afrekening verwarming 2 jaar na verlaten huurappartement

Lboogie
Topic Starter

afrekening verwarming 2 jaar na verlaten huurappartement

#1 , 04 apr 2011 11:22

Beste,

Van september 2006 tot september 2009 hebben mijn partner en ik een appartment gehuurd. Wij betaalden maandelijks een vast aandeel in de kosten van de mazout voor het appartementsgebouw, en zouden driemaandelijks een afrekening krijgen. Eind 2006 hebben we effectief een afrekening gekregen; de volgende jaren hebben wij daar nooit nog iets van gezien. In 2007 en 2008 hebben wij verschillende keren contact gehad met het immokantoor met de vraag om een afrekening te kunnen krijgen. Telkens werd ons gezegd dat deze onderweg was, maar we hebben nooit iets ontvangen. Toen wij in 2009 uiteindelijk de huur hadden opgezegd omdat we een huis gingen bouwen, werd heel moeilijk gedaan over de terugbetaling van de borg. Bij de plaatsbeschrijving werden geen nieuwe gebreken vastgesteld, maar men wou de borg houden tot de afrekening van de nutsvoorzieningen was gebeurd. Opnieuw volgde een hele reeks telefoontjes en brieven en emails om dit proces te bespoedigen. Uiteindelijk hebben we ook contact gehad met de persoon die de meterstanden moest opnemen, en deze vertelde ons dat hij slechts 1x per jaar de meterstanden kon opnemen, omdat deze zich in een afgesloten deel van de kelder bevond en daar dus speciaal iemand van het immokantoor moest laten voor komen. Dit zou plaatsvinden in maart 2010. Hij vertelde ons ook dat het dus heel moeilijk zou zijn om ons aandeel voor het jaar 2009 te bepalen, en dat er waarschijnlijk gewoon 9/12 van het jaarbedrag zou worden doorgerekend. Uiteindelijk heb ik een aangetekend schrijven verstuurd naar het Immokantoor waarbij ik mij niet akkoord verklaarde met het feit dat zij de borg niet wilden vrijgeven, omdat een borg dient voor schade aan het pand en niks te maken heeft met de nutsvoorzieningen. In september 2010 is de borg dan uiteindelijk vrijgegeven, met interest.

Vorige week vrijdag kregen wij plots dan toch nog een afrekening; we zouden nog 340 euro moeten betalen voor de jaren 2007 tot 2009. Nu stelde ik mij volgende vragen:

- kan dit zomaar zo lang na datum? Vooral dan omdat een deel van de kosten reeds dateert van 2007?
- kunnen zij hier zomaar een bedrag op plakken zonder dat wij zelf ooit zicht hebben kunnen krijgen op de meterstanden?
- is het toegestaan om ons voor 2009 9/12 van het jaarbedrag te laten betalen, ook al heeft de nieuwe huurder de wintermaanden gehad en dus waarschijnlijk veel meer verbruikt dan wij?

Op zich kan ik mij wel neerleggen bij het bedrag, maar we hebben tijdens onze huur van het appartement ongelooflijk veel problemen gehad met het immokantoor (ook bvb. bij technische problemen moesten wij soms meer dan een half jaar wachten voor iets eindelijk werd opgelost) dat ik niet zomaar wil betalen zonder eerst navraag te doen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2011 11:34

Uiteindelijk hebben we ook contact gehad met de persoon die de meterstanden moest opnemen, en deze vertelde ons dat hij slechts 1x per jaar de meterstanden kon opnemen, omdat deze zich in een afgesloten deel van de kelder bevond en daar dus speciaal iemand van het immokantoor moest laten voor komen.
Als U een huurcontract had met het immokantoor, dan is het mede hun verantwoordelijkheid dat de meteropnames correct gebeuren. Zij kunnen zich dan ook niet verschuilen achter het feit dat hier een medewerker speciaal voor zou moeten langs komen, het is verdorie een deel van hun job.
- is het toegestaan om ons voor 2009 9/12 van het jaarbedrag te laten betalen, ook al heeft de nieuwe huurder de wintermaanden gehad en dus waarschijnlijk veel meer verbruikt dan wij?
Traditioneel begint de winter op 21 december, klimatologisch op 1 december. De nieuwe huurders hebben dus één derde van de winter van 2009 gehad terwijl U aan het begin van het jaar met de maanden januari en februari ook twee wintermaanden heeft gehad.

Lboogie
Topic Starter

#3 , 04 apr 2011 11:47

Bedankt voor de info. Klopt inderdaad wel dat wij ook nog een deel van de wintermaanden hebben gehad. Ik vind persoonlijk ook dat dit allemaal niet kan... geloof mij, mocht ik alles vertellen wat wij hebben meegemaakt met dit immokantoor dan schrijf ik tien bladzijden vol. Maar ik wil voornamelijk weten of ik dit nu gewoon moet betalen of niet... ik weet niet of ik een poot heb om op te staan.

Reclame

Turaki

#4 , 04 apr 2011 12:01

Staat dat van die 3-maandelijkse afrekening in het contract? Dan kan u eisen dat ze deze voorleggen van de ganse periode dat u daar verbleef. Voor de jaren 2007 en 2008 maakt dit echter geen verschil, daar het uiteindelijk bedrag daar niet zou verschillen. Voor 2009 zou dit wel een verschil kunnen betekenen (mogelijks wel in uw nadeel, maar dat kan pas blijken uit de meterstanden die 3-maandelijks dienden opgenomen te worden).
U kan de afrekening aangetekend betwisten voor het bedrag van 2009 (de rest betaald u wel, betalingsbewijs bijsteken), met in bijlage het deel uit uw huurcontract betreffende de 3-maandelijkse afrekeningen, en vraagt u om deze afrekeningen als bewijs van het verschuldigde bedrag.

Joeri_J

#5 , 04 apr 2011 12:13

Een gedetailleerde berekening vragen met eenheidsprijzen, meterstanden, etc.

Daarmee kan je zelf per jaar kijken hoeveel alles was, en kan je zoals Turaki zegt het gedeelte waarmee je niet akkoord bent 'betwisten'

Terug naar “Huren”