Hi!
We hebben vorig jaar een contract getekend van 3 jaar, maar hebben nu vroegtijdig opgezegd (binnen het eerste jaar nog). Dit is reeds aangetekend gebeurt.
Ik heb aan onze huisbaas gevraagd of hij het zag zitten om de schadevergoeding van 3 maand huur te laten vallen als wij een nieuwe huurder zouden zoeken en het appartement geen dag zou leegstaan en het appartement uiteraard in perfecte staat weer zouden achterlaten.
Daar was hij echter niet mee akkoord, we zouden sowieso de hele schadevergoeding moeten betalen + daarbovenop nog es een extra maand huur om zijn kosten te dekken (inhuren van een immokantoor voor het zoeken van een nieuwe huurder). tenzij we zelf een huurder kunnen aanbrengen, dan blijft het bij die 3 maand.
Ik mocht hem mailen voor een ander voorstel..
dat heb ik dan ook gedaan.. mijn voorstel was: we betalen de helft van de vergoeding, we zorgen dat er een nieuwe huurder is en we schilderen het hele appartement want er zijn heel wat zwarte vegen op de muur (die er wel al waren van voor wij er in gingen).
zijn antwoord :
Wij zijn ervan overtuigd dat dit voorstel een heel goede deal is voor u beiden.
Wij verduidelijken onze afspraak nog eens hierna :
· U houdt het appartement bemeubeld tot een nieuwe huurder wordt gevonden, een leeg appartement verhuurt moeilijker dan een gemeubeld.
· u zoekt een nieuwe huurder, waarmee wij kunnen akkoord gaan en die zijn solvabiliteit kan bewijzen, m.a.w. loonfiche tonen van de laatste 2 maand. Er moet ook een 2de partij solidaire borg tekenen.· U betaalt normaal huur tot een nieuwe huurder de huur overneemt, met als uiterste datum 15-5-2011.
· Wij bevelen u aan om een advertentie te plaatsen op www. Immoweb.be ( goedkoop en efficiënt).
· U herschildert het appartement in kwaliteitsverf (gebroken wit of lichte Flamant kleuren) als een nieuwe huurder door u wordt gevonden . Gelieve vooraf met ons de kleur te bespreken.
· U houdt ons wekelijks op de hoogte over de vordering van de wederverhuring en het aantal kandidaten.
· Indien bovenstaande voorwaarden vervuld zijn gaan wij akkoord met 1.5 i.p.v. 3 maand schadevergoeding
Indien u geen kandidaat vindt vóór 1 april nemen wij de zaak over en telt alleen het wettelijke zoals beschreven in uw huurcontract, nl. u betaalt huur tot 15-5-2011, daar bovenop 3 maand schadevergoeding vermits opzeg in het 1ste jaar ( zie huurcontract artikel 2), daarbovenop de wederverhuringskosten, m.a.w. advertenties, honorarium makelaar, enz…( zie artikel 16).Aan u de keuze, wij vernemen het graag eerstdaags, anders gaan wij automatisch over naar de laatste optie.
Artikel 16 waar zij naar verwijzen is "opzeg door schuld van de huurder"
kunnen zij ons echt al die kosten nog es extra aanrekenen??