huuropzeg

rias
Topic Starter

huuropzeg

#1 , 09 feb 2011 13:42

gegevens :
- ik heb in 2008 op 1 maart een huurovereenkomst afgesloten
- de overeenkomst gold voor 1 jaar
- de overeenkomst is (ondertussen) stilzwijgend verlengd (dus reeds 2j op 28 feb 2011)

vraag
- wanneer moet ik opzeggen zonder schadevergoeding hoeven te betalen?
- welke termijnen moet ik in acht nemen?
- indien ik eender wanneer opzeg , moet ik dan schadevergoeding betalen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 feb 2011 14:00

op 1 maart 2009 is uw huurovereenkomst er eentje van negen jaar geworden met als aanvangsdatum 1 maart 2008.

Dit houdt in dat u reeds vandaag kan opzeggen met opzeggingstermijn van drie maanden zonder dat u schadevergoeding dient te betalen. (de opzeg gaat dan in op 01/03/2011 om te eindigen op 31/05/2011) Dit is de enige wijze waarop u wettig kan opzeggen zonder onderling akkoord met de verhuurder.

Hierop is er echter één uitzondering:

als het het contract niet werd geregistreerd door de verhuurder kan u middels art 3$5 van de huurwetgeving vertrekken zonder opzeg. Opgepast, dit ontslaat u niet van de verplichting de verhuurder te verwittigen.

U kan steeds het lokale registratiekantoor contacteren om na te kijken of het contract werd geregistreerd of niet. in de link in onderschrift vindt u een pdf terug om uw lokaal registratiekantoor te identificeren. U mag me ook steeds een pb zenden met uw adres, dan kijk ik even.

Ik raad steeds huurders aan NIET bij de verhuurder te informeren naar de registratie, zolang zij immers het contract registreren voor de opzeg zijn zij via de wetgeving in orde en bij rechte te eisen dat de gewone opzegtermijnen en boetes gerespecteerd worden. Enige discretie is dus steeds aangeraden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2011 16:18

U kan steeds het lokale registratiekantoor contacteren om na te kijken of het contract werd geregistreerd of niet.

Ik raad steeds huurders aan NIET bij de verhuurder te informeren naar de registratie, zolang zij immers het contract registreren voor de opzeg zijn zij via de wetgeving in orde en bij rechte te eisen dat de gewone opzegtermijnen en boetes gerespecteerd worden. Enige discretie is dus steeds aangeraden.
Is het niet wettelijk verplicht een huurovereenkomst in 3-voud op te maken, waarvan 1 ex voor de verhuurder, 1 voor de huurder en 1 voor de registratie, en dat de 2 exemplaren die de registratie teruggeeft zijn voorzien van de nodige stempels? Verhuurder dient één van de twee exemplaren dan aan de huurder te overhandigen.Zo kan de huurder toch onmiddellijk zien of het geregistreed is.
Mijn huurders ontvangen steeds een geregistreed exemplaar, zowel van de overeeankomst als van de PB.

Reclame

Vandebos

#4 , 09 feb 2011 16:23

Gelet op het feit dat je tegenwoordig zelfs per mail of fax een huurcontract kan registreren maakt dit moeilijk afdwingbaar. De bereikbaarheid van de dienst in kwestie maakt verificatie eveneens eenvoudig voor alle partijen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2011 16:31

. De bereikbaarheid van de dienst in kwestie
Ik woon op amper 5 minuten van het registratiekantoor, vandaar. :D

Terug naar “Huren”