huurbaas kom met zijn sleutel ongevraagd binnen

Michèlle
Topic Starter

huurbaas kom met zijn sleutel ongevraagd binnen

#1 , 28 mar 2011 18:43

ik heb eens een vraagje
wat kan ik tegen een huurbaas beginnen die ongevraagd mijn appartement binnenging met ZIJN kopie van de sleutel?
kan ik hem laten betalen? of een rechtzaak tegen aanspannen?

graag advies

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 28 mar 2011 19:12

(Verbeter mij als ik fout ben)

Slot vervangen. (ASAP)

Je houd het huidige slot bij en zit dit terug op het einde van het huurcontract
OF
Je geeft je huurbaas hetzelfde aantal sleutels (dat je gekregen hebt van het huidige slot) van het nieuwe slot terug op het einde van het huurcontract.

Je kunt ook AS schrijven dat je het niet kunnen vindt dat hij ongevraagd uw appartement binnenkomt en vraagt dit alleen te doen zoals het in het contract staat // wettelijk bepaald.

Als je een beetje zoekt, vindt je voorbeelden genoeg op het forum
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2011 19:16

Ander slot plaatsen wat de huisbaas doet is strafrechtelijk vervolgbaar.
is wat men noemt huisvredebreuk art 439 strafwet ev
Een eigenaar mag onder geen voorwaarden ( behoudens de wettelijke redenen) in uw woning komen.
Hij zal indien het zonder uw toestemming is over een gerechtelijk bevel moeten beschikken.
U stelt hem in kennis met een AS dat hij buiten moet blijven.. brief ook via gewone post. Indien wordt vastgesteld dat hij weer is binnengeweest kan je klacht indienen.
In feite kan je nu al klacht tegen onbekende indienen wegens inbraak / poging diefstal of indien je kan bewijzen dat de huisbaas is binnengeweest wegens huisvredebreuk bij dag met valse sleutel. Dat is nl zijn sleutek gezien gebruikt zonder toestemming

" Het binnendringen in een woning tegen de wil van de bewoner is strafbaar, tenzij in de gevallen waar de wet het toelaat of op bevel van de overheid.
Er zijn 2 mogelijkheden:

huisvredebreuk met bedreiging of geweld of door middel van braak, inklimming of valse sleutel.
Verzwarende omstandigheden zijn: feiten gepleegd bij nacht of in bende (( 2of meer personen) of gebruik van wapens ( een mes)

Gevangenisstraf van 15 dagen tot 2 jaar en geldboete van 26 tot 300( lees €) geval van verzwarende omstandigheden kunnen deze straffen oplopen tot een gevangenisstraf van 5 jaar en een geldboete van 500 € (steeds te vermenigvuldigen met de opdeciemen).

U kan dus zonder probleem ineens aangifte doen.

Let wel het gewoon binnenkomen is niet in de SW opgenomen en dus niet strafbaar.

PS als uit uw vaststelling zou blijken dat de huisbaar vb uw PC verplaatst heeft of uw haarborstel dan kan met spreken van poging diefstal.

Reclame

mava105

#4 , 28 mar 2011 19:53

(Slot vervangen. (ASAP)
Niet het slot maar de cylinder moet worden vervangen. Een werkje van amper 5 minuten en geen schade aan de deur (tenzij je natuurlijk een gediplomeerd knoeier bent)

Franciscus

#5 , 28 mar 2011 20:42

mava105 u hebt uiteraard overschot van gelijk :roll:

Vandebos

#6 , 28 mar 2011 21:04

hmm indien nodig, ik ken wel een aantal gediplomeerde knoeiers die bovendien ook nog geregistreerde aannemers zijn... :evil:

@ michelle:

- cilinder vervangen.
- verhuurder aangetekend in gebreke stellen wegens het onrechtmatig betreden van het pand
- klacht deponeren bij politie wegens huisvredebreuk en inbraak.

Bij einde huur ofwel oude cilinder terugplaatsen ofwel huisbaas x sleutels van nieuw slot geven. persoonlijk raad ik steeds aan het oude slot terug te plaatsen (huisbaas heeft meer sleutels dan jij ontvangen hebt) om de heel eenvoudige reden dat je de nieuwe cilinder dan in je nieuwe woonst kan plaatsen en iedereen die een sleutel heeft (ouders, partner, familie, kinderen) hier dan geen enkele last van ondervinden.

Fore

#7 , 28 mar 2011 21:12

pff, denk maar dat ik een grote disclaimer ga plaatsen standaard onder alles wat ik zeg.

Geef precies alleen maar foute info :p
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

EvilFreD

#8 , 28 mar 2011 21:26

(Slot vervangen. (ASAP)
Niet het slot maar de cylinder moet worden vervangen. Een werkje van amper 5 minuten en geen schade aan de deur (tenzij je natuurlijk een gediplomeerd knoeier bent)
Tenzij het een klavierslot is.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus

#9 , 28 mar 2011 21:51

neen hoor ... enkele andere hebben 'iets' meer ervaring in de branche gezien ze er mava105, vandebos, en mijzelf via verschillend disciplines er 'redelijk' veel van afweten en redelijk wat trucjes van de 'foor' kennen om af te stoppen.

Vandebos

#10 , 29 mar 2011 09:38

En met huurders van divers ... Pluimage soms toch wel, laten we zeggen, unieke ervaringen zijn tegengekomen... Dat en kritisch lezen van verscheidene bronnen... Ohhh ja en in het begin durven fouten maken. :mrgreen:

svermassen

#11 , 04 apr 2011 13:30

Hadden we ook aan de hand.
We hebben hem toen eens van antwoord gediend, maar sindsdien had hij dat nog eens geprobeerd.
Cylinder toen maar vervangen om dit te vermijden.

gvm

#12 , 04 apr 2011 13:44

't is anders erg makkelijk om als verhuurder zulke situaties te vermijden. elke huurder krijgt van mij naast een nieuwe wc-bril ook een nieuwe cilinder, die ze zelf uit de verpakking mogen halen, en nadien mogen ze een papiertje tekenen waarop staat dat ze zelf hebben vastgesteld dat het om een nieuw slot gaat waarvan ik geen sleutels heb achtergehouden. 't voorkomt een hoop gezeik.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

svermassen

#13 , 04 apr 2011 13:50

't is anders erg makkelijk om als verhuurder zulke situaties te vermijden. elke huurder krijgt van mij naast een nieuwe wc-bril ook een nieuwe cilinder, die ze zelf uit de verpakking mogen halen, en nadien mogen ze een papiertje tekenen waarop staat dat ze zelf hebben vastgesteld dat het om een nieuw slot gaat waarvan ik geen sleutels heb achtergehouden. 't voorkomt een hoop gezeik.
Gewoon een beetje normaal gedragen als verhuurder doet ook wonderen.
Als je binnen moet zijn, kan je dat ook telefonisch afspreken vind ik.
Maar inderdaad is jou idee nog niet zo slecht, zouden ze moeten verplichten ;-)

Akuma

#14 , 04 apr 2011 13:52

Gij zijt een droom huisbaas.Waar was je toen we je nodig hadden? :mrgreen:

Vandebos

#15 , 04 apr 2011 14:03

Ik hou tegenwoordig gewoon geen sleutels meer bij wanneer het pand verhuurd wordt. Je bent toch verplicht via vonnis te werken als het misloopt en als de huurders wensen dat ik hen 10 jaar of meer achtervolg met de kosten van hun wangedrag heb ik daar absoluut geen probleem mee. Vandaag nog een deurwaarder achter een zes jaar oud vonnis aangestuurd... Dat kost die huurders in vgl. meer dan mij. Zeker als ook hun nieuwe huisbaas dit "toevallig" te horen krijgt.

Vroeg of laat leren die losers wel... (record is momenteel 9 jaar en 14 adressen maar betaald hebben ze, tot de laatste cent)

Terug naar “Huren”