Huurder wil werken laten uitvoeren tijdens ons verlof

Deesman
Topic Starter

Huurder wil werken laten uitvoeren tijdens ons verlof

#1 , 08 apr 2011 11:25

Dag Allemaal,

Ikzelf huur een huis sedert ongeveer anderhalf jaar.
Een maand of 2 geleden liet de verhuurder weten (mondeling) een gasaansluiting te willen installeren in huis, een nieuwe boiler en radiatoren.
We lieten heb (mondeling) weten dat dit zeker geen probleem vormt doch dat wel wel graag enige tijd op voorhand zouden willen weten wanneer Eandis de gasaansluiting zou verzorgen en wanneer de chaufagist de boiler plus radiatoren zou kunnen komen plaatsen.
Hierbij vermeldden we onze geboekte reis met verlofperiode (8 april tem 17april) en lieten de verhuurder weten dat de werken liever niet in ons verlof zouden laten vallen.
Daar wijzelf of een famililied graag aanwezig zouden zijn bij uitvoering van de werken.
Gisteren liet de verhuurder weten dat de gasaansluiting in ons verlof gepland is, en dat de chaufagist in ons verlof de werken zou aanvangen.
Voor de gasaansluiting hebben we een bereidwillige gevonden die bereid is aanwezig te zijn, doch hebben niemand gevonden die aanwezig kan zijn wanneer de chaufagist begint.
We zijn ook niet happig om de sleutel aan de huisbaas te geven hiervoor.

Kunnen we de werken van de chaufagist weigeren ?
Momenteel hebben wij warm water via een goed werkende elektrische boiler en gebeurt de verwarming via kachels.
Naar mijn mening betreft dit dan ook niet dringende werken. Wij wensen eigenlijk ook die werken niet....

Het contact met de huisbaas (oude dame) en de schoondochter van de huisbaas (die de teugels in handen heeft) is niet goed meer.
Wijzelf zijn altijd rustig gebleven doch de huisbaas en de schoondochter intimideren ons, dreigen met het inschakelen van een advocaat, het opzeggen van het contract, kleineren ons en zeggen dat de werken toch zullen doorgaan. Zowel ikzelf als mijn vriendin proberen altijd een compromis te zoeken die voor beide partijen aanvaardbaar is, doch in dit geval lukt het ons niet.
We hebben ons bereidwillig getoond door te laten weten dat de gasaansluiting zou kunnen doorgaan (oorspronkelijk zou dit vandaag gebeuren, heb hiervoor extra dag verlof genomen, doch Eandis liet weten dat de afspraak pas volgende week kan doorgaan). We lieten ook weten dat het geen probleem is als de werken zouden aanvangen wanneer we terug zijn uit verlof, doch de huisbaas weigert toe te geven. Stielmannen in ons huis die werken uitvoeren zonder een vertrouweling die oogje in het zeil kan houden, of even kan langskomen, vinden wij wat te ver gaan. De chauffagist wil persé ook in de bouwstop werken, we vermoeden dat het dan ook om zwartwerkt gaat.
Tfeit dat dit de dag voor ons verlof gebeurt, heeft alvast een hele domper op de vakantie gezet.

Graag jullie kijk op de zaak, wat zouden jullie doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2011 12:37

Eandis kan dan wel de gasmeter plaatsen, hem openen zullen ze niet. Dta kan slechts gebeuren nadat er een keuring van de gasleiding is gebeurd tussen gasmeter en CV ketel en/of boiler. Daarvoor moet die leiding er echter liggen. Tevens mag deze gasleiding alleen door een door hen erkende installateur geplaatst worden. Voor dat eerste deel is het dus alvast geen zwartwerk. Voor wat betreft de CV installatie zelf is dat wat anders natuurlijk.
Over welke bouwstop heb je het hier? Bij mijn weten is er tussen vandaag en 17 aprol geen bouwstop, alhoewel men nooit weet wat de vakbonden nu weer bekomen hebben. Ben al 6 jaar op pensioen en dus niet meer zo thuis isn dat wereldje.
vergeet , als toekomstig gasgebruiker, ook niet tijdig uw leverancier van de gas te kiezen. Eandis zal de meter ook niet openen als je geen leverancierskontrakt kan voorleggen. Dit staat ergens onderaan in heel kleine lettertjes in het aansluitingskontrakt, maar dat zal wel bij de eigenaar liggen. Ik spreek hier van ondervinding. Toen wij begin dit jaar ook een nieuwe gasaansluiting lieten uitvoeren om onze CV over te schakelen van stookolie op gas, heeft dit nog 24 uur aangesleept omdat er nog geen leverancier gekozen was. Hebben hierdoor wel een 24 uur zonder verwarming gezeten.

JohnD

#3 , 08 apr 2011 12:43

U hebt overschot van gelijk, maar blijft de vraag of u uw melding dat u met verlof ging op die bepaalde datum schriftelijk bevestigd gekregen hebt van uw verhuurder ? Tenzij u dat per AS gedaan hebt.

U meld uw verhuurder per AS dat u tijdens de door hem gevraagde periode niet thuis zal zijn enerzijds, anderzijds dat het geen dringende werken zijn, dat u hem op de hoogte gebracht hebt dat u tijdens die periode in verlof bent, en last but not least dat als hij toch tracht zich toegang te verschaffen tot uw woning tijdens uw afwezigheid u een klacht wegens inbraak en huisvredebreuk zal indienen. U meld hem tevens dat hij zich als verwittigd mag beschouwen en dat u bij de lokale politie bent langs geweest en zijn intenties om toch de werken te willen laten uitvoeren tijdens uw afwezigheid aan hen gemeld hebt. Hier zou een of ander schriftelijk stuk waarin zijn intenties zwart op wit vermeld zijn, handig zijn om het te laten zien aan de politie.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

gvm

#4 , 08 apr 2011 12:46

Tevens mag deze gasleiding alleen door een door hen erkende installateur geplaatst worden.
ze mag in principe door iedereen geplaatst worden als ze nadien gekeurd wordt. openzetten van de meter kan op basis van een leveringscontract en keuringsattest afgeleverd door een erkend keuringsorganisme.
zelf je gasleiding leggen is dus toegelaten, enkel bij plaatsing voor derden dien je over de nodige vestigingsattesten te beschikken en indien je cerga-installateur bent mag je een attest afleveren dat het keuringsattest vervangt. ik mag, gezien mijn opleiding, een gasleiding plaatsen. mits het volgen van wat cursussen kan ik zo cerga-installateur worden maar ik weiger dat om op die manier de eindverantwoordelijkheid niet te moeten dragen, ik laat liever een onafhankelijke keurder langskomen.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2011 12:49

JohnD: eigenlijk wat laat om een AS te sturen als dat nog niet zou zijn gebeurd. De werken zouden vandaag starten en de huurder zelf is al volgende zondag (17.04) terug uit verlof.

Deesman
Topic Starter

#6 , 08 apr 2011 12:53

Morgen vertrek ik op verlof tot zondag 17.
Eandis komt nu maandag langs: hiervoor zal een vertrouweling aanwezig zijn
De stielmannen zouden volgende week zaterdag 16 al willen beginnen, dan ben ik dus nog weg.
Vandaag zou ik eventueel nog aangetekend schrijven kunnen versturen, ben hier totaal niet in thuis ..., heeft iemand hier voorbeelden van liggen? opsturen kan naar kruger_jiha at hotmail dot com

alvast bedantk voor alle info !

Vandebos

#7 , 08 apr 2011 13:30

datum, stad

naam verhuurder

naam huurder

Geachte,

Zoals reeds talloze malen voordien telefonisch en mondeling meegedeeld ben ik op 16/04/2011 nog steeds in verlof en is niemand aanwezig om de installateurs binnen te laten. Gelet op de recente dreigementen betreffende opzeggen contract, inschakelen van een advocaat en de werken toch in onze afwezigheid te laten uitvoeren ontzeg ik u hierbij tijdens onze afwezigheid de toegang tot het pand gelegen te, ****** krachtens art. 15 van de grondwet die stelt " Art. 15. De woning is onschendbaar..." de uitspraken van cassatie en het grondwettelijk hof die bevestigen dat dit toebehoort aan de bewoner van de woning.

Teneinde het naleven van mijn grondwettelijk recht te waarborgen zijn de cilindersloten veranderd, zoals het mij is toegelaten. Ik wens u hierbij te waarschuwen dat gedurende mijn afwezigheid toch trachten het pand te betreden volgens het strafrecht wordt gelijkgeschakeld aan huisvredebreuk en in een aantal omstandigheden poging tot inbraak. Hiertoe is dan ook de lokale politie van mijn verlof op de hoogte gebracht en de mogelijke mogelijke problemen die er zich aan mijn adres kunnen voordoen.

Gelieve ten spoedigste na mijn verlof (aangezien zowel u als uw dochter continue hebben geweigerd dit voor het aanvangen van mijn verlof op een bevredigende manier af te spreken) met me contact op te nemen om degelijke afspraken te regelen waar iedereen zich aan dient te houden. Mocht dit onmogelijk blijken zal dit me verplichten om de vrederechter middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger. w. in onze plaats te laten beslissen met alle kosten die hiermee gepaard gaan.

Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Hoogachtend,

X.

Opsturen, ander slot steken en een weekje gaan zonnen...

Questionmark

#8 , 08 apr 2011 14:46

Had ik dit geweten, dan zou ik mijn huisbaas vorig jaar ook van antwoord gediend hebben.

Nuja, een mens kan er alleen maar wijzer van worden niet?! ;)

Terug naar “Huren”