Huurwaarborg

Tom&Lincy
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 01 apr 2011 16:59

Beste,

Wij hebben 3j gehuurd en zijn nu 3maand verhuist naar onze nieuwe woonst.
Doch wij hebben nog steeds onze waarborg niet terug gekregen.

Even een schets van de situatie.

Bij de plaatsbeschrijving vond het immokantoor dat het appartement niet voldoende gereinigd was.
Dus na de plaatsbeschrijving hebben wij nog maar eens alles gekuist.
Helaas was dit weer niet voldoende ?? om van alle problemen af te zijn zijn wij ingegaan op een minnelijke schikking, om zo snel onze waarborg terug te krijgen.

Na het betalen van deze hadden we 3weken later nog steeds niets ontvangen.
Wij nemen contact met het immo-kantoor deze verwijst ons door naar de verhuurder.

De verhuurder beweert nu dat het velux raam in een kamer volledig rot is en moet vervangen worden uiteraard op onze kosten.

Kunnen wij hier iets aandoen, de verhuurder is namelijk van alle markten thuis...

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2011 17:14

Staat er iets van opmerkingen op de uitgaande plaatsbeschrijving? Wie heeft deze plaatsbeschrijving allemaal ondertekend?

mava105

#3 , 01 apr 2011 19:44

Onderhoud van de ramen of Veluxraam is steeds tlv de verhuurder, buiten het kuisen van de ruiten dan. Op 3 jaar huur kan je geen veluxraam rot krijgen. Dat is het gevlog van jarenlang gebrek aan onderhoud.
Eigenaar onmiddellijk aangetekend in gebreke stellen en opvorderen de HWB binnen de 14 dagen integraal + intrest, terug te betalen. Anders naar de vrederechter stappen.

Reclame

Vandebos

#4 , 01 apr 2011 20:22

In uw AS vriendelijk verwijzen naar:

- art 1754-1755 BW
Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.

Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.
dat de schade van een rot venster onmiskenbaar valt onder art 1755BW.

- Hem erop attent dat er een getekende onderlinge overeenkomst is die hij niet respecteert, dat bij gebrek aan storting van de waarborg inclusief de gekapitaliseerde rente op rekening 123-4567891-23 binnen de 10 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven overeenkomstig de wetgeving op communicatiemedia dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn om zonder verdere voorafgaandelijke waarschuwing op zijn kosten een geding aan te spannen om de volledige vrijgave van de waarborg middels vonnis te bekomen.

Zal wel wakker schieten.

Tom&Lincy
Topic Starter

#5 , 01 apr 2011 21:30

In de plaatsbeschrijving staat niet van dat raam..
Maar mij is nu wel duidelijk dat de verhuurder en immokantoor samenwerken.

Alvast bedankt voor de reacties, maandag gaan we dit aanpakken en hopend zijn we eindelijk van dit gedoe verlost.
Wat mij het meeste stoort is dat we steeds correct gehandeld hebben tegen over de verhuurder (correct betaald, problemen zelf opgelost enzo..) waarom nu al die problemen is voor ons een raadsel.

Nogmaals bedankt iedereen..

Gr
Tom

Tom&Lincy
Topic Starter

#6 , 13 apr 2011 16:02

Beste,

De aangetekende brief verstuurd zoals eerder vermeld.
Als reactie kregen wij een offerte in de bus voor het plaatsen van een nieuw velux raam totaal prijs = 1000€ maw de waarborg.
Onderaan de brief staat vermeld
* Velux heeft maandenlang, zelf jaren opengestaan waardoor er veel water op de onderkant van het raam is ingedrongen....

Deze zin is toch de reinste onzin, maar wat kan ik hier tegen beginnen.
Vredegerecht heb ik geen schrik van ik sta recht in mijn schoenen, maar helaas ben ik daar niet zo in thuis.
De mensen die mijn waarborg willen helaas wel.

Mvg

mava105

#7 , 13 apr 2011 16:29

Beste,

* Velux heeft maandenlang, zelf jaren opengestaan waardoor er veel water op de onderkant van het raam is ingedrongen....
Indien de verhuurder dit kan bewijzen, zwart op wit, zal je moeten betalen.
Uit "40 vragen en antwoorden over huurschade" vanJohan Vanvolsem, uitgeverij KLUWER:
Onderhoud en vernieuwing van dakramen vallen tlv de verhuurder, tenzij de fout van de huurder bewezen is (bvb openstaand dakraam......of dakraam voorzien van een kliksysteem dat niet werd ingeschakend.

Drone

#8 , 13 apr 2011 16:46

Beste,

Indien de verhuurder dit kan bewijzen, zwart op wit, zal je moeten betalen.
Uit "40 vragen en antwoorden over huurschade" vanJohan Vanvolsem, uitgeverij KLUWER:
Onderhoud en vernieuwing van dakramen vallen tlv de verhuurder, tenzij de fout van de huurder bewezen is (bvb openstaand dakraam......of dakraam voorzien van een kliksysteem dat niet werd ingeschakend.

dan zal de verhuurder/immo elke dag meerdere keren foto's hebben moeten trekken om toch maar enige bewijslast te hebben lijkt me . . . :|

door gewoon te zeggen dat het de fout van de huurder is, is enige fout vanwege de huurder nog niet bewezen.

Tom&Lincy
Topic Starter

#9 , 13 apr 2011 17:34

@ mava : Ooit al is iemand geweten die altijd zijn raam laat openstaan ? regen, vrieskoude, warmte,insecten dit raam bevind zich in de slaapkamer.
Wij hebben alle 2 last van allergieën(kan ik wel bewijzen) dus dat raam was meer dicht dan open. alsook was er onderaan het raam een vijver, aan insecten geen gebrek.

Vandebos

#10 , 13 apr 2011 19:06

Vredegerecht is de enige optie die overblijft.

mava105

#11 , 13 apr 2011 19:56

@ mava : Ooit al is iemand geweten die altijd zijn raam laat openstaan ? .
Tijdens mijn beroepsloopbaan als beheerder van een 1.200 handelspanden in groot-Antwerpen, heb ik honderden dakramen tegengekomen die al meerdere jaren open stonden, zelfs zonder glas, omdat het hout dermate rot geworden was dat het eruit viel.
Zelfs in een slaapkamer moet je een veluxraam sluiten als het regent.
Destijds nam ik van al die gevallen van huurschade foto's om eventuele latere discuties en/of procedures te documenteren. Spijtg genoeg heb ik ze moeten achterlaten bij mijn werkgever bij mijn opruststelling, maar die zouden op dit forum niet misstaan hebben als voorbeels van wat er allemaal mogeljk is bij huurschade.
Veel mensen zouden het niet voor mogelijk houden.
VDB zal dat kunnen bevestigen.

tianneke

#12 , 13 apr 2011 20:53

De vorige huurders lieten het slaapkamerraam enkele jaren openstaan...kostenplaatje aan raam 320 euro (dat we zelf mochten betalen wegens te veel andere schade) dus ja er zijn mensen die geen respect hebben voor andermans eigendom.

Vandebos

#13 , 13 apr 2011 21:01

Ik heb al eens over gedacht om een aantal verhuurders hier en op andere fora naar hun persoonlijke top tien te vragen van mishandeling van huurpanden. Soms hou je het effectief voor onmogelijk wat je kan tegenkomen.

Vandaag in een flat die vrij is gekomen na interventie van de deurwaarder gaan kijken na de ontruiming:

- oven, keukenkasten, afwasmachine, afwasbakken zijn gebruik als vuilbakken. De leiding van de afwasbak is tot voorbij het bezinkselstuk (die appendix beneden eraan vast, kan niet op de naam van dat onding komen) solide vol.
- bad en douche zijn als toilet gebruikt. (naar de hoeveelheid te schatten meerdere dagen/personen)
- elektriciteit is om teller heen geleid.
- alle plinten zijn verdwenen.
- deur naar terras verdwenen.

glasvezel en verf, daar spreek ik zelfs niet over...

maar soit dit terzijde. Feit blijft dat de enige wijze om dit te betwisten blijft via het vredegerecht te passeren.

Free_ltd

#14 , 13 apr 2011 21:29

Ik ken de situatie nu niet helemaal, maar kan u wel zeggen dat een Veluxraam op 3 jaar tijd niet rot kan zijn. reden waarom dat hout gaat rotten, is condens. Dat komt door een slechte isolatie en verluchting van de ruimtes. Dus kan de reden hiervan al zijn dat het dak niet of onvoldoende geïsoleerd is.

Verhuurders zijn er altijd vies van om borg terug te betalen. wij hebben 1.2 jaar in een appartement gewoond. Het schilderwerk was een ramp, maar de maandelijkse huurprijs in orde. Wij hebben dan alle kamers opnieuw perfect geschilderd, en het appartement zo wat frisser gemaakt. Het voordeel voor hen was dat het pas 2 weken terug te huur stond en al terug verhuurd.

Toen kwam de staat van vergelijking. Huisbazin was oud madammeke van in de 80, stinkend rijk, en bekend om haar pinnigheid. Moet wel zeggen, telkens er iets scheelde, stond er meteen iemand aan de deur. Ze kwam dus met haar dochter en was er dus maar 1 discussiepunt waardoor ze de hele borg wilde inhouden. 6 gaatjes die we geboord hadden voor rekken op te hangen. Deze waren volledig gedicht en overschilderd in dezelfde kleur als het papier. Ge moest al goed zien om het te vinden, maar zo waren ze wel. Dus moesten we offerte van de schilder afwachten, terwijl we achteraf gezien hebben dat ze alles zelf gedaan hebben. Sjacheraars :lol:

Er was een lek geweest in de badkamer. Het water liep achter de tegels en doordrong de muur naar de living waar onze dure kast stond. Hele zwarte plek op muur en ook de achterwand van onze kast beschadigd, maar langs achter ziet ge dat niet. Ik heb toen alles opnieuw afgekit en terug bijgeschilderd waardoor het probleem opgelost was. Dus op het moment dat ze over die gaatjes en waarborg begonnen zei ik: 'Geen probleem, onze kast heeft €1500 gekost, dus betaal ons dan maar die €200 verschil', en onze advocaat zou dat wel verder afhandelen. Toen begonnen ze al anders te piepen. Wij moesten op dat moment nog 2 maanden wederhuringsvergoeding twv €1300 waarvan ze schrik hadden dat we ze niet zouden betalen. Dus hadden we afgesproken dat we direct bij vrijgave van de borg, die vergoeding zouden betalen. Paar dagen erna brieven in de bus en hebben we betaald. Daarna nog een briefje van het madammeke: 'Dank u dat jullie zo betrouwbare huurders waren'. :lol: :lol: :lol:

Om een lang verhaal kort te maken. Verhuurders willen altijd de borg inhouden omdat ze altijd wel iets moeten opknappen voor de volgende verhuurder. Eveneens kost dat immokantoor ook nog eens telkens geld dat ze zo willen recupereren.

Tom&Lincy
Topic Starter

#15 , 05 mei 2011 21:12

Morgen heb ik een gesprek met immo en verhuurder, zal uw eerste zin zeker aanhalen bedankt.

Morgen meer ...

(ps : wij hebben ook de huurdersbond aangesproken, ik moet eerlijk zeggen dat dit een behoorlijke teleurstelling was.
Had enkele goede tips verwacht maar niets was minder waar, buiten bedenkelijk kijken bij mijn uitleg en dingen zeggen die ik hier ook kan vinden was er niets aan.
Lidgeld betalen dat was het belangrijkste en derest was onder het motto : red jezelf ...)

Terug naar “Huren”