Ook problemen met verhuis.

joey001
Topic Starter

Ook problemen met verhuis.

#1 , 07 apr 2011 14:08

Dag,

Ook ik ondervind problemen met mijn verhuis van een appartement naar een woning.
Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen ui te leggen.

Mijn vriendin en ik huren een appartement sinds 01/01/2010 met duur van 3 jaar.
Nu wouden wij verhuizen aangezien we hier al redelijk wat dingen hebbe voorgehad.
We zijn mondelijk overeengekomen dat wij er eerder uit mogen en als we ander huurders vinden (wat gebeurd is) wij de borg terug kregen.

Er is nergens een schrijven van wanneer wij eruit moeten.
We moeten half mei huur nog betalen en de andere huurders komen er de 15de mei in.
Nu wil zei dat wij er eerder uit gaan vb de 8ste zodat zij (omdat ze dit wilt,niet door schade of dergelijk) hier opnieuw wilt verven en dergelijk.

Wij hebben mondelijk gezegd van normaal zijn we er dan uit want de 2de verhuizen wij naar onze nieuwe woonst.
Nu wouden wij stroom en water omzetten vanaf de 4de mei omdat wij de 3de alles nog gaan poetsen.
Echter weigert zij dit en wilt dat wij op onze kosten houden tot en met de 8ste ook na vermelding dat wij er na de 3de niet meer komen.
Ik weet het this geen drama maar stel...ze beginnen eerder aan de werken en laten een kraan lopen of overal constant de lichten branden en dergelijk.
Ook zei ze toen ik belde )om overeen te komen van een overname) dat als bv de wc vuil achter blijft ze dit zal aanreken.

Onze vraag is nu: wat kunnen/mogen wij doen en wat kan/mag zij aanreken?

Ik heb navraag gedaan en stroom op zeggen kost ons niks en de leverancier regelt dan alles.
Water kost 41 euro.
Dit is in onze ogen geen probleem.

Mogen wij een document opstellen en alsde huisbaas komt voor de plaatsbeschrijving dit laten onderteken en anders dreigen om er tot en met de 14de in te blijven?
In het documebnt wou ik volgende ongeveer zetten:
Welke schade er zou zijn,hoeveel dit kost,hoeveel borg wij terug krijgen en tegen wanneer deze terug gestord moet worden.

Dit is onze 1ste x dat wij huren en...het valt nu echt tegen.
Dit is de laatste mail die ze stuurde na mijn telefonisch contact met haar i.v.m. opzeggen water en stroom:

Dag

Beschikken over juiste info kan veel discussies verhinderen. Graag wil ik van jullie vernemen wanneer jullie het appartement verlaten en ons de sleutel overhandigen. In een eerder gesprek heeft U ons gezegd dat jullie de zevende zouden vertrekken en daarop heb ik mij ook verder gebaseerd. Vanaf het moment dat jullie ons de sleutel overhandigen en het appartement onderhouden achterlaten zijn wij bereid om het watercontract over te nemen.

Ik hoop dat jullie hiermee akkoord kunnen gaan.

De info waar ik niet overbeschikte was de prijzen van het afsluiten.
Wij hebben altijd op tijd betaald gehad en het hier goed onderhouden.

Alvast bedankt voor de raad.
Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gvm

#2 , 07 apr 2011 14:12

lastige situatie omdat er niets op papier staat. probeer iets overeen te komen, zet dat op papier, en laat de verhuurder tekenen.
de huidige situatie verzandt snel in een kat- en muisspelletje, met eventueel nefaste gevolgen als jullie zomaar het pand zouden verlaten zonder overeenkomst.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

joey001
Topic Starter

#3 , 07 apr 2011 14:47

Daarmee dat ik een papier op wil laten stellen (kennis van ons is advocaat en wil dit wel doen)
met dit er in vermeld:welke schade er zou zijn,hoeveel dit kost,hoeveel borg wij terug krijgen en tegen wanneer deze terug gestord moet worden.

Maar heb ik het recht om te blijven tot de 14de indien de huisbaas weigerd?
Of mag ik het slot vervangen en pas de 14 's avonds bv het ode terug zetten?

Heb geprobeerd om een overeenkomst te bekomen,daarmee dat ik van mijn kant ook wou instemmen om eerder te vertrekken ook al betalen wij nog een halve maand.
Maar als de hisbaas nu opeens er een spel van maakt...wil ik er niet in mee gaan en zeggen van als u dit niet ondertekend blijf ik er tot en met de 14de in.

Reclame

Lightning

#4 , 07 apr 2011 14:51

Laat het initiatief voor het vaststellen van huurschade aan de verhuurder. Maak in geen geval zelf een lijst op met schade die u erkent. u wil namelijk graag uw volledige borg terug, nietwaar?

gvm

#5 , 07 apr 2011 14:54

'k zou sowieso al beginnen met een aangetekende opzegbrief, en een aangetekend schrijven waarin je de gemaakte afspraken en overeengekomen termijnen bevestigt.
zoals ik de zaak nu begrijp is er geen wettelijke opzeg gebeurd.

joey001
Topic Starter

#6 , 07 apr 2011 14:58

Jawel we hebben ook een aangetekend schrijven van opzeg gedaan de dag na de mondelinge overeenkomst dat wij er eerder uitmochten.
Normaal moesten wij er dan (na 3maanden) op 1juni uit.
Door dat wij andere huurders gevonden hebben is er een regeling getrefd dat wij half mei moeten betalen en de nieuwe huurders hun contract begint op 15 mei.

gvm

#7 , 07 apr 2011 15:04

bevestig dan op z'n minst die regeling via een aangetekend schrijven, beter iets dan niets.

joey001
Topic Starter

#8 , 07 apr 2011 15:09

Maar moet ik dan in die brief zetten dat wij bliven zitten tot en met 14 mei?

gvm

#9 , 07 apr 2011 15:45

niemand houdt je tegen de sleutels pas op 31 mei te overhandigen.

joey001
Topic Starter

#10 , 07 apr 2011 15:46

Aangezien wij maar een halve maand huur moeten betalen (wat ook nergens staat). denk ik dat dat max de 15de is.
En de ander hun contract bergint ook op de 15de.
Alvast bedankt voor de gegeven info.

Vandebos

#11 , 07 apr 2011 16:00

U geeft de eigenares de keuze, ofwel overname documenten water en stroom op het ogenblik dat je eruit gaat (8ste of 15de) ofwel sluit u de nutsvoorzieningen af de dag dat u eruit gaat. Aan haar de keuze.

Nodeloos te zeggen dat u er zelf voor zorgt een zo uitgebreid mogelijke beschrijving te maken van het pand voor u eruit vertrekt? (foto's detail op papier etc etc) Kwestie van uzelf te beschermen mocht mevrouw nadien moeilijk doen. (dus ook foto's van toilet, bad, oven, gasvuur, dampkap, wasbak)

joey001
Topic Starter

#12 , 07 apr 2011 16:08

Ik heb haar de keuze gegeven om de 4de (aangezien wij de 3de nog alles willen poetsen) over te nemen en ze weigerd dit,
dus heb ik ook gezegd dat ik het dan ging laten afsluiten.
Maar vrees nu dat zij ons gaat nekken en moeilijk gaat doen i.v.m. schade of vuil of dergelijk.
Zoals ze al begon van...als de wc vuil is reken ik dit aan.

Daarmee dat ik zo een brief wou laten opstellen en dan haar de keuze geven van: of wel tekend ge en krijgen wij onze borg dan terug of wel gaan wij er de 15de pas uit.

Ook is zij vorige week al met een verver hier geweest om alles te bekijken en hebben zij ook al een datum afgesproken wanneer die zou komen.
Normaal de 10de.
Maar weet niet of zij eerder hier ook al enkele dingen wilt doen.
Maar als ik alles afsluit hebben degen die hier komen werken geen stroom en water.

Daarmee vermoed ik dat zou ons dan wilt terug pakken op onze waarborg.
Dus als ik dan eis van dat te tekenen heeft ze niet veel keuze of wel kan er ook niks gedaan worden voor de 15de en dan komen de ander er al in.

Weet niet of ik er goed aan doe maar..heb proberen te onderhandelen en wil gewoon geen spellekes en alles op papier hebben van hoeveel we terug krijgen en wanneer.

Lightning

#13 , 07 apr 2011 16:21

Ik snap eigenlijk niet waarom u er zo'n potje paniekvoetbal van maakt. De verhuurder stelt toch zelf voor om de 7de de sleutels te overhandigen en de tellers over te nemen. De plaatsbeschrijving kan u op dat moment ook samen maken en ondertekenen. Daaruit zal dan moeten blijken of u een gedeelte van uw borg zal moeten laten vallen vanwege huurschade.
Beschikken over juiste info kan veel discussies verhinderen. Graag wil ik van jullie vernemen wanneer jullie het appartement verlaten en ons de sleutel overhandigen. In een eerder gesprek heeft U ons gezegd dat jullie de zevende zouden vertrekken en daarop heb ik mij ook verder gebaseerd. Vanaf het moment dat jullie ons de sleutel overhandigen en het appartement onderhouden achterlaten zijn wij bereid om het watercontract over te nemen.

Ik hoop dat jullie hiermee akkoord kunnen gaan.

joey001
Topic Starter

#14 , 07 apr 2011 16:35

Maar ZIJ neemt het niet over.
Ze wilt dat de volgende huurders dit overnemen.

Heb hun ook gecontacteerd en zij willen dit pas vanaf de 15de,wat logisch is aangezien ze er dan pas in gaan.
En ik moet de nodige documenten op tijd invullen om de verhuis te regelen.
Heb vandaag nog gebeld met de watermaatschappij en ten laatste 10dagen op voorhand moet dit doorgegeven worden.
Zij wilt dan de 7de danalles pas onderteken .
Maar aangezien de nieuwe huurders dat niet willen...loopt het vast.

Turaki

#15 , 07 apr 2011 16:43

Zowiezo geeft u uw meterstanden door op het moment dat u vertrekt aan uw leveranciers, ter afsluiting van uw contract. Neem fotos van de meters met een krant van die dag ernaast. Zo heeft u bewijs van de correcte meterstanden. Indien de eigenares niet aanwezig is, stuurt u haar aangetekend de meterstanden door, vergezeld van de fotos (misschien zelfs doen indien ze er is, indien ze niet akkoord gaat). Zorg ervoor dat u ook kan bewijzen dat ze akkoord gaat met uw vertrek die dag. Indien ze zelf geen contract afsluit om de periode te overbruggen, betaald ze rechtstreeks aan de netbeheerder het leegstand-tarief, wat een stuk hoger ligt dan de gewone.

Terug naar “Huren”