Hallo,
ik huur reeds 7 jaar en ga binnenkort verhuizen omdat de rijwoning vochtige muren heeft en er overal grote barsten in muren en plafonds zijn gekomen, ik vermoed dat dit komt door werken in de buurt gedurende de laatste twee jaar. Het betreft een heel oude gerenoveerde woning. Toen de eerste vochtvlekken zich voordeden heb ik eerst vochtvreters geplaatst, zonder resultaat. De barsten waren eerst heel klein maar werden geleidelijk groter. In mijn contract staat dat ik de muren dien te herschilderen. Ik kan toch geen muren met vochtvlekken en barsten gaan overschilderen, aangezien ik er van uit ga dat de huisbaas hier ingrijpende herstellingen zal moeten uitvoeren, die niet mogelijk zijn terwijl ik de woning bewoon?? Ben ik verkeerd in mijn redenatie? Ik vermoed ook dat de vochtvlekken ontstaan zijn doordat de douchekuip bewogen is (door de werken in de buurt?) en ik zie dezelfde vlekken aan de gemeenschappelijke muur met de buren, los van de douche.
Ik heb deze feiten nooit gemeld aan de huisbaas, aangezien ik er van uitging dat hier niets kon aan gedaan worden zonder mijn bewoning gedurende lange tijd te verstoren...
Ik begrijp nu wel dat ik hierdoor in een netelige positie ben gekomen en zie op tegen het gesprek met mijn huisbaas.
Kan ik hem voorstellen om voor de kosten van de verf te betalen als tegemoetkoming?
Kan ik een schadeclaim van zijnentwege doorgeven aan mijn verzekering?
Ik ben van plan foto's te maken van de schade, mocht dit tot een zaak voor de vrederechter leiden.
Kan ik mij beroepen op overmacht vanwege de werken in de buurt?
Hartelijk dank bij voorbaat voor al jullie advies.