Ontbinding huurcontract - hoeveel opzeg voor huurder

Rita_Lien
Topic Starter

Ontbinding huurcontract - hoeveel opzeg voor huurder

#1 , 06 feb 2011 14:00

Als we als huurders wegens nalatigheid/wanprestatie van de verhuurder een verzoekschrift indienen voor de ontbinding van ons huurcontract, hoeveel opzeg kunnen wij dan maximaal genieten?

Kunnen wij ook eisen dat onze huidig verschuldigde wederverhuringsvergoeding wegvalt (we zitten in het 2e jaar van een 3-6-9)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 feb 2011 14:12

Het zal eerder lukken een huurvermindering wegens genotsderving te bekomen dan het opheffen van het huurcontract.

Ik veronderstel dat het contract werd geregistreerd?

Rita_Lien
Topic Starter

#3 , 06 feb 2011 14:34

Ja, geregistreerd.

We houden twee opties voor ogen:

1) Huurvermindering en drie jaar huur uitdoen, daarna evt. vertrekken
2) Ontbinding + kwijtschelding wederverhuringsvergoeding

Bedoeling is in de eerste plaats geen (onnodige) kosten te maken. Dus ook geen wederverhuringsvergoeding.

Reclame

Vandebos

#4 , 06 feb 2011 14:44

In de link in onderschrift vindt je een document wie doet wat terug dat oa. een schema bevat van welke stappen je dient ondernomen te hebben vooraleer met overtuiging voor de vrederechter te kunnen staan.

Rita_Lien
Topic Starter

#5 , 06 feb 2011 15:26

Ga ik lezen.

Rita_Lien
Topic Starter

#6 , 06 feb 2011 15:51

Dus maar ik begrijp hieruit dat ontbinding wegens onherstelde werken niet haalbaar is, ook niet na een onbeantwoorde ingebrekestelling...

Als ik voor de vrederechter kom, ga ik niet zelf, ik zal hiervoor beroep doen op een raadsman.

Vandebos

#7 , 06 feb 2011 15:54

Het is veel eenvoudiger om huurderving te bekomen gekoppeld aan een eventuele dwangsom per dag dat de bij vonnis bepaalde reparaties niet zijn uitgevoerd na een in het vonnis bepaalde termijn. Dat is de gewoonte in België.

Een raadsman is altijd aangewezen.

Terug naar “Huren”