Kan de huurder mondelijks zeggen dat gij vertrekt,zonder aangetekend schrijven, heeft geen datum gemeld,dit binnen het 1 ste jaar
van een langlopend kontrakt?
Mag hij zelf zonder toestemming de woning te huur zetten?
De huurwetgeving heeft het bovendien steeds over het "betekenen" van opzeg. Dit houdt op zijn minst in dat deze opzeg schriftelijk gebeurd.§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.
Morgenvroeg verzenden.stad, datum
adresgegevens huurder
adresgegevens verhuurder
Geachte,
Tot mijn grote verbazing werd ik door kennissen op de hoogte gebracht van het feit dat u het pand dat ik u vanaf xx/xx/xxxx verhuur te huur heeft gesteld zonder mijzelf hiervan op de hoogte te brengen of mij een officiële opzeg te betekenen zoals wordt voorzien bij dwingend recht door de federale huurwetgeving. Bij deze dien ik u dan ook te in gebreke te stellen wegens het niet naleven van de huurwetgeving en het niet naleven van het door u gesloten huurcontract. Tot ik van u een opzeg, overeenkomstig de huurwetgeving, met respect voor de correcte opzegtermijnen, aanvangsperiode en wederverhuringsvergoeding heb ontvangen dien ik u bijgevolg te sommeren de illegale herverhuur van dit pand te staken.
Bij gebrek aan aangetekende respons binnen de 5 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven (conform de wetgeving op communicatiemedia) met uw reguliere opzeg of het verwijderen van alle advertentiemedia die u heeft ingeschakeld in deze illegale actie zal ik me genoodzaakt zien op uw kosten middels een verzoekschrift art. 1344bis/ev Ger.W. bij het lokale vredegerecht een verbreking van het huurcontract ten uwe nadele bij vonnis te bekomen.
Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.
Hoogachtend;
Y