is dit nu een normale procedure?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#2 , 27 jan 2011 11:01

Waar zit het probleem?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos

#3 , 27 jan 2011 12:15

De meeste eisen tegenwoordig dat bij de overdracht beide partijen aanwezig zijn in de bank om de heel eenvoudige reden dat er vroeger teveel werd gefraudeerd met door beide partijen ingevulde formulieren.

Reclame

Tope
Topic Starter

#4 , 27 jan 2011 13:32

Bedankt, Vandenbos.
En hoe gebeurt de teruggave moest één van de twee partijen ondertussen in het buitenland zitten?

Vandebos

#5 , 27 jan 2011 13:55

Goede vraag. hoogstwaarschijnlijk zal de bank in dat geval telefonisch of elektronisch contact opnemen met de in het buitenland verblijvende partij teneinde diens akkoord voorafgaandelijk aan de vrijgave te bekomen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jan 2011 23:08

Partij in het buitenland heeft die geen advocaat???
Of een authentieke akte van lastgeving of zo...
Kan handig zijn.

Vandebos

#7 , 28 jan 2011 01:29

Bij gebrek aan respons van de partij verblijvend in het buitenland zal men langs de vrederechter dienen te passeren.

dillen anja

#8 , 05 feb 2011 08:35

Ik huurde een apt tot 31 januarie 2011.Na aangetekend opzeg te hebben gedaan, in achtname de 3 maanden opzeg termijn die nu zijn vertsreken, heb ik op 29 januari 2011 het pand verlaten, netjes geschildert (zowel plafonds als muren) achter gelaten.Alles gepoetst zoals hoorde.Mijn exvr was daags nadien nog 2 kamers komen schilderen om zo ook haar deel van de opkuis te doen.
Toen ik op 30 januari de huisbazin ging vragen of ze even mee wilde om het pand te controleren paste dit niet voor haar, wel kregen ik daags nadien telefoon dat ze nog een kruimeltje in een van de kasten terug had gevonden(blijkbaar aan een vod blijven kleven of wat dan ook.. En dat ook de gootsteen vuil was.( ik ga ervan uit dat de ex daar voor iets tussen zit) dus ging ik met poetsgerief naar daar om alsnog de gootsteen terug te kuisen.Ondertussen weer een dag verder 1 februari... wilde ik dat de huisbazin meekwam maar ze waande zich niet thuis zodat ze pas op 3 februari ging kijken om dan op 4 februari mede te delen dat het al de 4 de van de maand erop is en ze mij nu verplicht een maand extra huur te betalen, ze dreigt (ookal is dit niet wettelijk mogenlijk )om het van de huurwaarborg af te houden. Ook deed ze moeilijk ivm meterovername,daar er geen andere huurder is moet de huisbazin dit op haar nemen, ze weigerde en zag ik me genoodzaakt de meters te laten ophalen(zoals die van pidpa melde de dag zelf)Ze heeft op 4 februari eindelijk de sleutels in ontvangst genomen dus ik kan er ook niet meer binnen moest iemand me dwingen de maand toch te betalen.We hebben uiteraard foto's genomen van alle kamers in alle hoeken en kantjes zodat ze nooit kan zeggen dat het er niet genoeg blonk,mijn vraag is nu: Ze weigert de huurwaarborg vrij te geven en ze eist een maand extra huur nadat de wettelijke opzegtermijn is verstreken. Het is me ook duidelijk dat ze dit een paar dagen heeft laten uitlopen omdat ze nog geen andere huurder heeft gevonden en zo een maand via mij wil opeisen! Wat kan ik doen?

Vandebos

#9 , 05 feb 2011 10:46

U wijst de dame in een aangetekend schrijven er vriendelijk op dat het door haar onbereikbaarhied is dat ze het pand slechts op de 4de heeft kunnen bekijken. Dat het pand leegstond voor het verstrijken van de opzeg, dat u heeft aangeboden de sleutels te overhandigen voor het einde van januari. Dat zelfs indien ze meent recht te hebben op een bezettingsvergoeding deze bij wet berekend op dagelijkse en niet maandelijkse basis. Dat u van haar verwacht binnen de 7 kalenderdagen na kennisname te horen wanneer binnen de 14 kalenderdagen na kennisname ze de volledige waarborg zal vrijgeven. Dat bij gebrek aan vrijgave of antwoord binnen de gestelde periode dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn op haar kosten een geding in te spannen bij het lokale vredegerecht middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger. W. teneinde per gerechtsdeurwaarder de vrijgave te bekomen.

U sluit af met: enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Terug naar “Huren”