kosten volledig gebouw

graziellam83
Topic Starter

kosten volledig gebouw

#1 , 29 mar 2011 10:11

Sinds 2008 woon ik een appartementblok met 9 appartement.
Elk jaar rond deze periode, krijg ik een afrekening voor de verwarming en het waterverbruik, lift en dit jaar moet ik nog eens extra 1642,25€ betalen voor kosten volledig gebouwen. Volgens zijn getypte brief moeten de mede-huurder ook hetzelfde bedrag betalen. Nu hebben we wel vorige zomer allemaal nieuwe tegels gekregen op ons terras maar heb hier ook nooit brief van gekregen dat die zou gebeuren via geburen heb ik dit vernomen. Kosten aan gebouw is toch niet voor huurders? Of zie ik dit verkeerd? vorige maand belde hij mij op dat hij mijn ramen wel zou vervangen aangezien hij die van het leegstaand appartement zal doen en als ik nieuwe raam wil dat ik elke maand 20 of 40€ zou moeten opleggen. 20€ als ik enkel voorkant zou willen laten veranderen en 40€ voor de voorkant en achterkant. dit mag toch ook niet?

in zijn brief van vorig jaar was er iets van een 420€ aangerekende voor algemene kosten. Wij hebben een kuisvrouw die om de 14dagen of 3 weken de gangen en trappen komt kuisen. Vond het een wat normaal bedrag?

Mag ik hem gewoon bellen en vragen voor detailfactuur of moet dit via brief?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 mar 2011 10:43

Je doet dit best via brief om nadien een bewijs te hebben dat je het gevraagd hebt.

Als je me via pb een email adres bezorgt, zend ik je een documentje door dat de algemeen gebruikte voorstellen voor het verdelen van kosten tussen eigenaars en bewoners opsomt.

Lees eens nauwkeurig je contract door wat betreft de algemene kosten, staat hierin dat je een jaarlijks voorschot betaalt of een vast maandelijks bedrag?

graziellam83
Topic Starter

#3 , 29 mar 2011 10:59

ik betaal maandelijks een voorschot voor de verwarming en het water endus blijkbaar ook voor het onderhoud van het gebouw. Heb het daarnet teruggevonden in mijn contract. Wat er wordt bedoelt met onderhoud van het gebouw wordt nergens gespecificieerd.

Ergens in het contract staat vermeld:
De verhuurder zal instaan en voor zijn rekening nemen het onderhoud van de buitenzijde van het verhuurde goed, zoals daken, dakwateraflopen, dakgoten, buitenschilderingen, alsmede instaan en betalen van de onroerende voorheffing op het gehuurde gesteld of later te stellen.

artikel 19: De huurder zal instaan en voor zijn rekening nemen de kosten van verbruik van lift, lichtminuterie, deuropener, parlofoon, gemeenschappelijke water en electriciteitsverbruik. De huurder zal instaan voor het onderhoud van de trap gaande van het gelijksvloer tot op de 1ste verdieping alsmede het palier aldaar, wekelijks en in gemeenschappelijk overleg met de mede-bewoners van dezelfde verdieping ofwel zal hij naargelang de beslissing van de verhuurder hieromtrent zijn deel betalen in de kosten van het onderhoud der algemene delen in het gebouw.

Herstellingswerken aan kelder is dit voor huisbaas of voor mij. Vochtige kelder en probleem is nog steeds niet opgelost. Kan niks in kelder bewaren of het is beschimmeld

Reclame

Vandebos

#4 , 29 mar 2011 11:49

U bent op dit adres gedomicilieerd? Dan is het u laten betalen van de onroerende voorheffing sowieso al onwettig.

j.demoor

#5 , 31 mar 2011 09:57

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd. In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.”(Burgerlijk Weboek=B.W.).

“Art.7.§ 1. Onverminderd artikel 8 kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien...Hij(=de rechter) kan tevens een verhoging van de huurprijs toestaan aan de verhuurder die bewijst dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed met ten minste tien percent van de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs is gestegen ten gevolge van werken die op zijn kosten in het gehuurde goed zijn uitgevoerd...”(Woninghuurwet 20 februari 1991)

‘Nu hebben we wel vorige zomer allemaal nieuwe tegels gekregen op ons terras’ en ‘dat hij mijn ramen wel zou vervangen’ volstaat dus niet om de huurprijs te herzien
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”