opmerkingen plaatsbeschrijving

Vealing
Topic Starter

opmerkingen plaatsbeschrijving

#1 , 24 feb 2011 07:14

De plaatsbeschrijving is gemaakt op 21 feb 2011
het contract zal getekend worden op 26 feb 2011, met ingang van 1 april 2011
nu heb ik een probleem
Partijen zijn niet kunnen overgaan tot de controle van het goed functioneren van de verschillende uitrustingen zoals; elektriciteit, sanitair, ventilatie, afvoerleidingen, verwarmingsinstallatie, leidingen, kokers, waterputten, rioleringen, TV. , RTT. , Deurtelefoon, videofonie, elektrische huishoudapparaten in de keuken enz. Behoudens anders vermeldt in de hiernavolgende beschrijving.
Deze uitrustingen zullen beschouwd worden als zijnde in normale staat van goed gebruik, indien één maand na deze plaatsbeschrijving, de huurder geen enkele opmerking, of reserve in verband ermede heeft geformuleerd, signalering die verplicht per aangetekend schrijven moet overgemaakt worden aan de eigenaar en vervolgens vastgesteld door beide partijen ter plaatse. De vaststellingen hieromtrent zullen het voorwerp uitmaken van een afzonderlijk geschrift.
Hieruit maak ik op dat ik opmerkingen of reserves kan melden tot 21 maart 2011. Maar dan heb ik nog niets kunnen testen aangezien ik er nog niet woon.
Ik heb gevraagd om dit aan te passen, maar er is nog geen redelijke tijd voorbij gegaan om hiervan reeds reactie te hebben gehad. Stel dat ze weigeren om de periode van opmerking en reserves te verlengen, is het dan voldoende om een aangetekend schrijven te sturen voor 21 maart om te melden dat ik helemaal nog geen zekerheid kan hebben over de goede werking van de uitrusting? en in dit schrijven dan een maand extra te vragen?
Of kan ik dan eventueel toch nog discussie hebben met de verhuurder over de werking en aansprakelijkheid van beide partijen moest er iets niet deftig werken (ervanuitgaande dat ik wel degelijk meld binnen die extra maand dat er iets niet goed werkt)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2011 16:05

De PB is dus gemaakt meer dan 1 maand voordat je erin trekt. Wie zit dan nu in het appartement? Als die, of de verhuurder zelf nu teen en tander afbreekt of beschadigd draai jij op voor de kost of de vervanging. Niet slim. Een PB nooit laten ingaan voor je het gehuurde goed betrekt.
Probeer, in overleg met de verhuurder, de periode van opmerkingen formuleren uit te stellen tot zeker 14 dagen na dat je bent verhuist. Laat dit wel op papier zetten.

Vealing
Topic Starter

#3 , 24 feb 2011 16:47

De PB is dus gemaakt meer dan 1 maand voordat je erin trekt. Wie zit dan nu in het appartement? Als die, of de verhuurder zelf nu teen en tander afbreekt of beschadigd draai jij op voor de kost of de vervanging. Niet slim. Een PB nooit laten ingaan voor je het gehuurde goed betrekt.
Probeer, in overleg met de verhuurder, de periode van opmerkingen formuleren uit te stellen tot zeker 14 dagen na dat je bent verhuist. Laat dit wel op papier zetten.
Heb ik dan ook al gevraagd :)
Ik kreeg dit als antwoord:
Je huurt maar vanaf 1/4 dus is het vanaf 1/4 een maand.
Dit is echter niet hoe ik het begrepen had in mijn bovenstaande post (en ik ben er dus nog niet helemaal gerust in), maar het mailtje met dit antwoord zal ik alleszins heel erg goed bijhouden

Reclame

pieter19821

#4 , 27 feb 2011 10:44

ik zit met een groot probleem kan iemand mij helpen het betreft het volgende ik ga voor de eerste keer een appartementje huren
de huurbelofte heb ik al getekend de huurwaarborg is 2 maanden en 1 maand dat ik nu betaald heb voor de maand maart 490 euro
maar ik moet nu ook plaatsbeschrijving betalen bij intrede 484 euro en bij uittrede ook nog eens 484 euro die moet ik daar nu ook neer leggen dit is 968 euro dat ik kwijt ben toch een pak geld die som ga ik nu verzeker wel moeten betalen omdat het zo in de huurbelofte staat kan ik eventueel dat geld terug krijgen voor de uittrede dat je moet betalen bij intrede vind ik normaal maar ook nog eens die uittrede betalen in totaal heb ik nu al 1470 euro betaald nu zou ik nog moeten 968 euro betalen dat geld zou ik kwijt zijn wie kan er mij hier bij helpen

mava105

#5 , 27 feb 2011 11:04

Een PB is op gedeelde kosten (huurder-verhuurder) Uw verhuurder dient dus zelf de helft te betalen.
Het gevraagde bedrag van 484 € lijkt me ook zeer fel overdreven. Wie maakt deze PB? de verhuurder zelf of een extern iemand?
Dikwijls wordt er voor een uitgaande PB zelf niets gevraagd.
Denk toch nog maar eens 2 x na voor je hier wil huren. Lijkt me eerder een goedkope truuk om meer geld van u los te krijgen.

Vandebos

#6 , 27 feb 2011 11:52

Heb ik dan ook al gevraagd :)
Ik kreeg dit als antwoord:
Je huurt maar vanaf 1/4 dus is het vanaf 1/4 een maand.
Dit is echter niet hoe ik het begrepen had in mijn bovenstaande post (en ik ben er dus nog niet helemaal gerust in), maar het mailtje met dit antwoord zal ik alleszins heel erg goed bijhouden
U laat een afdruk van uw mail samen met hun antwoord registreren als bijlage aan het contract. OP die wijze is de mail en antwoord ontegensprekelijk gedateerd.

pieter19821

#7 , 27 feb 2011 12:10

zo is het maar wat kan ik hier nu nog aan doen nu heb ik al ondertekend en al 2 maanden borg gegeven dus nu kan ik er niet meer van onder wat ze eigenlijk allemaal proberen om er geld uit te slaan nu ga ik dit moeten betalen maar als dit niet wettelijk is hoe kunnen ze dit dan doen als ik een keer 484 euro moet betalen voor intrede vind ik normaal maar nog eens uittrede nu ik ga dit nu wel moeten betalen het staat zo in de huurbelofe als ik er nu niet mee doorga dan pleeg ik contractbreuk en dat kost mij een maand huur ik had me veel beter moeten informeren het immo kantoor zegt het is zoveel geld omdat het een appartement is met 2 slaapkamers had het maar een appartement geweest met 1 slaapkamer of een studio ging het veel minder zijn voor PB ik ga dit nu betalen maar zal er toch alles aan doen om zeker die uittrede terug te krijgen misschien moet ik eens praten met de huisbaas of naar het justitiehuis raad gaan vragen als dit niet wettelijk is zou ik dit dan eigenlijk niet moeten betalen ik ga zeker een bewijs vragen dat ik die intrede en de uittrede heb betaald met die documenten zou ik dan gaan naar het justitiehuis ik heb dit al gehoord van heel veel mensen die zeiden dit klopt niet dat jij ook de uittrede moet betalen het immo kantoor stelt die expert aan zij zeggen de verhuurder moet daar ook 968 euro leggen dit zou dan 1936 euro zijn dat die expert zou krijgen toch wel enorm veel geld dit klopt toch niet ik was blij dat ik eindelijk iets gevonden heb want was al heel lang op zoek hopelijk kan ik dat geld terug krijgen van de uittrede

mava105

#8 , 27 feb 2011 12:24

Kom bij mij huren. Ik vraag NIETS aan mijn huurders voor zowel ingaande als uitgaande PB.
Ik maak ze zelf, en ze zijn toch wel een 10 blz lang (recto- verso) en zeer gedatailleerd, soms zelfs met foto's. Volgende maal ga ik wel mijn kopie's aanrekenen (toch altijd zo'n 30 tal bladzijden in totaal), maar dat zal dan hooguit 10 € zijn.

pieter19821

#9 , 27 feb 2011 17:09

juist eens gekeken wat er in de huurwet staat had dit veel beter moeten eerder bekijken
de kosten van een immo kantoor wanneer er bemiddelingskosten optreden door een derde van het verhuren van het ontroerend goed zoals deze door een immo kantoor verbiedt de wet de verhuurder deze kosten te verhalen op de huurder als enige uitzondering op deze regel geldt het geval waarin de huurder zelf deze derde de opdracht tot bemiddeling heeft gegeven heeft deze bepaling is in werking getreden op 17 augustus 2009 betreft dit dan ook de plaatsbeschrijving indien dit zo is ben ik opgelicht geweest door het immo kantoor ze zeiden tegen mij dat ik de intrede en uittrede moest betalen ik schrok er van dat het zoveel geld was dus ik heb nu 2 maanden borg gegeven 980 euro die krijg ik terug als ik daar weg ga maar nu moet ik ook die 968 euro betalen dat geld ben ik kwijt toch een hoop geld mij ga je toch niet wijsmaken dat zo'n expert 968 euro verdient ze zeiden tegen mij dat dit al de helft van het bedrag was dus de huisbaas zou die som dan ook moeten neer leggen dit kan toch niet dat is nu 484 euro dat het immo kantoor in hun zakken steken ik zou zeggen voor de mensen die voor het eerst huren informeer maar eerst eens heel goed ik vind de wetgeving daarin is heel duidelijk maar sommige immo kantoren proberen toch het onderste uit de kan te halen nu moet ik daar 968 euro neer leggen da is geld waar ik niks aan heb en dat ik kwijt ben schandalig is het hoe sommige immo kantoren de mensen zo oplichten bestaat er nu nog een mogelijkheid dat ik een deel van dat geld nog zal terug zien nu heb ik al de huurbelofte getekend maar het contract nog niet kan iemand mij hier een antwoord op geven aub

Vandebos

#10 , 27 feb 2011 18:00

De waarborg en de verdeling van de prijs wordt geregeld door art 1730 BW gemeen huurrecht.
Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
§ 2. Indien in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
Wordt geen overeenstemming bereikt, dan is de in paragraaf 1 voorgeschreven procedure van toepassing, behalve wat de termijnen betreft.
§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.
§ 4. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.
U kan het immokantoor dan ook om het bewijs vragen dat de verhuurder dezelfde som heeft betaald voor de intredende plaatsbeschrijving.

Voor de uittredende plaatsbeschrijving lijkt me er een waterkansje dat u art 5ter kan inroepen. Een vonnis in die aard zou enorm veel misbruik tegengaan.

mava105

#11 , 27 feb 2011 19:36

juist eens gekeken wat er in de huurwet staat had dit veel beter moeten eerder bekijken
de kosten van een immo kantoor wanneer er bemiddelingskosten optreden door een derde van het verhuren van het ontroerend goed zoals deze door een immo kantoor verbiedt de wet de verhuurder deze kosten te verhalen op de huurder als enige uitzondering op deze regel geldt het geval waarin de huurder zelf deze derde de opdracht tot bemiddeling heeft gegeven heeft deze bepaling is in werking getreden op 17 augustus 2009 betreft dit dan ook de plaatsbeschrijving indien dit zo is ben ik opgelicht geweest door het immo kantoor ze zeiden tegen mij dat ik de intrede en uittrede moest betalen ik schrok er van dat het zoveel geld was dus ik heb nu 2 maanden borg gegeven 980 euro die krijg ik terug als ik daar weg ga maar nu moet ik ook die 968 euro betalen dat geld ben ik kwijt toch een hoop geld mij ga je toch niet wijsmaken dat zo'n expert 968 euro verdient ze zeiden tegen mij dat dit al de helft van het bedrag was dus de huisbaas zou die som dan ook moeten neer leggen dit kan toch niet dat is nu 484 euro dat het immo kantoor in hun zakken steken ik zou zeggen voor de mensen die voor het eerst huren informeer maar eerst eens heel goed ik vind de wetgeving daarin is heel duidelijk maar sommige immo kantoren proberen toch het onderste uit de kan te halen nu moet ik daar 968 euro neer leggen da is geld waar ik niks aan heb en dat ik kwijt ben schandalig is het hoe sommige immo kantoren de mensen zo oplichten bestaat er nu nog een mogelijkheid dat ik een deel van dat geld nog zal terug zien nu heb ik al de huurbelofte getekend maar het contract nog niet kan iemand mij hier een antwoord op geven aub
Leestekens en hoofdletters zijn er om gebruikt te worden en het leesconfort te verhogen.

Vealing
Topic Starter

#12 , 27 feb 2011 22:47

Over de oorspronkelijke post: Ik heb gevraagd om het aan te passen in het contract voordat ik tekende en dat hebben ze gedaan :D (mijn stress was dus nergens voor nodig)
Mijn dank voor alle bijdrages :)

Voor de plaatsbeschrijving wouden ze eerst ongeveer 150 euro en BTW aanrekenen. Aangezien ik had gelezen dat men maximum 150 + BTW mag vragen voor de plaatsbeschrijving, ging ik ervan uit dat deze niet door 2 gedeeld was en heb ik gevraagd dat wel te doen. Gevolg is dat ze de prijs van de plaatsbeschrijving hebben aangepast. (Aangezien het een klein appartement is, en hun standaardprijs daarvoor misschien inderdaad wel hoog was..) (75 € + BTW) Ik heb echter NIETS meer teruggevonden om de maximumprijs te ondersteunen (integendeel, zelfs een (afgesloten) post op dit forum (kosten plaatsbeschrijving - 2 okt 2009) gevonden waarop men zei dat er geen wettelijk minimum of maximum is)
Blijkbaar werkt gewoon vragen in deze tijd toch ook nog :D
pieter19821, misschien moet jij dit ook eens proberen en vragen vanwaar de hoge kosten komen met eventuele vergelijkingen met andere prijzen van plaatsbeschrijvingen. Veelal is de prijs evenredig met de oppervlakte van het gehuurde pand.. Gaat het hier om een groter pand dan gangbaar op de huurmarkt?

Vandebos

#13 , 27 feb 2011 23:35

er is geen maximum of minimum bij wet vastgelegd.

pieter19821

#14 , 28 feb 2011 20:21

het pand dat ik ga huren de bebouwde oppervlakte is 70m2 en de bewoonbare oppervlakte is 61m2 de huur bedraagt 490 euro maar de plaatsbeschrijving bedraagt voor dit pand 484 euro bij intrede en bij uittrede ook nog eens 484 euro totaal 968 dat ik kwijt ben toch heel veel geld ze hebben mij uitgelegd dat dit al gedeeld is maar daar geloof ik echter niet veel van de huisbaas zou dus ook 968 euro daar moeten neer leggen dit kan toch niet kloppen maar wat kan ik hier nu nog tegen doen ik zal verzeker wel dat bedrag daar moeten leggen nu heb ik al 2 maanden borg betaald plus een maand voor de maand maart totaal 1470 euro nu zou ik nog moeten 968 euro betalen dit zou ik verliezen de huurbelofte is al ondertekend maar het contract nog niet kheb ook gevraagd aan het immo kantoor of ik zou mogen wachten om die uittrede te betalen tenslotte ben ik er nog niet uit maar dit mag niet ze moeten dit geld hebben ik weet nu echt niet meer wat ik nog kan doen donderdag zou ik dat bedrag betalen met veel tegenzin een mens geeft dat niet graag bestaat er een mogelijkheid om iets terug te krijgen van dat bedrag? ik zal zeker een kopie vragen van het bedrag dat de huisbaas moet betalen dit moeten ze mij toch kunnen tonen.

pieter19821

#15 , 06 mar 2011 17:45

ik zit nu met een heel groot probleem. ik heb nu de huurbelofte verbroken. bepaalde immo kantoren pakken het heel slim aan. van mij lag de PB heel hoog dit bedroeg 484 euro bij intrede en bij uittrede nog eens zoveel totaal 968 euro dat ik ging kwijt zijn. ik heb een beetje te vlug geweest met mijn handtekening daar neer te zetten. maar ik was heel blij dat ik eindelijk iets had gevonden. kwas al heel lang op zoek naar een huisje of appartementje nu heb ik al 2 maanden borg betaald plus 1 maand voor de maand maart ze hebben mij beloofd 980 euro terug te storten. dit staat nu echter nog altijd niet terug op mijn rekening. ik heb woensdag geweest naar dat kantoor en ze hebben mij beloofd dat ze het gingen door storten. hopelijk staat het er morgen op. 490 euro houden ze nog in als het verhuurt is voor de 15de maart dan zou ik het nog terug krijgen dit is gewoon de mensen oplichten dat zij doen malafide praktijken zijn dit. ik heb daar geen andere woorden voor. iedereen zal mij wel zeggen had dit dan niet ondertekend. maar ze leggen het heel slim aan boord die immo kantoren. ze zeiden mij bij andere kantoren bedraagt de PB meer dan 1000 euro ik schrok daar wel enorm van. en heb dit dan maar ondertekend ik dacht dat dit kantoor te vertrouwen was tot ik eens keek op internet en rond vroeg hoeveel een PB bij andere kantoren kost. dit had ik ook beter eerder gedaan. en het beste is dan nog ik zei hun toen ik geloof nooit dat deze kosten gedeeld zijn. de eigenaar zou daar ook moeten 968 euro leggen dit kan toch helemaal niet ik vroeg kunt u mij een bewijs tonen dat de huisbaas dit ook betaald dit kunnen we enkel als je die som betaalt hebt. maar zo is het gemakkelijk om de wet te omzeilen als ik dan zou zien hoeveel dat de eigenaar zou betalen en dat blijkt een pak minder te zijn men zou het dan nog mogen aanvechten immo kantoor zou zeggen die meneer is akkoord gegaan met deze voorwaarden in het slechtste geval ben ik 490 euro kwijt.maar had ik het toch genomen was ik nog veel meer kwijt dit is nu voor mij een levensles nu weet ik als er ergens veel geld mee gemoeid is men er alles zal aan doen om toch het onderste uit de kan te krijgen en wettelijk kan dit allemaal. ik heb nu een beetje gezocht en blijkbaar ben ik nog lang de enigste niet veel mensen hebben dit bedrog meegemaakt dit zou toch niet meer mogen. er zou daar toch iets moeten tegen gedaan worden.

Terug naar “Huren”