In 2009 sloot ik met mijn huisbaas een huurcontract van 1 jaar af met stilzwijgende verlenging. In het contract was geen provisie voorzien voor algemene kosten. De huisbaas zou enkel eenmaal per jaar een afrekening sturen voor algemene kosten. De waarborg werd cash betaald - ik weet dat dat niet verstandig was, maar de huisbaas gaf voor de vorige huurder geen problemen en ik was zeer wanhopig op zoek naar een woonst - en dat staat ook zo op het contract vermeld.
Nu heb ik mijn contract opgezegd. De huisbaas wil echter mijn waarborg niet terugbetalen zolang de afrekening van de watervoorziening niet in orde is. Ik heb echter nooit een afrekening ontvangen, noch van hem, noch van de syndicus. Die laatsten beweren dat ze de rekening naar de huisbaas hebben doorgestuurd. Die afrekening bedraagt maar liefst 248 euro, en is voor alle appartementen in het blok hetzelfde forfaitaire bedrag, ongeacht het aantal bewoners en het verbruik.
Bovendien wil de huisbaas dat ik nu nog iets betaal voor de algemene kosten, hoewel hij daar nog nooit een afrekening voor gestuurd heeft en de vorige huurder zijn volledige waarborg terugkreeg, zonder afrekening van algemene kosten of watervoorziening. Dit terwijl ik zelf alle elektrische verwarmingstoestellen heb vervangen, en zo de huisbaas alle gepresteerde manuren en transportkosten voor deze toestellen heb uitgespaard.
Het komt erop neer dat ik van mijn 800 euro waarborg na aftrek van al deze kosten nog 240 euro zou overhouden.
Mijn vraag is nu of ik wettelijk gezien iets kan doen tegen deze praktijk en mijn volledige bedrag kan terugeisen?
[Naam verwijderd, lees regels forum:Vandebos]