verhuurder wil huurcontract laten vernietigen

gd5670
Topic Starter

verhuurder wil huurcontract laten vernietigen

#1 , 04 feb 2011 10:53

Goedendag iedereen,

Ik heb even een vrij eenvoudige vraag :

Ik huur vanaf 1 Februari 2011 een appartement , de huur voor de maand februari is reeds betaald , de waarborg nog niet. In het contract is de bepaling opgenomen dat de sleutels pas worden overhandigd nadat de waarborg is gestort. Deze wordt door mij deze maand gestort , echter de verhuurder wil de waarborg zo snel mogelijk hebben en heeft daarbij gezegd dat hij anders het contract wil laten ontbinden in verband met het ontbreken van de waarborg.

Mijn vraag is nu of de verhuurder kans maakt om een dergelijk verzoek succesvol in te dienen bij de vrederechter. Het huurcontract is inmiddels getekend en bij mijn weten ook reeds geregistreerd. In het contract staat geen termijn vermeld waarbinnen de waarborg dient te worden gestort.

Als iemand mij kan helpen hierbij dan hoor ik het graag
Laatst gewijzigd door gd5670 op 04 feb 2011 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2011 11:01

hierbij link zoek op waarborg oa pag 19. Daar staat waar en hoe de waarborg moet 'verwerkt' worden
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.
Vanaf 1 februari 2100 is dat uw appartement dus u mag daar al een jaar binnen.

EvilFreD

#3 , 04 feb 2011 11:06

Of bedoelt TS misschien 2011?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

gd5670
Topic Starter

#4 , 04 feb 2011 11:32

ik bedoel inderdaad 2011 geen 2010 , mijn excuses

Lanox

#5 , 04 feb 2011 11:34

En heeft U de sleutels al?

mapleleiah

#6 , 04 feb 2011 11:38

In de meeste gevallen wordt de waarborg betaald bij ondertekening van het contract, dus de verhuurder nam eigenlijk al een risico door te tekenen zonder de waarborg van u te ontvangen.

Ik snap zijn/haar frustratie wel ... hij/zij vermoedt vermoedelijk dat u de waarborg niet kunt betalen en bijgevolg dan ook later geen huur zult betalen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

gd5670
Topic Starter

#7 , 04 feb 2011 11:55

Toelichting naar aanleiding van de reacties : de sleutels heb ik nog niet in ontvangst genomen.

Maar in feite heb ik nog geen duidelijkheid gekregen : kan de verhuurder het huurcontract zomaar vernietigen als de waarborg nog niet is betaald of is zijn juridische positie te zwak hiervoor

Lanox

#8 , 04 feb 2011 12:10

Nee omdat,
1. een huurwaarborg wordt niet verplicht bij wet en bijgevolg ook niet het tijdstip waarop deze betaald dient te worden, tenzij dit in het contract vermeld staat.
2. een huurwaarborg dient om de verhuurder te beschermen tegen mogelijke schade aangericht door de huurder in het pand. Volgens het contract krijgt U geen sleutels zolang U geen waarborg betaalt en kan U bijgevolg het pand niet betreden en dus geen schade aanrichten.
Indien U ook geen huur had betaald hadden we een heel ander verhaal.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 04 feb 2011 14:47

Aangezien huurwaarborg als voorwaarde in kontrakt vermeld is moet hij wel degelijk betaald worden.
Zoniet honoreert de huurder zijn kontrakt niet volledig in welk geval annulatie van het huurkontrakt gevraagd worden bij vredegerecht wegens kontraktbreuk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”