Huurwaarborg en andere vraagjes

Alex19
Topic Starter

Huurwaarborg en andere vraagjes

#1 , 09 feb 2011 16:56

Hallo,

Heb volgende vraag:
Begin oktober hebben wij een contract ondertekend met onze huurbaas + immokantoor om een huis te huren vanaf half oktober.
Toen we op het punt stonden te ondertekenen waren we zo danig enthousiast over het huis (waren reeds een klein jaar aan het zoeken naar een geschikt huis qua huurprijs, staat, ...)
Nu achteraf maak ik mij volgende bedenkingen.
1) Het huurcontract is beginnen lopen vanaf half oktober. Kan dit eigenlijk? Moet dit niet het begin van de maand zijn?
2) Ons contract is als volgt: 1jaar-1jaar-3-6-9. Hopelijk kan dit geen aanleiding zijn tot problemen?
3) Waarborg van 3 maand. Was dit niet te hoog?
4) Onlangs, eind januari kreeg ik een brief van Korfina waaruit blijkt dat het "huurwaarborgcontract" zopas opgesteld werd ( 3.5 maanden te laat)

Die eerste drie puntjes lijken mij, mijns inziens, niet zo erg en ga ik niet echt over vallen. Waar ik mij wel aan erger is dat mijn waarborg waarschijnlijk 3.5 maand en een half heeft staan opbrengen op de rekening van het vastgoedkantoor. Is een vastgoedmakelaar verplicht om deze waarborg onmiddellijk door te storten of heeft hij een bepaalde maximumtermijn om dit te doen?

Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 feb 2011 17:11

1) neen. als u het pand wenst op te zeggen dient u opzeg wel te starten op de eerste van de maand volgend op het verzenden van de opzeg.
2) Neen, uw contract zal na 2 jaar stilzwijgend overgaan in een negenjarig contract. Bij deze overgang zal de datum van aanvang van het negenjarig contract 10/2008 zijn.
3) Neen 3 maand is toegelaten. Zeker als zoals blijkt uit je puntje 4 het gaat om een verzekeringsbon en niet om een huurwaarborgrekening.
4) Dat is wel lang, u kan eventueel een schrijven richten tot het kantoor met de vraag om een verklaring hieromtrent?

bosprocureur

#3 , 09 feb 2011 18:01

1) neen. als u het pand wenst op te zeggen dient u opzeg wel te starten op de eerste van de maand volgend op het verzenden van de opzeg.
2) Neen, uw contract zal na 2 jaar stilzwijgend overgaan in een negenjarig contract. Bij deze overgang zal de datum van aanvang van het negenjarig contract 10/2008 zijn.
3) Neen 3 maand is toegelaten. Zeker als zoals blijkt uit je puntje 4 het gaat om een verzekeringsbon en niet om een huurwaarborgrekening.
4) Dat is wel lang, u kan eventueel een schrijven richten tot het kantoor met de vraag om een verklaring hieromtrent?
kleine opmerking bij antwoord 2 : drie maand voor het einde van het eerste jaar zal de huur moeten verlengd worden voor nog één jaar (of max tot 24 maand), zoniet gaat vanaf de 13e maand een negenjarig contract in. Het is dus niet voldoende dit van in het begin in een contract te vermelden.

Reclame

Alex19
Topic Starter

#4 , 09 feb 2011 19:54

Bosprocureur,

Als ik u goed begrijp:
Dit jaar, 3 maand voor "vervaldatum": Ik laat het contract stilzwijgend doorlopen, dan start ik van de eerste keer met het 3-6-9-contract?
Terwijl
Dit jaar, 3 maand voor "vervaldatum": Ik zeg expliciet tegen de verhuurder dat ik wil verlengen voor een jaar, dan wordt mijn contract verlengd met 1 jaar (zoals oorspronkelijk afgesproken in de 1-1-3-6-9-deal? )

Bedankt aan beiden voor de antwoorden al!

Vandebos

#5 , 09 feb 2011 20:34

Tot voor enige maanden zou ik dezelfde mening zijn toegedaan als bosprocureur maar er is me ondertussen een vonnis onder ogen gebracht dat duidelijk stelt dat het vermelden van de verlenging van het huurcontract in het huurcontract zelf (zolang de verlenging voldoet aan de wettelijk bepaalde regels) kan beschouwd worden als een kennisname en akkoord.

Een vonnis maakt het bos niet, maar ik tracht in dergelijke gevallen toch voorzichtig te zijn ongeacht de letterlijke interpretatie van art 3§6.

artemis

#6 , 09 feb 2011 21:22

Niet als het gaat om een contract van beperkte duur, als ik mijn les hier goed heb geleerd, en als het contract wordt opgezegd voor het is overgegaan in een 3-6-9.

In concreto denk ik dat in dit geval zowel de huurder als de verhuurder het contract kunnen opzeggen met een opzeg van 3 maanden gegeven voor 15/7/2011 of 15/7/2012.
Dit betekent voor de TS ook dat zijn contract voor het verstrijken van een of twee jaar gemakkelijk opgezegd kan worden door één van beide partijen, inclusief de verhuurder. Minder zekerheid voor de huurder dus tijdens de eerste twee jaar, maar het heeft ook zijn voordelen.

Please correct me if i'm wrong.

Vandebos

#7 , 09 feb 2011 21:55

Niet als het gaat om een contract van beperkte duur, als ik mijn les hier goed heb geleerd, en als het contract wordt opgezegd voor het is overgegaan in een 3-6-9.

In concreto denk ik dat in dit geval zowel de huurder als de verhuurder het contract kunnen opzeggen met een opzeg van 3 maanden gegeven voor 15/7/2011 of 15/7/2012.
Dit betekent voor de TS ook dat zijn contract voor het verstrijken van een of twee jaar gemakkelijk opgezegd kan worden door één van beide partijen, inclusief de verhuurder. Minder zekerheid voor de huurder dus tijdens de eerste twee jaar, maar het heeft ook zijn voordelen.

Please correct me if i'm wrong.
Als de huurder of verhuurder de verlenging van het contract van bepaalde duur wenst tegen te gaan en schriftelijk aan de andere partij laat worden dat het contract niet verlengd wordt, niet. Dit om de heel eenvoudige reden dat dit een vorm van opzeg is die niet valt onder art 3§9
(§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Het gaat hier immers niet om een opzeg die men ten allen tijde kan geven.

artemis

#8 , 10 feb 2011 13:08

Dus wat ik schreef klopt?
Is wel belangrijk voor de TS om te weten tijdens de eerste twee jaar (1 + 1) van het contract van beperkte duur.

Vandebos

#9 , 10 feb 2011 13:45

Het klopt.

Terug naar “Huren”