Beste,
Ik en mijn partner betrekken een huurwoning sinds 1-11-2008.
In het huurcontract staat dat de beindiging van het contract zal gebeuren op 31-10-2011.
Ondertussen is er een groot schimmelprobleem in het hele appartementsgebouw dat op de moment van intrek nog niet zichtbaar was.
Wij hebben een nieuwe woonst gevonden en willen dat betrekken op 1 Juni 2011.
De opzeg is wettelijk via aangetekende brief gebeurt, en nogmaals telefonisch bevestigd door ons aan de verhuurder.
We zijn er ook van op de hoogte dat bij een 3 - 6 -9 contract bij verbreking een opzeg van 3 maanden noodzakelijk is plus een vergoeding van 1 maand huur omdat we het pand voor het aanbreken van de einddatum zullen verlaten.
Gisteren kwam de huisbaas echter met de mededeling dat wij niet wettelijk zijn met het vertrekken op 1 Juni en indien hij geen huurders vind (ook door de schimmel) wij door dienen te betalen tot het einde aanvangt van het contract.
Dit omdat deze zin in het contract vermeld staat: `De huurovereenkomst kan slechts beeindigd worden door een opzegging bij aangetekende brief of bij deurwaardersexploot door een van de beide partijen ten minste drie maanden voor het beeindigen van de huurovereenkomst`.
Mijn interpretatie hiervan ligt blijkbaar duidelijk anders dan de zijne.
Kan hij mij nu verplichten om door te betalen tot einde oktober indien hij geen nieuwe huurders vind?