Gedwongen vertrek wegens verbouwingen

flenzom
Topic Starter

Gedwongen vertrek wegens verbouwingen

#1 , 07 mar 2011 12:01

Beste,

Ik huur hier in Gent een appartement met mijn lief.
De eigenaar wil hier nu gaan verbouwen van boven tot beneden. De andere bewoners zijn gewoon vertrokken omdat het hen om toevallige redenen goed uitkwam.
Ik wil hier echter niet zomaar vertrekken. Ik heb begin maart mijn opzeg gekregen die vanaf april voor 6 maanden begint te lopen.

De eigenaar wil echter in april al alles beginnen uitbreken voor grote renovatiewerken. Dit gaat veel lawaai, vuil enz.. met zich meebrengen en ik betwijfel dat ik nog veel stroom en gas ga hebben.

Kortweg komt het er op neer dat hij mij eigenlijk weg wil hebben vanaf april.

Ik weet dat ik in mijn recht ben om hier te blijven, maar stel dat ik toch licht gedwongen wordt tot het aanvaarden van een voorstel. Wat kan ik dan als faire compensatie aanzien?

bedankt!

Pieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 mar 2011 12:21

Als hij u eerder weg wilt zal hij met u tot een onderlinge overeenkomst dienen te komen.

Indien de werken eerder aanvatten en niet enkel onder dringende herstellingen kunnen vallen zal u zich voor weerwoord dienen te baseren op:

Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.

Art. 1724. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.
In een geval als dit kan een brief verzonden door een advocatenkantoor wonderen doen mbt. bereidwilligheid tot medewerking door de eigenaar... (verhuurder wil vroeger dan toegelaten beginnen, geen dringende herstellingen, huurder trekt naar vrederechter en eerste aanleg om werken voor de duurtijd van het geding te laten stilleggen om zijn rechten te vrijwaren en we zijn vertrokken voor een jaartje...)

EvilFreD

#3 , 07 mar 2011 12:23

En:

Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

flenzom
Topic Starter

#4 , 07 mar 2011 13:00

Het zullen werken zijn die een goed jaar in beslag nemen. Niets binnenin blijft nog staan. Het wordt in principe gewoon compleet vernieuwd.

Wat kan ik hieronder begrijpen? Ik snap die stelling niet zo goed
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.

Ik heb echter via via vernomen dat hij met een som geld over de brug wil komen als een soort van oprotpremie. Ik heb daar wel oren naar maar weet niet wat fair is om te aanvaarden. Mij werd gesteld door een kennis 9 maanden de huurprijs. Kan dit kloppen?

EvilFreD

#5 , 07 mar 2011 13:32

Lees anders dit even:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... uurder.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos

#6 , 07 mar 2011 15:14

9 maanden is het wettelijk vastgestelde tarief als de verhuurder op het einde van de eerste driejarige periode het contract zou opzeggen zonder reden.

Wat is het voorstel van de verhuurder? (in maanden)

flenzom
Topic Starter

#7 , 07 mar 2011 15:24

Voorlopig nog geen formeel voorstel gekregen. Enkel via enkele (vrijwillig vertrokken) bewoners (wiens bouw net afgerond was) gehoord dat hij dat daar i.v.m. onze zaak had laten vallen.

Vandebos

#8 , 07 mar 2011 15:49

Zou dan eerst mijn oor eens te luisteren leggen en dan eens kijken waar jullie elkaar kunnen ontmoeten... Uiteindelijk komt het daar steeds opnieuw op neer.

Terug naar “Huren”